Duur oplossen, of goedkoop. Jip&Janneke.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
We gaan eens even een onderwerp starten met voorbeelden waar ik mijn bedenkingen mee heb, want ik denk dat wij continue voor de gek gehouden worden. 

Ik begin met mijn voorbeeld. 

Ik woon al bijna 30 jaar op hetzelfde adres, en waarschijnlijk nog een aantal jaren, maar ik krijg het gevoel dat we gedwongen worden om een andere tuin aan te leggen.

Ik woon in een boomkwekersdorp 1 van de grootste, en wellicht de grootste van Nederland,  Zundert. En ik heb zelf meer dan 20 jaar in een boomkwekerij en fruitteelt gewerkt.

Maar nu, de Buxusmot, een klein motje wat eitjes legt in de Buxus, en daar komt een rups uit, en die vreet echt binnen de kortste keren de plant helemaal kaal!

Het verhaal wat verteld wordt is dat de mot meegekomen is tijdens een transport uit een exotisch land????  Jullie maken mij niet wijs dat een motje van ongeveer 1cm een rups uit kan schijten die meer dan 5cm wordt!

Mensen, wij kweken hier de buxus al jaren, en gaan de buurten rond met de vraag of wij de hagen mogen knippen tijdens de stekperiode in augustus, er is volgens mij nauwelijks import vanuit het buitenland, sterker nog hier worden akkers aangelegd waar zgn stekplanten staan, een moerhoek noemen wij dat hier, wij knippen en vermeerderen ze zelf.

Waar komt dat motje dan vandaan? Ik weet het niet, maar ineens zie je overal berichten, vooral op Facebook, dat je die krengen moet bestrijden met middelen waar de koolmees en andere vogels niet van dood gaan, want die eten de wormen op, dus het moet met een biologisch middel, het liefst met ganzen of met een hogedruk reiniger???

Nou behandel ik mijn buxus dus met groene zeep, en was vandaag in een winkel waar men hét middel verkoopt  wat helpt, en pas helpt als de rupsen in de buxus zitten heet Desis, niet biologisch maar wel doeltreffend, dat stond niet meer in het schap, wel een ander middel maar dan op biologische basis, en verrek, ze hebben nu ook mottenvallen, die bijna niet te betalen zijn, en als je een haag hebt van een meter of 30 dan moet je er al 3 kopen á €30 per stuk, en dan nog van navulling ...

En ach weet je wat, we verzinnen ook nog maar een plakstrip die je kort bij de buxus moet zetten met een lokstof voor de mannelijke mot. :stupid:  

Wat mij het meeste bevreemd, is dat in die 30 jaar dat ik hier woon alle tuinen er keurig netjes uit zagen en nu ineens zijn alle hagen compleet kaalgevreten??? 

Ik geloof er niks van dat dit beestje meegekomen is tijdens een transport uit een ander land.

Punt. Klaar.

Who's next?  

de eerste die reactie 100 plaatst krijgt van mij een krat Hertog-Jan!  [ik heb er nog wel een paar...]

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet dat ik iets weet van die motten, alhoewel de meest gekke beesten met exotische transporten mee komen.

En vaak ook vraag kan men zich afvragen hoe ze het overleefd hebben. En toch.... dus het zou in principe wel kunnen.

Waar zie jij reactienummers trouwens?

 
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Buxusmot

Volgens onderzoek van de Universiteit van Bazel werd hij in 2006 in Europa geïntroduceerd via verpakkingshout van natuursteen uit Azië. Lees zelf verder

De natuurlijke bestrijders zijn mezen, oa  koolmees en pimpelmees. 

Maar die populatie is sterkverminderd en vooral doordat de bevolking hun buxusjes met bestrijdingsmiddelen hebben bespoten zodat ze schuldig zijn aan massamoord op de jonge mezen die gevoed werden met giftige buxusrupsjes.

Overal broedkastjes ophangen wordt nu een hype door natuurbescherming.

Hier in Almelo hangen ze bijna om de 150m zo'n kastje aan een boom.

Wij zelf hebben ook 2 kastjes hangen en ieder jaar worden deze keurig gebruikt.

Wel van belang is om de opening richting oost noordoost want ze zijn kieskeurig.

Maar vorig jaar zijn bij ons alle buxushaagjes gesneuveld  voorige jaren geen last nooit hoeven te bestrijden , maar vorig jaar een drama zowat in geheel almelo zijn ze totaal kaal gevreten. Mijn kale struikjes  zijn inmiddels verwijderd . Voor ons geen buxus meer . Als 1 motje 500 exemplaren veelvraten uitzaaid tja dan is het dweilen...

Nog zo'n fenomeen de eikenprocessierupsen, nooit van gehoord en nu zowat in geheel Nederland een complete plaag.  Het begon enkele jaren geleden ergens in zuid brabant. ?

 
Hier ook een gedupeerde van de buxusmot, heb die heg al zo lang als ik hier woon een 30 jaar nooit ergens last van gehad ik knipte één keer per jaar zijn haar en dan kon hij er weer een jaar tegen.

Hier is het vorig jaar begonnen alles kaal gevreten door de buxus rupsen in de hele stad.

Zelf zag ik toen een bruine plek in mijn heg dus kaal gevreten en ben een paar uur aan het vangen geweest toen een paar honderd rupsen gevangen.

Ben hier toen naar een tuincentrum geweest en inderdaad die vallen gezien maar die zijn me te duur wel een biologisch middel gekocht tegen luizen en rupsen Spruzit geheten en mijn heg daar mee bespoten.

Mijn heg daarna dagelijks nagekeken maar later waren er denk toch nog eitjes uitgekomen en weer rupsjes gevangen niet zo veel als de eerste keer nu op sommige dagen een stuk of tien maar mijn buxes was nog niet verloren hij had wel een paar plekken maar ik denk dat wordt wel weer groen als hij gaat groeien.

.

Heb me verder op het internet helemaal ingelezen en online een middel gekocht dat gegarandeerd zou werken het heet XenTari komt van Topbuxus maar de verhalen die ik verder gelezen heb gaven me niet veel moed ook voor de jonge vogels lijkt het me niet ideaal.

En inderdaad in het voorjaar zaten er weer spinsels in mijn buxus  en kleine rupjes gevonden en toen was de maat vol en heb ik de moed opgegeven en hem er uit gegraven.

Dus @feggel1 ik wens je veel succes met het bestrijden van de buxusmot bij mij was het een gewone heg maar ik zag pas op TV een prachtige tuin bij een kasteeltje ik vermoed dat daar de tuinman wel een traanje gelaten heeft alles kaal gevreten.

Misschien werk van een honderd jaar naar de knoppen prachtige buxussen in allerlei vormen geknipt.

Die mot richt een vreselijke schade aan de tuinen toe hij vreet niks anders dus als alle buxusssen kaal zijn zal het beest wel uitsterven.

 
Ik doe hier mijn uiterste best om op een biologische manier de rups te bestrijden, want ook hier hangen mezenkastjes. Wat ik doe is zodra het warm wordt mijn drukspuit vullen met 5 liter water en daarbij 200 ml afwasmiddel, de smaak van de planten is dan niet lekker meer.

Om de buxus opnieuw te laten groeien kun je het beste de plant tot aan de grond wegsnoeien, en deze schiet weer opnieuw uit.

Maar om even terug te komen op het eerste bericht, het is de bedoeling om iedere keer een ander onderwerp te beginnen, wat volgens een monteur bijvoorbeeld bakken met geld kost om het te repareren, maar het vaak simpel is en iets wat je makkelijk zelf kunt repareren of schoonmaken.

@Black Tiger de reacties tel ik niet, maar het gaat om de verschillende onderwerpen, dit heb ik even verkeerd geschreven.

 
Nou, ok dan, ik doe zelf de volgende dan maar.

Een wasdroger wie heeft hem niet tegenwoordig? 

De onze nu een jaar of 4 oud, had 2 jaar geleden een probleem, iedere keer na een paar minuten drogen stopte de machine met een foutmelding, de code weet ik niet meer, maar schijnbaar was het waterreservoir vol??

Ik dat ding er uit gehaald, maar er zat geen druppel water in, dus reset en het programma opnieuw gestart, maar de melding bleef terugkomen???

Tumme wat is dit nou???

Ikke gaan zoeken op het grote boze internet, samen met Ome Google naar de foutcode.

Al vrij snel wam ik berichten tegen van mensen op forums met exact hetzelfde probleem, maar een oplossing die goedkoop was kwam ik nergens tegen, het zou al vrij snel een prijskaartje hebben van €300,- tot €400,- als de monteurs langs moesten komen (in dit geval Bosch), heel de machine moet uit elkaar.

Ja dáág daar heb ik een nieuwe voor!!!

Maar na wat speurwerk een howto gevonden op YouTube.

De beste man legt even in een paar minuten uit hoe je het zelf kunt doen via een filmpje wat hij met zijn smartphone gemaakt had: 

Voor het gemak had hij de zijwand/boven en achterkant van de machine gehaald, maar al vrij snel bleek al dat dit helemaal niet nodig was.

Je moet gewoon het reservoir eruit halen, en dan met een "dikkop"  [platte kleine schroevendraaier], een klemmetje van een plaatje wat achter dat reservoir zit naar voren drukken, en met de wijsvinger aan de andere kant het andere klemmetje naar voren duwen, het plaatje komt dan los... [andersom kan ook].

Ga met je hand in de ruimte die onder het plaatje zit, en haal daar de troep weg die dit veroorzaakt!!! 

Eenmaal die zwarte drap weg, maak het verder schoon met een doekje, draai even met de tandwieltjes die links zitten in die ruimte [de pomp] , plaats het klepje erin, het waterreservoir terug, et vóila opgelost!!!

Who's next?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vaatwasser probleem, na jaren geruisloos gewerkt te hebben 

begon langzaam aan alle waterleidingen te klapperen en werd alsmaar erger terwijl er een waterstop in de waterslang zat . Zoeken en advies was deze slang te voorzien van een nieuwe waterstop.

Zo'n stop kost 75€ 

Dus een losse stop op MP gevonden voor 20€ en deze tussen kraan en slang gezet.

Geklapper werd minder maar was nog teveel herrie naar mijn zin.

Weer mijn goed vriend G geraadpleegd en in joetjoep gezocht.

Daar vond ik dat mogelijk een verstopte labyrinth de veroorzaker kon zijn.

Een fotootje van een zelfde labyrinth vertoonde vuil links boven waar een vlottertje zat. Dichtgeslibd. 

Een stap voor stap hoe het labyrinth te verwijderen was ook aanwezig.

Mijn labyrinth ja hoor linkerkant volledig dichtgeslibd bij dat vlottertje.

Maar hoe schoon te maken , suggestie was een klein kopspijkertje van 1 cm via een magneet daar doorheen te rossen. Maar eerst een paar uur laten weken met 50% verdunde schoonmaakazijn en daarna veel spoelen met heet water . Na 2 uur het labyrinth (een plastic zak met aan de voorkant kunststof plaat ) schoon gespoeld en met warm water nagespoeld .

Joepie de troep was al voor 75% verwijderd maar het vlottertje was nog niet zichtbaar. Magneet en spijkertje lukte niet , Dus maar onverdund azijn erin en heen en weer schudden met de vingers de beluchtings pijpjes dicht houden. 

Na een half uurtje heen en weer geschud te hebben kwam er beweging in de prut .

Azijn eruit heet water erin , schudden et voila schoon.

Nog even goed controleren of vlottertje troepvrij was met een sterke zaklamp.

Zag er erg clean uit. 

Tip LABYRINTH GOED VAST HOUDEN WANT ALS HIJ VALT KAN HET KUNSTSTOF OF PLASTIC ZAK SCHEUREN (freggel)

Labyrinth terug geplaatst en waterleiding is weer muisstil. Aquastop verwijderd was niet meer nodig.

Dus met een beetje speuren kun je veel euvels zelf oplossen het kost wat tijd maar meestal wel te doen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan