Handleiding voor standaard SECA ontvangers m.b.t. installatie van ASTRA en Hotbird.

R

Redcat

Naar aanleiding van een aantal e-mails die ik heb ontvangen over dit onderwerp heb ik even een handleiding gemaakt die volgens mij voor alle standaard SECA ontvangers moet werken.

Ik heb zelf een Philips PSX 7071 SECA ontvanger en hierbij werkt het prima.

Handleiding:

1. Monteer een speciale adapter die plaats biedt aan twee LNB’s op de schotel. De schotel dient wel minimaal 80 cm te zijn. De adapter is zo geconstrueerd dat je nu zowel de ASTRA als de Hotbird kunt ontvangen met één schotel. Je kunt natuurlijk ook twee schotels gebruiken maar dat is weer een duurdere en extra plaats innemende oplossing. Als je nu voor de schotel staat dan moet links de LNB voor de ASTRA satelliet komen en rechts de LNB voor de Hotbird. Richt de schotel uit met de rechter LNB op de Hotbird satelliet, als het goed is heb je nu automatisch ook de linker LNB uitgericht op de ASTRA satelliet.

2. verbind nu de coaxkabel van de linker LNB (ASTRA) aan ingang ‘A’ van de DiSeqC Switch en de rechter LNB (Hotbird) aan ingang ‘B’, de uitgang wordt verbonden met de coaxkabel die naar de ontvanger gaat. Zorg er nu voor dat je de optie ‘Tone Burst’ kiest op de DiSeqC, dat kan middels een schakelaartje zijn of door het meerdere malen drukken van een pushbutton (dit is afhankelijk van wat voor merk DiSeqC je gekocht hebt, lees hiervoor de handleiding die er bij zit).

3. Haal nu de coaxkabel die naar de rechter LNB (Hotbird) gaat los van de DiSeqC ingang ‘B’. Nu kun je beginnen met het op zoeken van de kanalen van de ASTRA satelliet. Kies wel in het menu 5.5 voor de optie 2 ‘in willekeurige volgorde’ opzoeken van kanalen, als je kiest voor optie 1 ‘canal digitaal’ dan ben je de eerste vijfhonderd posities kwijt aan canal digitaal ondanks dat er hier geen vijfhonderd kanalen worden geplaatst. Als alle kanalen gevonden zijn moet je ze nog even uitfilteren (niet bruikbare kanalen verwijderen) en rangschikken, in mijn geval hield ik zo’n 175 kanalen over die de moeite waard zijn.

4. Haal nu de coaxkabel die naar de linker LNB (ASTRA) gaat los van de DiSeqC ingang ‘A’ en verbindt vervolgens de coaxkabel die naar de rechter LNB (Hotbird) gaat aan ingang ‘B’ van de DiSeqC.

5. Stel nu de tweede satelliet op de ontvanger in. Ga naar het menu 7.1 en druk op ‘B’ van je afstandsbediening, er verschijnt nu een menu waar je de satelliet kunt instellen. Hier moet je de tweede satelliet instellen, dit doe je als volgt:

-Satelliet : OVERIGE

-Schotelnummer : 2

-Band : KU

-Frequentie : 11766

-LO LNB : 10600

-Polarisatie : Verticaal

-Schakeling (22KHz) : Nee

Als je nu weer op ’B’ drukt van je afstandbediening kom je weer in het menu waar de signaalsterkte wordt aangegeven, als het goed is heb nu een signaalsterkte van boven de drie.

6. Ga nu naar menu 5 en kies voor optie 3 ‘kanalen toevoegen’, vergeet niet in het volgende venster te kiezen voor schotelnummer 2 (standaard staat die op 1). Als de ontvanger klaar is met zoeken heb je er (in mijn geval) 824 kanalen bij gekregen. Meer kun je er niet inkrijgen aangezien er maar plek is voor 999 kanalen en je al 175 van de ASTRA satelliet hebt geïnstalleerd (op de Hotbird satelliet zitten meer dan 1000 kanalen).

7. Verbindt als laatste nog de coaxkabel die naar de linker LNB (ASTRA) gaat weer aan ingang ‘A’ van de DiSeqC.

8. Hiermee is de zaak geïnstalleerd en moet het nu werken, de DiSeqC zal nu bij het doorlopen van de kanalen automatisch overschakelen van de ene naar de andere LNB.

Mvg,

Redcat

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan