Probleempje met 24c32 uitlezen in GSM telefoon

M

Matrix

Ik ben nog een beetje aan het stoeien met m'n Philips Genie telefoon, aangezien er nog steeds een NCK code lock op zit, en ik die dus een paar maal verkeerd heb ingetypt, kan ik met een andere provider alleen nog maar 112 bellen. (zelfs de NCK code mag ik niet meer intypen :-(

Ik heb op internet al een patch programma gevonden voor de *.bin die in de 24c32 zit in de telefoon. Ik heb dat chippie dus los gesoldeerd (SMD) en die aan mijn programmer vastgemaakt (vcc, gnd, read, write). Hij moet het dus doen, alleen m'n programmer leest niets, hij geeft alleen maar een error en doet verder niets.

Toen heb ik een ander 24c32 smd chippie (had ik nog) aan de programmer vastgemaakt en deze proberen uit te lezen. Dat was geen probleem.

Nu mijn vraag, waarom wil mijn programmer het smd chippie niet uitlezen? het ic'tje is verder wel goed, de telefoon werkte nog steeds toen ik het ic er weer in zette (alleen maar met 1 provider, net als vanouds)

Het ic'tje is een SMD 24C32PH.

Matrix

 
Hallo Matrix,

Welk programma gebruik je om het ic uit te lezen?

Je kunt proberen het ic te verwarmen met een fohn (niet te lang).

Waarschijnlijk is het ic niet 100% meer maar kun je de data uitlezen en weer in een ander ic zetten.

Remco

 
De actie met de fohn kan ik me niets bij voor stellen. Component is goed of defect en een fohm veranderd daar niets aan. Als het ic binnen zijn temperatuur gebied wordt gebruikt zal een fohn niet helpen (of zit je in de vriezer). Misschien kun je aan geven welke pennen je hebt gebruikt voor read en write? en met welke programmer doe je dit?

Groeten, Sat4me2.

 
Welke pennen het zijn weet ik uit m'n hoofd niet (ben nu niet thuis). Ik gebruik gewoon een simpel programmertje in Schaer mode met het programma 24c13 van willem. Ik heb de pen-aansluitingen uit de officiele datasheet van de 24c32.

Het gekke is dat als ik een 24c32 smd van mezelf pak, en ik sluit hem net zo aan, leest hij hem wel uit, ook kan ik hem goed beschrijven, dus mijn pen aansluitingen zijn gewoon goed. Als ik nu de 24c32 uit de telefoon haal, en ik probeer hem uit te lezen dan pakt hij hem niet. (gelijk error, en hij leest niets).

Toen ik het ic'tje weer in de telefoon zette deed de telefoon het wel, dus de telefoon kan hem wel uitlezen.

ik snap het gewoon niet.

Matrix

 
Het zijn de volgende pennen die ik aan heb gesloten op m'n programmer:

24c32:

4 GND

5 SDA

6 SCC

8 VCC (ik neem aan 5v)

is het ook mogelijk dat hier een soort Code Protect optie is opgezet, zodat ik hem niet met een programmer uit kan lezen?

Of het ic'tje is niet voor 5v geschikt, maar voor 3v. (alleen dat kon ik niet in de datasheet vinden)

Matrix

 
Hoi,

Kijk eens naar pootje 7 van het ic, dit in een adres-selectie (zodat er twee van dergelijke IC`s op een bus kunnen)

Afhankelijk van het merk van het chipje mag dit pootje los blijven, om moet juist met massa (-) verbonden worden.

Leg het pootje bij twijfel aan pootje 4 (massa / -)

Voor het proggen is IC-prog veelal het beste, ponyprog wordt ook veel gebruikt, maar geeft vaak problemen.

Sucsess.....

Groetjes,

Erik.

 
De spanning waarvoor hij geschikt is varieert per type.

M24C32 4.5 - 5.5 Volt

M24c32-W 2.5 - 5.5 Volt

M24C32-R 1.8 - 3.6 Volt

En pen is is de SCL (serial clock)

Alles lijkt mij goed aangesloten, ik zal je wat techniesche doc. toesturen waar een en ander in staat.

Groeten, Sat4m2.

 
Yep, gelukt, pootje 7 moet op de massa, de r0, r1 etc. ook.

bedankt allemaal!!, nu eens uitzoeken hoe die NCK code er weer uit moet.

greetz,

Matrix

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan