Diseqc positioner

P

peterkn

Is er iemand die een tip kan geven hoe een MM9500 met DVB2000B6 een Diseqc positioner "automatisch" kan sturen? Heb zo'n positioner aangeschaft, naast Diseqc-switches en 12V switch. Dit schijnt geen problemen te geven. Positioner gaat wel vanzelf aan als een kanaal gekozen wordt waar ie voor nodig is.

 
Ben daar ook mee aan het experimenteren

Ik hem 'm laatst aan 't draaien gekregen, maar ben er nog niet helemaal uit:

Het heeft te maken met de PID instelling van je markers '(de donker blauwe balken waarmee je de zenderlijst kunt indelen)

in de programmalijst.

Die krijg je door alle instellingen in tunermenu (freq) op '0' te zetten,

Zet vervolgens alle PID instellingen op '0'

Zet de audio PID vervolgens op de juiste satellietpositie.

Stel je hebt astra op je disecqrotor op positie 2 geprogrammeerd, stel dan de audio PID van je marker boven de ASTRA-kanalen op 2

Sla je marker op in de zenderlijst

Als het goed is draait de schotel vervolgens automatisch naar de juiste positie, zodra je een zender onder de marker selecteerd.

Ik ben er nog niet helemaal uit, omdat m'n Humax ook dezelfde positioner aanstuurt. Maar bij een testje werkte het laatst op de nokia

Suc6

Greetz Digidirk

 
Bedankt Digi,

Dat ga ik morgen meteen proberen. Ik begon ook al een idee in die richting te krijgen. In settings-lijsten die in van het net gehaald heb, stond in de markers ook alles op "0", behalve de audio-pid.

Bedankt zover !

 
De truuk met de audio-pids werkt inderdaad. Een puntje om op te letten is, dat alle sat-markers dan goed moeten zijn aangepast. Hoe, weet ik nog niet. Ik had n.l. de pech dat er ook bij stonden met wat extreme waardes op de audio-pid. Resultaat; positioner tegen eindstop gelopen, settings weer over de z..k. + moet nu de boel weer opnieuw instellen.

Nu nog uit proberen te vinden hoe markers te gebruiken ZONDER dat de positioner gaat werken...

Nog steeds op de goede weg, Peter

 
Misschien is het beter om de satmarkers ongemoeid te laten, maar juist boven de satmaker van elke satelliet een "leeg" kanaal te maken.

In dit "leeg" kanaal moeten alle instellingen op 0 en automatisch staan, behalve:

-Audio-Pid=nummer van de positie van de betreffende satelliet bv.1 indien Astra, 3 indien Hotbird.

-DiSEqC (LNB) Nr=3, als je in het positioner-menu LNB3= ON zetten (en de overige OFF)

Met de links/recht toetsen naar de satmarker springen, dan een kanaal terug zetten en Ok. Je krijgt dan wel de melding "geen signaal", maar ga je naar het volgende kanaal dan is deze wel beschikbaar.

Groetjes,Benito1

 
Het is wel wat werk, maar met dvbedit kun je gewoon de kanalenlijsten editten en ook de satmarkers leeg maken of wijzigen naar behoefte.

Zo wordt overigens de LT8700 ook aangestuurt vanuit de Nokia.

Nadeel is echter dat als je er weer een nieuwe settingslijst in zet, het editten of in elk geval nakijken onoverkomelijk is.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan