asdl vraagje

M

mike c200

Hi

Bij ons in de regio komt eind dit jaar begin volgende jaar asdl beschikbaar.

Ik heb nu isdn

maar wil dus asdl hebben

nu kan ik kiezen uit 3 soorten download snelheden 256 512 en 1024kb/s

met isdn haal ik dacht ik max 6 kbs klopt kan dit?

Hoe snel is de kabel?

maar wat wil dat nu percies zeggen??

hoeveel tijd duurt het dan om een bestand van bv. 10 mb te downloaden??

greetingz,

mike

 
Ga eens op bezoek bij die links die in de andere ADSL thread vermeld zijn, daar is best veel informatie te halen.

En ja, die snelheden kloppen, maar houd er wel rekening mee dat dat dus maximaal behaalbare snelheden zijn.

Er is dus geen garantie dat je die snelheden zal halen, maar het is vele malen sneller dan je telefoon of isdn verbinding.

Onder andere daarom heet dat ook breedband verbinding.

En het is tegelijk de reden waarom iedere reguliere internetter zo graag ADSL of kabel internet wil.

Omdat je de verbinding bij een kabel internet aansluiting als het ware deelt met de rest van je wijk en bij een ADSL verbinding niet, kan een ADSL verbinding een stuk sneller uitpakken.

Maar verder liggen die snelheden ongeveer gelijk, en is het dus een kwestie van het kostenplaatje, en een eventuele download limiet.

Wat bij welke soort van verbinding geldt, kun je vinden is die links op de andere thread.

 
een beetje inzicht over de verbindingen kan je hier zien http://www.iping.nl/x***ll/

en hoelang je over 10mb doet? dit is afhankelijk waar het vandaan komt. bij een snelle site loopt de verbinding bij mij naar de 50kb/s (snelheid die in het dowload scherm wordt weergegeven). dit met een adsl basis abbonement.

maar is dit echt van belang? jebetaald geen telefoon tiken dus waar maak je je druk om?

 
Waar je vooral op moet letten is het volgende.

Vrijwel elke isp adverteert met 256, 512 en 1024kb/s of zelfs 2 tot 8 mb/sec.

Vergeet niet dat het hier om kiloBIT per seconde gaat en niet om kilobyte per seconde.

Wat jij bedoelt als isdn met 6 kb/sec is kiloBYTE en dat is dus 8x zo snel.

Wil je de daadwerkelijke snelheden weten moet je ze dus door 8 delen. Dus 256 is daadwerkelijk 32 kilobyte per seconde. Dat is dus iets meer dan 5x ISDN.

1 MB haal je op ISDN 6 kb/sec binnen in pak hem beet 3 minuten.

Zuiver theoretisch zou je het op 2,8 minuten binnen moeten hebben maar handshakes en error protocollen kosten ook tijd en meestal zit je niet op 6 kb/sec maar 5,8 etc. etc. blabla.

256 kbit/sec = 32kb/sec = 36 seconden voor 1 mb.

En zo kun je verder tellen. Wil je 10 mb weten? Eenvoudig zetten we megabytes eerst even om naar kilobytes.

1 Megabyte is 1024 kilobyte.

Als snelheid nemen we de 1024 kbit verbinding.

1024 kbit = 128 kbyte per seconde.

10 mb is 10x1024= 10.240 kbyte.

Welnu... 10.240 : 128 = 80 seconden oftewel 1 minuut en 20 seconden voor 10 mb download.

Gezien storingen, error protocollen etc. etc. zal het iets van 1 minuut en 30 seconden worden.

Dus anderhalve minuut om 10 mb te downloaden.

Dat scheelt nogal met ISDN he.;)

Anyway, dit is de manier om het makkelijk te berekenen. Maak van de snelheid eerst kiloBYTE door hem door 8 te delen.

Dan maak je van de megabytes die je wil hebben kilobytes door het aantal megabytes (bijv. 10 Mb) te vermenigvuldigen met 1024 (ja van 1 Megabyte is 1024 kilobyte en niet 1000 kilobyte zoals sommigen denken), en daarna deel je dat door de downloadsnelheid die je hebt uitgerekend.

Dan heb je het aantal benodigde secondes.... eventueel omzetten naar minuten middels door 60 te delen en klaar.

LoL, lijkt wel een recept koken op die manier.:biggrin:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks Black Tiger :) en de andere natuurlijk :) :)

Dat recept lust ik wel :biggrin:

Ik kan nu al niet wachten op dit nieuwjaars dinar .

greetingz,

mike

 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan