Jump to content
Sign in to follow this  
freggel1

Ventilator pc.

Recommended Posts

freggel1

Vraag, ik ben hier bezig met een klein project, wat later misschien een groot project wordt, namelijk het maken van een maquette voor het Bloemencorso.

Nu zit daar beweging in, en wil dit in het model ook al gaan testen, en ik  ga om de boel te laten draaien ventilators ( 12 volt )  uit een pc gebruiken.

6 heb ik er nodig, en die heb ik net niet, dus ik zoek er nog bij...

Ik weet niet precies hoe zo'n ding er van binnen uit zit, want het motortje moet weggewerkt worden, en wil proberen om er in het midden een klein gaatje in te boren, m3 of m5.

Maar ik denk dat ik het antwoord al weet, dan boor je dwars door het printje heen, en doet het motortje het niet meer.

Of kan het wel??? 

2 vragen dus: 

1: gaatje boren?

2: wie heeft er nog van die kleine ventilators liggen waar hij of zij niets meer mee doet?

Happy Funboardin'

sat-ed

gaat het om de fan of om het motortje alleen?

printje is er af te solderen en dan met een paar draadjes verbinden alleen je kunt niet in de motor zelf boren zodat die het nog gaat doen.

meestal zit er op de print ook niet veel .. meestal alleen een diode met eventueel een condensator om storing naar buiten tegen te gaan.

heb meestal ook nog wel van dat spul liggen.

...

freggel1

Het gaat om motortje.

Maar ik ben er al achter dat een 12-volts motortje het ding wat ik wil laten draaien het niet trekt.

Ik heb nog 6 andere motortjes liggen, die draaien het model wel rond maar niet snel genoeg.

Het gaat om het volgende model wat moet gaan draaien:

Happy Funboardin'

sat-ed

als dat ding van jou net zo groot en relatief zwaar is moet je een aardig krachtige motor hebben.

misschien optie om een snaar of ketting door de poot als het moet staan?

...

freggel1

Heel zwaar is het niet, want het is hoofdzakelijk gemaakt van tempex.

Happy Funboardin'

sat-ed

wrijving met de lucht doet al heel wat

probeer maar eens langere bladen aan een plafondventilator te hangen ... gaat ie ook langzaam draaien.

dus ik denk of iets met overbrenging of zwaardere motor.

...

freggel1

Dat snap ik @Sat-ed, ik ben even met een kleiner model bezig, eens kijken wat het dan doet.

Het is ook al op mijn werk besproken, want wat ik wil kan makkelijk met de tandwielen, dus handbewogen. ;)

Happy Funboardin'

marie

Er zit een vervelende kerel op het forum, die zo maar topics verplaatst... ???

Welkom terug, Black Tiger !!!!!  :applaus: :applaus:

???? In de komende tijd.... ! Gr. George

freggel1

Er zit een vervelende kerel op het forum, die zo maar topics verplaatst... ???

Welkom terug, Black Tiger !!!!!  :applaus: :applaus:

???? In de komende tijd.... ! Gr. George

Bijna @Marie, nog even geduld, maar hij moet weer meteen mij hebben. :D

Happy Funboardin'

Black Tiger

Hahaha ja dank jullie wel. Ik moet wat te doen hebben en dan is onze freggel1 altijd en welkome vrijwilliger. Je wilt immers niet gelijk beginnen de gebruikers weer te pesten. :D :D

Greetings, Black Tiger

Multispeed †
:D

Vrede:

Periodes waarover geschiedenisboeken niets zinnigs weten te melden.

marie

Haha, prachtig...

En idd., als je de ruzie in de forum-familie houdt, schrik je nieuwkomers niet meteen af...  ;) hartelijke groet, George

@Freggel: sorry, dat ik weer eens off topic zit te leuteren....

freggel1

Ik hou mezelf rustig, want ik denk een beetje aan een gezegde: Als de kat van huis is.... 

Vanmiddag weer een eindje aan het stoeien geweest, en wat ik wil gaat niet lukken, pc-ventilators nemen nog niet de moeite om te gaan draaien, en de motortjes die ik hier heb liggen die in China besteld zijn, die draaien wel, maar veel en veel te langzaam. 

Toch eens zoeken naar de middenweg. Schroefmachientje oid.

Maar nou dadelijk de tweede helft kijken, want ik vrees dat ons elftal gaat verliezen.

Happy Funboardin'

Parabolica

Zijn motoren van ventilatoren geen oplossing Freggel1?

Deze zullen voldoende kracht hebben om jouw ontwerp te laten draaien. In dat geval kan je kiezen voor 220v maar ze zijn er ook met een lager voltage (12v)

DM8000 Newigma2

freggel1

Dat is een mogelijkheid @parabolica, maar ik denk dat ik al weet wat ik moet hebben.

Ik heb hier nog een oude accuboor/schroefmachine, en daar zit precies op en in wat ik zoen, een motortje, draaiknopje voor de snelheid, en linksom/rechtsom. 

Dat werkt tot nu toe perfect! 

Nou nog op zoek naar een accuboor die aan de kant ligt omdat de accu oid stuk is, zolang het motortje maar werkt.

Morgen ook eens binnenwippen bij de witgoedzaak, en eens vragen of ze oude afzuigkappen hebben liggen.

Happy Funboardin'

Parabolica

Denk ook aan de kringloop winkels waar je soms leuke dingen kan vinden.

DM8000 Newigma2