Jump to content
Sign in to follow this  
Dr.Z

Transponder C+ van slag??

Recommended Posts

Dr.Z

Heden tussen 18:00 en 18:28 uur matige tot slechte ontvangst van de 12.515 GHz transponder.

Q-signaal is zelfs compleet verdwenen bij een signaal sterkte van minder dan 40%.

Ik heb signalen van 35% op mijn echostar gehad die pefect op het scherm bleven staan.

Ook de transponder van RTL-4/5 is matigjes maar blijft wel aanwezig.

Alle andere transponders op de astra zijn normaal te ontvangen.

Wat zou er aan de hand zijn?

Het weer is momenteel slecht en er hangt onweer in de lucht.

Dit zou een probleem kunnen zijn maar waarom alleen op de transponder van c+??

Wat een balle provider, ze zijn zelfs te gierig om een beetje uplink aan te schaffen.

"Al het goede in het leven is illegaal,immoreel of dikmakend"

Dr.Z

Hmm, nu nog geen 5 minuten later zijn alle transponders verdwenen van de astra.

Het probleem ligt klaarblijkelijk bij mij en heb C+ weer eens onterecht beschuldigd.

Dit is een gevalletje van "statische regen".

Een fenomeen waarbij de regendruppels statisch geladen zijn waardoor electronische apparaten van slag af kunnen raken....

foutje ,bedankt.

Guest exDumber

Drz zeker geen foutje van jou, heb hier zelf ook dit fenomeen waargenomen, op C1, C2, C19/6 ontvangstproblemen de rest van het nederlandse pakket deden het nog wel . Hier was het niet aan het regenen !!!

exDumber

Guest bartje30

Dit probleem heb ik nou bijna iedere dag in de zomer, eerst blokken en dan het signaal helemaal weg. Hier was het trouwens ook droog.

NvBgm

Droog of regen het zijn inderdaad de statische regen die het doet of deed. Dit betekend niet dat het dan bij jou moet regenen.

Guest bartje30

NvBgm, weet jij misschien wat ik er tegen kan doen ?

Dr.Z

Het kan ook statische regen op afstand zijn die het signaal tegenhoud.

Misschien gaat het inderdaad bij de uplink al mis.

Immers, hoe minder signaal er naar de satelliet gestuurd word, des te minder deze satelliet uitzend aan HF.

Ik dacht dat het alleen in deze regio speelde, ik had trouwens ook een berg storing op andere frequenties.

Bartje30, aan dit fenomeen kun je weinig doen helaas.

Het is een zomers natuurverschijnsel dat alle (voornamelijk consumenten) ontvangers dichtgooid.

In de professionele sector hebben ze er ook last van maar daar hebben ze afstembare en scherpere filters met een hogere 'q' factor waarmee de storing enigsinds onderdrukt kan worden.

Op die ontvangers komt het signaal wat geconcentreerder in het midfrequent terecht. ( is dit uitgelegd in begrijpbare taal? ik wil het niet te technisch maken )

Maar wel frappant dat c+ als eerste wegviel terwijl de spaanse en franse providers het wel langer uithielden.

Guest bartje30

Hoi drz, ik heb afgelopen week nog gekeken of er zenders in de buurt stonden die mijn signaal zouden kunnen storen, maar binnen een kilometer kan ik echt niks vinden.