Besami 2 LNB's

M

MTB

Toen ik dit schreef had ik de aanvulling van Redcat nog niet gelezen. Er zal wel wat overlap zijn. Alhoewel ik dit op deze manier eerder geprobeerd hebt bleven bij de Lnb2 kanalen na het inladen zwart en gaven geen signaal als fout.Baal jij ook van de 999 zenders opslagcapaciteit van de Philips en hierdoor de mogelijkheid om alles te kunnen kijken op de Astra en de Hotbird mist?

Hierbij de oplossing om zonder het dak op te gaan of kabels los te trekken en kapotte duim te krijgen door het deleten op de afstandediening om 700 zichtbare TV zenders (mits je juiste ABO´s hebt) te kunnen bekijken op deze Seca doos.

Dit werkt bij mij en is redelijk risicoloos als je maar weet wat je doet en bekend bent met Declink en goed kunt kijken. Probeer eerst eens van lnb te switchen en uitlezen en schrijven voordat je de binfile gaat aanpassen.

Ik ga er vanuit dat bekend is hoe de decoder aan te sluiten en Declink0.98 met de dataflash functie te gebruiken. Dit is uitgebreid beschreven in de posing van REDCAT op 15-7.

Tevens is bij mij de Astra op lnb1 aangesloten en de Hotbird op lnb2.

Lees dus eerst de flash512K.bin uit van je philips. Extract hieruit de tcp en tpt. Scan hierna alle transponders opnieuw en wel op de volgende manier:

Ga naar de channels list editor. Save de eigen transponders en eigen kanalen door op Txt Save te drukken. Start hierna een text editor. Verwijder alle regels van je TPT.txt op de eerste na en doe hetzelfde ook bij de kanalen van tcs.txt en save deze. Switch weer terug naar Declink en druk op Txt load. Er moet als het goed is nog maar een transponder en een zender staan in de vensters.

Op de een of andere manier gaat er (bij mij althans) wat fout als er helemaal niets meer staat.

Nu gaan we op transponders scannen voor de Astra. Haal alle vinkjes weg bij Transponders Scan en vink hierna alleen Vertical Down aan. Druk hierna op de knop om alle transponders van VD te scannen. Herhaal dit met VU, HD en HU. De volgorde is belangrijk omdat deze dan mooi 00, 01, 02 en 03 wordt in het TPT bin bestand, maar hierover later meer. Save de transponders door op Txt Save te drukken. Start hierna een gewone texteditor en haal de overlappende frequenties weg (tussen de overgang van VD en VU en tevens bij HD en HU) en tevens de eerste initiele transponder. Het geeft niets als er gaps in de oplopende getallen van de TP nummers ontstaan. Zolang de kolommen en de rijen maar in gelid blijven. Bij het loaden wordt dit weer hersteld. Save het txt bestand en switch weer naar DecLink. Druk op Txt load en hierna weer op Txt save.

Klik de bovenste transponder aan en scan hierna alle kanalen van de Astra. Ga nu weer naar de teksteditor en open tcp.txt. Haal het eerste kanaal weg. Switch naar Declink terug en load de txt bestanden opnieuw. Bewaar deze weer door op Txt Save te drukken. . Gewoon overwriten. Save nog even de satmap.txt onder een andere naam bijv. astra.txt, hier staat nuttige info over kanalen, PBM´s en de providers in.

Nu gaan we de Hotbird transponders scannen.

Declink kan (blijvend) naar Lnb2 "kijken" door hem hiertoe te dwingen. Dit doe je in het scherm Tune manualy en vul hier bij DisEqc i.p.v. 00 gewoon 11 in en druk op tune. Als je toevallig de goede gegevens hebt ingevuld bij de frequentie en de rest voor een transponder van de Hotbird geeft deze nu Carrier found in het hoofdscherm bij declink, de tuner "kijkt" nu blijvend naar Lnb2

Start weer de procedure van de transponders scannen, overbodige TP weghalen (kan een bepaald max. maar in de philips en krijg je ook alleen maar dubbele zenders van) en weer loaden in Declink.

Hierna kan het scannen voor de HB beginnen. Dit wordt als bekend verondersteld. Druk hierna op Txt save en Bin save.

Nu komt het moeilijkste deel.

Het tpt bin bestand is puur opgebouwd uit alleen de info van de transponders. Deze info is per TP 12 hex getallen lang en staat gewoon achter elkaar. Dus TP01 staat helemaal vooraan. T02 staat 12 hexcijfertjes verder en de laatste TP achteraan en het betand is verder aangevuld met nullen. Het laatste hexcijfer van deze twaalf (maar dan binair omgezet) bepaalt H of V en Up of Down maar ook de LNB keuze. Ongelukkigerwijs wordt dit laatste info bit door Besami bij het terugzetten van de TPT.txt bestanden naar de bin bestanden standaard op 0 gezet waardoor altijd naar de eerste LNB wordt gekeken en het onmogelijk is om 2 Lnb´s te kunnen opslaan Er moet een truc worden gevonden om dit te voorkomen. Besami heeft aangeven dit bij een nieuwe versie op te lossen. Hoe en waneer weet ik niet want ik heb geen contact met hem. Kreeg een tip over deze info van NITWIT van een ander board en heb deze uitgezocht, uigewerkt en geprobeerd.

TPT TABLE:

LNB BYTE

Bit 0 = 0 = D

Bit 0 = 1 = U

Bit 1 = 0 = V

Bit 1 = 1 = H

Bit 2 ???????

Bit 3 = 0 First LNB

Bit 3 = 1 Second LNB

Hieronder een stukje van dit bestand. Voor de beginners: De eerste 2 nullen van ieder hex getal doen niet mee. Bit 0 staat dus achteraan. Ik doe dit met ICprog1.04 maar iedere hex editor is in principe geschikt.

0000: 0051 0020 00E7 00D8 0000 0020 0000 0020 Q.çØ....

0008: 0009 0002 0003 0000 0051 0020 00E7 00D8 ....Q.çØ <-- tussen de 0003 en 0051

0010: 0008 00AE 0000 0020 0009 0002 0003 0000 .®...... <-- laatste getal

0018: 0051 0020 00E7 00D8 0008 00AE 0000 0020 Q.çØ.®..

0020: 0009 0002 0003 0000 0038 009F 00D9 0080 ....8ŸÙ€ <-- tussen de 0003 en 0038

Op het 4e getal van regel 0008 ,het einde van regel 0010 en weer op de 4e van regel 0020 enzv, enzv bevinden zich deze getallen (hier (00)00 ) waar de keuze voor LNB en Horizontaal/Verticaal Up of Down wordt gemaakt.

De getallen hiervoor bepalen aantal gescande kanalen (hex) en FEC (hex). Dit vindt je ook in het TPT text bestand terug. Kijk en vergelijk de TPT.txt maar eens met TPT.bin voor je gaat editten.

Dus samenvattend over dit 12e hex getal

:

Hex= 00= 0000 0000 =lnb1,V,D

01= 0000 0001 =lnb1,V,U

02= 0000 0010 =lnb1,H,D

03= 0000 0011 =lnb1,H,U

Om de tuner naar een TP op lnb2 te laten kijken moet het 3e bit op 1 gezet worden

Hex= 08= 0000 1000 =lnb2,V,D

09= 0000 1001 =lnb2,V,U

0a= 0000 1010 =lnb2,H,D

0b= 0000 1011 =lnb2,H,U

De TP´s in TPT bin staan allemaal zo dat ze naar LNB1 kijken. Die van de HB moeten omgezet worden naar LNB2 en hier moet dit hex getal voor veranderd worden.

Dit kun je doen met een eenvoudige hex editor. Zoek in het tcp bin bestand de TP daar waar het laatste hex getal overgaat van 03 naar 00 (ongeveer in het midden) en verander deze 00 in 08. Ga hiermee door tot je 01 tegenkomt verander deze dan in 09 enz, enz tot aan de laatste TP. (00 wordt 08, 01 wordt 09, 02 wordt 0a en 03 wordt 0b). Het TPT bin bestand is nu geschikt voor DisEqc.

Dit kost ongeveer 10 minuten en lijkt moeilijker dan het is. Je moet alleen goed kijken waar je de cursor plaatst. Het is steeds 3 regels naar beneden op twee plaatsen in het bestand. De handigheid komt vanzelf.

Dit hoef je maar een keer te doen. Want wanneer je een kompleet goede TP lijst hebt (TPT bin )voor twee satelieten hoeft deze nooit meer geupdate te worden tenzij er nieuwe transponders bijkomen. De TPT hoeft maar 1x in de flash512.bin geupdate te worden en hierna niet meer. !!!!

Druk dus nooit op overwriten van TPT bin of TPT.txt als je de volgorde van de zenders veranderd anders moet je weer alles scannen en wijzigen. TCP mag wel gewijzigd worden in volgorde.

Voortaan dus alleen maar het tcp (zenderblock 1) updaten in de flash512k.bin

Het weer inladen in de tuner na het updaten van de blocken in flash512k.bin is tevens door REDCAT beschreven.

Als de hierboven beschreven procedure te moeilijk is zou je ook mijn tpt bin bestand en beide text bestanden kunnen gebruiken. Je hoeft dan alleen de kanalen in de voor jou gewenste volgorde te zeten. HB en astra kan gewoon door elkaar want aan iedere zender hangt een labeltje met hierop de TP nummer info.

Ik weet alleen niet waar ik ze naar zou moeten uploaden.

Veel kijkplezier en wees voorzichtig

MTB

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan