Philips PSX7071 en het aansluiten van twee satelieten, Diseqc probleem!

R

Redcat

Wie kan me helpen met het volgende probleem.

Ik heb een Philips PSX SECA ontvanger en wil daarop twee satellieten aansluiten via een Diseqc Switch.

Op satelliet 1 heb ik eerst de ASTRA kanalen opgezocht en terug gebracht naar +/- 200 kanalen. (tijdens het zoeken de aansluiting van de hotbird losgekoppeld op de Diseqc switch) Overigens heb ik de ASTRA satelliet aangesloten op ingang 'A' van de Diseqc switch.

Op satelliet 2 wil ik nu de Hotbird aansluiten, maar nu komt het probleem. Ik heb bij de antenne instellingen van de ontvanger (menu 7.1) gekozen voor satelliet optie 'overige', schotelnummer '2', bij frequentie heb ik de frequentie van een Hotbird transponder gekozen die een 'verticale' polarisatie heeft, en LO LNB op '10600'. Bij schakeling (22KHZ) heb ik de optie 'ja' gekozen (deze staat bij de ASTRA satelliet ook standaard op 'ja' en kan ook niet veranderd worden).

Het vreemde is nu dat wanneer ik de coax-kabel nu gewoon doorverbind, dus zonder Diseqc switch, dan krijg ik een goed signaal van 4 uit een schaal van 5. Zet ik er nu de Diseqc switch weer tussen en sluit de Hotbird aan op de ingang 'B' dan krijg ik totaal geen signaal!!! (ASTRA is dan weer los gekoppeld van Diseqc Switch)

Hoe kan ik de ontvanger nu laten weten dat hij nu over moet schakelen naar stand 'B'?

Het aller vreemdste van dit alles is, wanneer ik de coax-kabel nu gewoon doorverbind, dus weer zonder Diseqc switch, en ik alle kanalen van Hotbird laat opzoeken er zo'n 800 kanalen bij gekomen zijn in de ontvanger zover klopt het nog). Wil ik nu schakelen tussen de ASTRA en de Hotbird Satelliet dan moet ik dit handmatig via de Diseqc switch doen, voor het kijken naar de ASTRA kanalen moet ik de schakelaar op de stand 'Diseqc' of 'Tone burst' zetten. Wil ik nu de kanalen van de Hotbird bekijken dan moet ik hem op de '22KHZ' zetten!!!!

Ik begrijp hier dus helemaal niets meer van, en na vele malen alle kanalen van de ASTRA en de Hotbird op verschillende manieren geïnstalleerd te hebben, ben ik er behoorlijk zat van geworden.

Aan de Diseqc switch kan het niet liggen, want ik heb drie verschillende modellen geprobeerd maar allemaal met het zelfde resultaat.

Kan zo iets misschien aan de LNB liggen??

Wie kan mij hier uit de brand helpen???

Mvg,

Redcat

 
De standaard seca dozen gebruiken geen Diseqc, zij maken gebruik van simple diseqc, schakelen met 22Khz.(tone-burst)

Daarom zal je ook geen diseqc logo op die ontvangers zien staan. Een gewone diseqc switch werkt niet op deze ontvangers. Misschien is dit toch je probleem.

JD

 
Wat zijn dan de opties als je met een DSX7071 toch de Astra en de Hotbird met 1 schotel wilt proberen te ontvangen (behalve met 2 lange kabels en handmatig omschakelen)?

 
Je kan gewoon een simple diseqc kopen, met behuizing voor buiten, en 2 lnb's of schotels eraan hangen, switch wordt geschakeld dmv 22 Khz.

Als je een switch koopt moet je wel zeggen dat je een seca-ontvanger heb zodat ze je niet een echte diseqc verkopen. Bij specificaties van je ontvanger zal je zien dat er staat toneburst switching.

JD

 
werkt hier dus wel met diverse diseqc switches en monobloks.

Zelfs de twin monoblok levert geen probleem met de philips.

# astra op a, hotbird op b

# hotbird in 't midden, astra links van midden, als je voor de schotel staat

# Astra inlezen, etc.

# zonder iets in te stellen gewoon hotbird inlezen op schotel 2

verder hoef je niets in te stellen , alles gaat automatisch

 
bij mij ook net als bij robinhood met mijn orginele c+ samsung doos, met het enige verschil dat de samsung op schotel 2 op de astra en de hotbirt tegelijk zoekt en dan meer als 1000 kanalen vind en dan vol is,

heb dat opgelost door bij he zoeken op de hotbirt de astra lnb af te plakken met een zilverpapiertje

groeten blokker

 
De seca ontvangers gebruiken DiseqC 1.0, ook wel "mini-DiseqC" of "ToneBurst DiseqC"

DiseqC switches die werken vaak met DiseqC 2.0 waarmee je dan verschillende parameters kunt toewijzen aan ingang 1/2 (3/4) Meestal de LNB keuze functie, maar andere (14/18, 22kHz ) functies kan ook.

Om zo'n switch voor een Seca box te gebruiken is de enige goede instelling "mini-diseqc". Ik gebruik een emitor AB 2-weg switch en die staat op stand "9"

Heb je dan ook nog een andere ontvanger, bijv een analoge of een Nokia9500 stel die dan ook op Diseqc 1.0, mini of toneburst diseqc in. DVB2000 heeft een toneburst on/off functie (juist die is daarvoor!). Analoge ontvangers zoals de galaxis hebben een functie voor LNB 1-8 en LNB A-B.

De eerste is voor 2.0 de tweede voor 1.0 (zie gebruiksaanwijzing)

Er bestaat ook nog DiseqC 1.2 en dat is een 2-weg systeem wat kan communiceren met een rotor en zodoende kun je 8 posities vastleggen.

Voor seca volstaat een simpele 1.0 switch, heb je toevallig een luxere dan kun je met het bovenstaande hopelijk uit de voeten.

 
Het is misschien wel een paar dagen te laat maar bij het inlezen van de Hotbird kanalen moet je de 22 khz op OFF zetten. Ik had hetzelfde probleem en heb daarna alles gedaan volgens de uitleg in het FAQ. Met alleen het verschil dat ik de kabels niet heb verwisseld maar gewoon de Astra LNB afgeplakt met alufolie. Alles werkt perfect

groeten

Skybobo :)

 
Met 22Khz op ja werkt het bij mij toch ook prima. En, afplakken of de stekker eruit... wat is het verschil?

Lummel

 
@Lummel

Ik gebruik liever een stukje alufoli omdat ik liever die connectors die steeds los en vast wil draaien, vind ik wat makkelijker

groeten

Skybobo :)

 
Als er een diseqc tussen zit kan ik cyfra op H.B. niet

meer ontvangen! hoe kan dat?

Groeten JosBrink

 
Jos, jij bedoelt dat je andere zenders op HB nog wel kunt zien? Je hebt toevallig geen dual lnb op astra?

Het kan als door de diseqc switch het signaal onevenredig verzwakt wordt, het kan ook een 22kHz probleem zijn want cyfra zit in het lage stuk en de meeste andere niet maar dat weet ik niet zeker.

Kijk eens of er digitale pakketten zijn (met vrije zenders) die qua frequentie in de buurt van cyfra liggen (dus 10.8 - 10.9 GHz.) Verder kun je de astra-lnb-kabel eens losmaken als de decoder op een hotbird zender staat. De kabellengte tussen Hotbird-lnb en switch iets wijzigen (stukje eraf of een iets langer kabeltje ertussen). Er kan sprake zijn van een kleine misaanpassing en dan kun je rare dingen krijgen die bijv. een dipje in je freq.spectrum geven waardoor een transponder niet doorkomt. Ik geef zo maar wat dingen aan die het zouden KUNNEN zijn..

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan