Stukje "puzzelen" voor de hex en bytes kenners onder ons.

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.774
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Hier even een stukje documentatie, misschien dat een van jullie me hier ietwat mee kan helpen om dit te begrijpen.

=============================================

umaskanon

Syntax : umaskanon

Example: umaskanon 0x7F0000

Default: 0x230000

Sets the permissions a directory receives when created by an anonymous user. The first byte gives the rights of the owner, the second the right of the group and the third the rights of other users. The next table shows which bits mean which right. Add the values to form the permission:

0x01 = chdir

0x02 = list

0x04 = mkdir

0x08 = chmod

0x10 = get - files uploaded by user get read permission

0x20 = put

0x40 = overwrite - files uploaded by user get write permission

0x80 = no limit

umaskroot

Syntax : umaskroot

Example: umaskroot 0x7F1313

Default: 0x7F1300

=========================================

Het kleine tabelletje zijn dus de bytes die je kan zetten.

Maar wat bekent nu bijv. zoals bij umaskanon staat dat 0x230000 en bij umaskroot dat 0x7F1313 bijv.?

Ik snap namelijk geen bal van hoe ik dit berekenen moet.

FF = alles, dat snap ik wel, maar wat is dan 7F? en 13? Of 23?

Daar kom ik dus geen wijs uit, misschien dat een van jullie slim genoeg is me dat te verduidelijken/vereenvoudigen?

Ja ik weet het.... fijn tijdstip om zo'n vraag te stellen, maarja, ik kon weer eens niet slapen.;)

 
Zou het dit kunnen zijn:

23 = chdir + list + put

7F = Alles zonder "no limit"

13 = chdir + list + get

7F1313 = (Owner 7F)(group 13)(other users 13)

230000 = (Owner 23)(group no rights)(other users no rights)

Het lijkt gewoon een optelsommetje, omzetten naar binair en je ziet welke bitjes (oftewel rechten) er aan en uit gaan.

Hopelijk is bovenstaande begrijpelijk, of ik zit er natuurlijk helemaal naast... :)

 
Euh... ik hoop het, maar ik zou het leuk vinden als iemand kan vertellen of dat klopt of het nog duidelijker kan maken want ik ben slecht in dat binaire gedoe maar ik meen me te herinneren dat je dat niet zo kunt optellen.

Anyway, als 7F dus zou zijn alles zonder no limit en het zou dus optellen zijn.

Als ik dan alles wil inclusief de no limit dan zou het dit worden:

1+2+4+8+10+20+40+80=165 (decimaal) en dat zou ik dan weer naar hex moeten omzetten en dat is A5.

Maar dat kan dus niet als 23 dus zo zijn wat jij zegt.

Want jij telt 1+2+20 op, en dat is wel 23, maar in mijn voorbeeld zou het dus decimaal moeten zijn en omgerekend naar hex zou dat worden 17.

En als het wel zou kloppen zou je dus voor mijn voorbeeld 165 moeten kunnen plaatsen en dat kan niet in 1 byte.

Het werkt dus iets anders, hopelijk kan er nog iemand uitleg geven.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier is alles te vinden hierover:

http://www.ftp4all.de/v3/frames/index.html

Op FAQ klikken, dan op install and installation, en dan onderaan bij What you have to do the first login en dan op de link umaskuser klikken dan zie je alle uitleg, ik snap het nog steeds niet.

 
Wizzaerd heeft gelijk :)

Alles (IN HEX!) optellen.. omrekenen is niet nodig.

 
Yep, dankzij jouw en Wizaerds uitleg ben ik er uit.

Ik zat de hex getallen in dec op te tellen en daarom de verwarring, 20+80 is dan niet 120 (wat ik weer ging omrekenen naar hex) maar gewoon a0.

Voor meelezers die het ook willen weten, het is simpel.

Neem je rekenmachine van winflut, zet het beeld op scientific (wetenschappelijk) en zet hem op hex.

En dan maar optellen en dan is 20+80=a0.

En 20+2+1=23.

Simpel, je moet er maar op komen (of ervoor geleerd hebben).:biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan