Wereldwijde gijzelsoftware-aanval

aart44

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
31 mrt 2003
Berichten
2.681
Waarderingsscore
32
Punten
48
Leeftijd
79
Locatie
Amersfoort
Iedereen opgeschrikt de afgelopen week door de melding van de aanval van hackers zoals de Britse ziekenhuizen getroffen zijn:

http://www.ad.nl/home/aanvallen-met-gijzelsoftware-gaan-voorlopig-nog-wel-even-door~a8f9fdf8/

Nu zit ik net te lezen dat de Engelse ziekenhuizen nog Microsoft software gebruiken uit 2002 dus dat moet XP zijn dat is bekend bij Microsoft en die hebben dit voorjaar nog een update gestuurd.

Blijkbaar heeft niemand de moeite genomen dat te installeren.

Ja dan gaan mij haren toch overeind staan dat is dan toch vragen om problemen.

Dan vraag ik me af hoe het met de rest van de getroffen bedrijven staat die zullen ook wel niet up to date zijn geweest.

 
Ja het was een hele lijpe. Het ergst is nog dat ziekenhuizen getroffen zijn en in Spanje het telefoonbedrijf Telefonica.

Zo kun je moeite krijgen hulpdiensten te bellen en als je ze al kunt bellen dan kunnen ze je moeilijk helpen omdat de apparatuur geinfecteerd is.

Een goede les. Er moet gewoon minder belangrijke apparatuur aan het internet hangen.

Het is inderdaad zo dat het vaak voor komt dat met name grotere bedrijven patches uitstellen. De reden is dat het ook vaker mis is gegaan met zo'n patch en dan wil je toch even onderzoeken waaruit het bestaat of zien of er geen problemen mee zijn.

Dus voor beide besluiten is wel iets te zeggen.

Maar sommigen stellen het ook gewoon veel te lang uit. Dit is in elk geval een goede les geweest.

Laten we echter hopen dat met name ziekenhuizen hieruit een les trekken en de zaken up2date houden.

Heb deze post overigens even hier naar toe gezet, is toch wel belangrijk ICT nieuws, bedankt voor het bericht! (Y)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan