Omnik inverter zo dood als een pier

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
25 juli buitentemperatuur hier 40.3 graden.

Zonnepanelen tonen keurig hun opbrengst en inverter stopt bij 150 watt.

26 juli idem bloedheet , en inverter 0.0 watt , hmm misschien de wifi module een hik gehad. 

Niet dus werkt prima. Zonnepanelen connectoren uit inverter geropt 512 volt en 485 volt open spanning , netjes dus. 

Terug geplaatst en melding gemaakt van defect. En dan begint de discussie.

Hoeveel panelen per string ---13 en 12 meneer de service man. Welk type. 

Zijn dezelfde nog van 5 jaar geleden, met een maximum gesloten spanning van 45 volt indien ideaal geplaatst , loodrecht op zonnestand en niet onder een hoek van 30 resp 45 graden. 

Uw installatie voldoet niet aan de eis van Omnik en u doet er goed aan deze panelen te groeperen in 6 panelen in serie en 2 parallel om dc overspanning te voorkomen.

Aha verkeerde voor zich. Meneer de service man , het systeem draait al 5 jasr probleemloos en bij hoge buitentemperatuur zakt de dc spanning. .

Ik heb drie dagen met hoogste rendement opgezocht een in voorjaar een in zomer en een in najaar. Uit de gegevens zijn de pv1 en pv2 stringspanning nooit hoger geweest dan 450 volt terwijl uw specificatie max 580 volt is. 

Enig stilte. 

Toch is het verstandig de installatie aan te passen. 

Ik , nee meneer ik ga geen dure onnodige investering doen , tevens is systeem voorzien met een overspanningsbeveiliging en nergens in de log is er een foutmelding te vinden. 

Enig stilte , u moet het zelf maar weten maar ik blijf bij mijn standpunt.

Ik gaf hem maar dat hij theoretisch gelijk had , en nodigde hem uit om mijn systeem ter plaatse te komen beoordelen. 

Resultaat , niet nodig gezien uw gegevens we sturen een nieuwe inverter op . 

Heel hartelijk bedankt meneer de service man. .

 
Hallo the matrix.

5 jaar dat is wel snel.

Nog garantie mag ik hopen.

Vr.gr. Jan B

 
11 jaar nu nog ruim 6 jaar. Maar ze zijn niet van de snelste.

2 weken rma ingediend en nog niks gehoord wanneer er een nieuwe verstuurd gaat worden. 

Ditis al de 2e die kapot is gegaan. De eerste na 3 maanden , kreeg toen een nieuwe release. Ze zouden de defecte komen ophalen. Na 2 jaar nog niet opgehaald en heb hem verkocht voor 125€ via marktplaats. Bleek een thyristor defect te zijn kosten 4€ man blij en ik blij met 125€

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja als je maar weet waar je het over hebt dan willen ze je wel eens tegemoet komen want dan wordt 't moeilijk de klant tegen te spreken.

Goed gedaan. En leuk verhaal ook!

 
Waar heb je hem hangen?

 
Pardon??? 

Ow bedoel je de inverter, 

In de garage tegen de huiskant.

3 dagen bij 39 graden keurig gefunctioneerd. 

Dag 4 niet meer opgestart boven drempel 150Watt

 
Dan wordt hij dus niet te warm in die omgeving.

En de panelen leveren die ook meer als de inverter aan kan?

En je bedoelt drempel spanning 150 volt.

Bij mij hadden ze dat wel gedaan 25oo Wp aan panelen en de inverter 2kw.

En dan wordt hij te warm.

Ten eerste heb je dan meer warmte van de zon en ook nog eens teveel vermogen op je inverter.

 
Inverter komt in als totale vermogen boven 150watt komt (in praktijk 100watt)

En schakelt uit bij 50 watt.

13 panelen in serie bij zeer helder weer open spanning 520Volt 

12 panelen  in serie 480 volt.

Spec inverter is.590 volt

Spanning van strings aangesloten 450 volt maximaal dus ruim binnen spec.

Hoe warmer het buiten is hoe lager het rendement omdat de panelen loeiheet worden en dientengevolge een veel lager vermogen afleveren.

Hoogste waarde was 26juni , 27.2 kwh bij zeer zonnig weer 24° Piek 3500W

25 juli 23.2 kwh bij zeer zonnig weer 39.4° piek 2800W

Ook zonnestand is belangrijk , loodrecht op panelen hoogste rendement.

12 panelen onder 45 graden

13 panelen onder 30 graden 

Beide verre van optimaal. 

Dus niet iets aanwijsbaar waarom de inverter na een dag goed gefunctioneerd te hebben de volgende dag niet inkomt

 
Alle inverters die ik zelf heb geplaatst gingen opstarten bij een bepaalde spanning van de panelen.

Maar nu weet ik nog steeds niet wat jouw inverter aan kan.

 
Vervangende inverter is binnen helaas geen nieuw exemplaar. Wel zelfde type.

En dan denk je unplug verwijderen (schuifrail) ophangen , plug en play.

Inverter verwijderen en plaatsen was idd een fluitje van een cent.

Maar 2x 16,5 kilo boven je hoofd tillen met mijn klachten zorgde voor een uur bijkomen. Moet erg voorzichtig zijn mag eigenlijk niet tillen . Dus voorzichtigheid is de boodschap.

Na een uurtje de connectoren geplaatst van de zonnepanelen. 4x prik.

De powerplug 220 volt willen plaatsen , tada een andere connector. Paste niet. 

Gelukkig zat er een losse connector bij . Hamvraag wat is aarde en fase en nul????Grrrrrrrrr nergens symbolen. Dus even universeelmeter opgehaald en chassis met een van de aansluitingen gemeten, hebbes.Dat was alvast de aarde de twee voorste met een plat kantje fase en nul , niet belangrijk wat wat is. Kabel aangesloten en prik erop et voila power dc 375volt 150 watt (kloten weer.)

Daarna uren liggen klooien om wifi in de lucht te krijgen . Kon gewoon wifi definieren kreeg een ipadres van de router. Maar nergens info of data te bekennen. .

Ook de portal kreeg geen info.

Zoeken in de manual nergens iets te vinden. Wifi module was goed want de inverter werd geleverd zonder wifi module en die ik had wel. Module had ik al geplaatst en omdat ik via ipadres alles kon instellen ww en username leek het wel te werken

Maar in de status tab waar het sn staat van de inverter wifimodule ipadres etc was leeg. 

Krijg nou wat moederboardje kapot van de inverter??? Met een spiegel en sterke lamp de module bestudeerd en vergeleken met de oude. Zagen er hetzelfde uit. 

Maar een techneut als ik blijf speuren en nog eens de oude moederboard in beeld gebracht, omdat die zo' n 5cm verdiept zat besloot ik een foto te maken .

Deze op de tablet bekeken ingezoomd en ja hoor tussen twee utp connectoren en vlak onder een usb plug waar die voor zijn staat nergens beschreven zag ik een piepklein schuifschakelaartje , was amper met blote oog zichtbaar. 

Deze naar andere positie gedrukt en hoera wifi status liet alle details zien van de inverter. En op de portal kwam na enige minuten ook de grafiek weer in beeld , totale duur 6uur liggen klooien. 

Leuk voor mensen die geen verstand hebben van het vervangen van zo'n product, die moeten een installateur optrommelen kosten 100-150€.

Slechte service van Omnik hier heb je een vervanger , zoek maar uit.

 
En dan klaag jij over je rug? 

Service is idd klote!

 
?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan