00001111

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik zat vandaag weer bij de MBO-3 opleiding die collega's van mij op dit moment krijgen en het ging vandaag over regelkringen en dergelijke, wanneer iets aan of uit gaat en of dat het een en of een of schakeling is. 

Dit werd als eerste uitgelegd zoals wij werken met cilinders en sensors, maar daarna werd er een tekening van gemaakt hoe de boel schakelt naar een plc.

Dus gaat iets aan of gaat iets uit, welk signaal krijgt de plc dan, een 0 of een 1??? 

Ik zat echt héél de dag te denken hoe het ook weer ging met een Goldcard, in onze gloriejaren, ging het nou was het nou van bin naar hex of andersom??? 

Ik ben mijn ouwe schrift waar ik alles in schreef helaas kwijt, maar man wat was de hobby toen nog mooi!!!

 Even ter verduidelijking waarom ik daar bij zat, ik volg de opleiding niet, maar ben samen met een andere collega 1 van de praktijkopleiders.
 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
een 0 of een 1 heeft met plc te maken met 0 of 5 volt

0 volt is een 0

5 volt is een 1

wat betreft sturing kan het ook een verbinding zijn over een ingang van de plc dit hoeft dus geen 5 volt van buiten af te zijn maar intern zou er ergens een spanningkje moeten gaan lopen.

verder is aan of uit een raar begrip kan namelijk beide je kunt iets uit laten gaan door een spanning ergens op te zetten bv een relais aan laten trekken met een spanning maar de schakelaar in die relais iets laten onderbreken.

bekijk het als een brug over het water in een auto weg.

is de brug open of dicht?

voor een schipper is de brug open als deze open staat maar voor een automobilist is de brug dicht terwijl hij open staat.

 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan