Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Ratje

west ????

Recommended Posts

Guest Ratje

heb mijn shotel waterpas gezet maar nu ontvang ik een paar sats op west niet meer die ik daarvoor wel goed ontvangde..

 

wat kan ik daar aan doen?

Share this post


Link to post
Guest activ

Je schotel opnieuw afstellen en het is voor elkaar.

Share this post


Link to post
Guest Ratje

nou oost pakt ie wel en west een paar niet..

Share this post


Link to post
Dr.Z

Wat Activ al zegt, je schotel opnieuw afstellen.

Blijkbaar zie je nu maar de 'helft' van Clarks belt en loopt je declinatie hoek fout.

Dus je schotel op ongeveer 48 graden eleveren, opnieuw op de sirius uitrichten en dan zit je al weer redelijk in de goede richting.

Als je een STAB motor hebt dan is de elevatie hoek van je schotel ongeveer 10 graden, maar dat hangt van het type motor af.

Succes.


"Al het goede in het leven is illegaal,immoreel of dikmakend"

Share this post


Link to post
Guest Ratje

heb een aston ..motor...

dus ik moet de shotel stukje voorover of achterover zetten?

Share this post


Link to post
Dr.Z

Eh, hangt het stukje mast op de motor naar achteren of naar vooren? staat ie recht op of hangt ie ondersteboven?

Ik ken de Aston niet helaas.


"Al het goede in het leven is illegaal,immoreel of dikmakend"

Share this post


Link to post
Guest Ratje

mast staat recht waterpas..

Share this post


Link to post
Dr.Z

Ik bedoel het pijpje op de motor zelf.

Meestal staat deze onder een bepaalde hoek naar vooren of naar achteren.

Bij een jeager staat deze vanaf de ahterkant van de motor gezien naar vooren en bij de meest voorkomende disecq STAB motor naar achteren.

Weer andere motoren hangen ondersteboven waarbij het pijpje omlaag hangt.

Snappuwatikbedoel?


"Al het goede in het leven is illegaal,immoreel of dikmakend"

Share this post


Link to post
Guest Ratje

ja ok

 

die staat ook recht..

 

en die aston rotor lijkt precies op die staB rotor..

Share this post


Link to post
Dr.Z

Die staat ook recht??????

Ik geloof niet dat dat helemaal de bedoeling kan zijn van zo'n Motor.

Dan zou je net zo goed een ouderwetse antenne rotor onder je schotel kunnen plaatsen. :)

Maar in dit geval stel je je schotel dus af rond de 8 tot 10 graden elevatie.

Zorg ervoor dat de motor in de '0' stand staat en plaats de antenne op de motor zodat hij ook in de richting van de 0 staat.

Draai nu je gehele motor met schotel en al naar de sirius en stel het zaakje optimaal af.

Dus de elevatie hoek van je schotel stel je af met de motor, en je schotel draaien (uitrichten) doe je met motor en al.

 

Even ter verduidelijking: het pijpje op je motor wijst dus naar je toe als je achter de motor staat, en de schotel wijst dus van je af.

 

Met deze gegevens moet je een heel eind komen.

 

Sorrie voor de rommelige uitleg maar dat komt door de intense hitte die momenteel Nederland terroriseert!!!! :D


"Al het goede in het leven is illegaal,immoreel of dikmakend"

Share this post


Link to post
Guest Ratje

hier een lijstje wat ik nu pak zonder dat ik nog wat heb verandert aan de shotel

 

88cmn.

 

1 Astra - 19 east - pak ik

 

2 Hotbird - 13 east - pak ik

 

3 Eutelsat W2 -16 east - pak 1k

 

4 Eutelsat IIF4 - 10 east - pak ik

 

5 Eutelsat W3 - 7 east - pak ik

 

6 Sirius/Astra 1A - 5 east - pak ik

 

7 Thor 1/2/3 & Intelsat 707 - 1 west -deze niet

 

8 Amos F1 - 4 west - deze niet

 

9 Telekom 2B/2D - 5 west - pak ik

 

10 Nilesat F1 - 7 west - deze niet

 

11 Telecom 2D / Atlantic Bird - 8 west - pak ik

 

12 Express 3A - 11 west - deze niet

 

13 Telstar 12 - 15 west - deze niet

 

14 Intelsat 705 - 18 west - pak ik

 

15 NSS K - 21.5 west - pak ik

 

16 Intelsat 605 - 27.5 west - deze niet

 

17 Hispasat - 30 west - pak ik maar heel slecht

 

18 Intelsat 801 - 31.5 west - deze niet

 

19 Intelsat 903 - 34.5 west - deze niet

 

20 Telstar 11 - 37,5 west - deze niet

 

21 Panamsat F3R/F6 - 43 west - deze niet

 

22 EuropeStar 1 - 45 east - pak ik

 

23 Turksat 1C - 42 east - pak ik

 

24 Sesat - 35.5 east - pak ik

 

25 EuroBird / astra 2A/B - 28,2 east -paK ik

 

26 Arabsat 3A - 26 east - paK IK

 

27 Astra 1D - 24 east - pak ik

 

28 Astra 3A - 23.5 east - pak ik

 

29 Eutelsat IIF3 - 21.5 east - pak ik

 

30 Telecom 2A - 3 east - 30 pak ik

 

 

=============================================

Share this post


Link to post
Guest geinponem

voor zover van af hier te bekijken zit je naast de baan (teveel west?) Heb je de sirius wel als nulpunt genomen ?

 

grtz en succes

Share this post


Link to post
Guest Ratje

ja heb hem op sirius gezet en toen de rest..

Share this post


Link to post
Dr.Z

Je moet een beetje expirimenteren met je schotel elevatie, dat wil zeggen dat als je hem nu op 10 graden hebt gezet en je de helft niet mee krijgt ,je de schotel op 9 graden zet, ze boel weer opnieuw uitricht en nog eens kijken wat je ontvangt.

Helaas kan ik je geen exacte waardes geven omtrent je schotel elevatie dus zul je tussen de 8 en 12 graden moeten zoeken.

Overigens kan je optimale afstelling hier ook buiten liggen maar niet zo veel!

Dus verder als 6 en 15 graden zou ik niet zoeken.

 

Nochtans zijn de transponders op de Telstar 12 nogal vrij hard en zou je op een kleine schotel in de orde van 25cm nog mee kunnen pakken.

Dit is toch de satelliet die de UPC transponders omlaag straalt?


"Al het goede in het leven is illegaal,immoreel of dikmakend"

Share this post


Link to post
Guest Ghost

@Ratje,

Misschien iets waar je iets aan hebt:

Als ik het zo bekijk,loop je links aardig goed op de C-belt.(oost)

Rechts loop je of teveel naar binnen of naar buiten op de C-belt(west)

Richt je schotel uit op de Sirius.

Draai nu naar links tot de Astra,kijk ook naar je signaal(moet sterk zijn)

Draai nu naar de Telecom op 5W,kijk weer naar je signaal(zal niet al te sterk zijn).

Vergeet niet om je signaal sterkte te noteren.

Nu ga je kijken of je op 5W over-of onder de C-belt loopt:

Draai je schotel opnieuw naar de sirius.

Draai de motor(met schotel)op de pijpiets naar links,tot dat je signaal sterkte een stuk zwakker is op de Sirius.

Draai nu naar 5W,en kijk naar je signaal sterkte.

Als deze sterker is als voorheen,dan loop je rechts over de C-belt heen.Als je een zwakker signaal hebt als voorheen,loop je er onder door.Is je signaal sterker:Moet je er voor zorgen dat je draaihoek kleiner wordt/scherper,(Bij zwakker signaal moet de draai hoek groter worden).Ga terug naar de sirius,draai de motor op de paal terug tot je weer het sterkste signaal hebt.

Nu zal er achter de motor een lang draadeind zitten(of iets dergelijks)Draai deze zo dat je motor iets naar achter kantelt.

Richt nu je schotel uit(iets naar beneden)tot je weer een sterk signaal hebt.

Ga nu weer naar 5w en kijk naar je signaal sterkte.

Je zal nu zien dat dit verbeterd is.

Draai nu naar de Astra en kijk weer naar je signaal sterkte.

Als deze minder is geworden loop je hier nu iets over de C-belt heen.Draai dan de motor een fractie naar rechts,en herhaal deze handeling.

Suc6 Ghost.

Share this post


Link to post
Guest Ratje

allemaal bedankt voor de tips jullie horen nog van me..

Share this post


Link to post
Guest Ratje

zijn er meschien mensen die mij kunnen helpen met shotel goed zetten?

 

mail naar pd3go@hotmail.com

 

bvd

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  




  • Hosting Fun

×
×
  • Create New...

Important Information

By clicking the accept button you specifically agree to our Terms of Use and Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. If you don't agree, please leave this site.