Beatles-producent George Martin is op 90-jarige leeftijd overleden. Hij produceerde bijna alle hits van de Beatles en arrangeerde ook veel van hun werk. Vanwege zijn intensieve relatie met de band werd hij ook wel "de vijfde Beatle" genoemd.
Martin had zelf een klassieke muziekopleiding, hij speelde hobo en piano. Vanaf 1950 werkte hij voor platenmaatschappij EMI, waar hij de Beatles in 1962 aan hun eerste platencontract hielp, nadat ze voor hem hadden opgetreden in de Abbey Road-studio's.
Het was het begin van een langdurige en intensieve relatie. George Martin produceerde alle hits van de Beatles, behalve Let it be. Dankzij zijn klassieke opleiding bracht hij de muziek van de Beatles op een hoger niveau, met fijnzinnige en soms overdadige arrangementen, zoals bij Yesterday, waarvoor Martin een strijkkwartet inzette, Penny Lane, waaraan hij trompetmuziek toevoegde, en I am the Walrus, dat hij aankleedde met koperinstrumenten, violen, cello's en vocale steun van een klassiek ensemble.
Na het uiteenvallen van de Beatles bleef hij met Paul McCartney werken. Hij componeerde onder meer de muziek van de James Bondfilm Live and let die, waarvan McCartney de titelsong speelde.
Ook werkte hij met artiesten als Jeff Beck, Elton John en Celine Dion en met bands als Gerry and the Pacemakers en de Dire Straits. In 1996 werd hij uit respect voor zijn bijdrage aan de Britse muziek geridderd.
Martin had zelf een klassieke muziekopleiding, hij speelde hobo en piano. Vanaf 1950 werkte hij voor platenmaatschappij EMI, waar hij de Beatles in 1962 aan hun eerste platencontract hielp, nadat ze voor hem hadden opgetreden in de Abbey Road-studio's.
Het was het begin van een langdurige en intensieve relatie. George Martin produceerde alle hits van de Beatles, behalve Let it be. Dankzij zijn klassieke opleiding bracht hij de muziek van de Beatles op een hoger niveau, met fijnzinnige en soms overdadige arrangementen, zoals bij Yesterday, waarvoor Martin een strijkkwartet inzette, Penny Lane, waaraan hij trompetmuziek toevoegde, en I am the Walrus, dat hij aankleedde met koperinstrumenten, violen, cello's en vocale steun van een klassiek ensemble.
Na het uiteenvallen van de Beatles bleef hij met Paul McCartney werken. Hij componeerde onder meer de muziek van de James Bondfilm Live and let die, waarvan McCartney de titelsong speelde.
Ook werkte hij met artiesten als Jeff Beck, Elton John en Celine Dion en met bands als Gerry and the Pacemakers en de Dire Straits. In 1996 werd hij uit respect voor zijn bijdrage aan de Britse muziek geridderd.