Belgacom lanceert volgend jaar digitale televisie

I

iceke

ntwerpen (TIJD-NIEUWSLIJN) - Volgend jaar lanceert de telecomgroep Belgacom digitale televisie. In november start het laatste grote proefproject bij duizend gezinnen in Gent, Brussel en Luik. Dat deelde Belgacom op een persconferentie mee. Daags na grote concurrent Telenet ontvouwde Belgacom de plannen rond haar interactive digitale televisie. Belgacom wil ergens volgend jaar, zonder te preciseren wanneer, starten met digitale televisie. Een gebruiker kan via zijn ADSL-lijn en een setop-box digitale televisie ontvangen. In een eerste fase zal je naast gewoon tv kunnen kijken ook kunnen internetten op het toestel en video-on-demand toepassingen gebruiken. "De penetratie van internet- en PC gebruikers neemt niet meer echt toe. Er is groot deel van de bevolking dat geen internet en PC heeft, maar wel een televisie", zegt Kris Vervaet, Product Management Director voor BelgacomTV. Vooral de video-on-demand toepassing moet de eerste kijkers over de streep trekken om digitale televisie te gebruiken. Belgacom heeft een akkoord met Arino, dat met vijf van de zes grote Hollywood-studio's akkoorden heeft om films uit te zenden. "Mensen hoeven niet langer door regen en wind naar de videotheek om vast te stellen dat de film die ze willen uitgeleend is", zegt Vervaet. Ook tv-series worden aangeboden. Wat de prijs voor een video zal zijn is nog niet bepaald. Ook over de prijzen van een setup box en het ADSL-abonnement is er nog geen prijs vastgesteld. "We zijn ervan overtuigd dat we concurrentiele tarieven kunnen aanbieden", zegt Vervaet. Initieel wordt gestart op ADSL, maar weldra wordt ook diens opvolger VDSL ingeschakeld. VDSL is in staat zijn om de beelden in de toekomst in high definition door te sturen, de beeldresulutienorm in de toekomst. BelgacomTV stuurt momenteel beelden door die een hogere resolutie dan de klassieke standaard hebben maar lager dan HDTV. In een latere fase zullen de setup boxen ook met digitale recorders uitgerust worden. Verder moet het ook mogelijk zijn om spelletjes te spelen en allerhande interactieve tv-toepassingen te integreren. Belgacom heeft partnerships met VRT, KanaalZ, VT4, FR2, FR3, Vitaya en Discovery Channel. Met VTM en RTBf wordt nog overlegd. "We willen de business-modellen van de partners respecteren. We zorgen ervoor dat de commerciele zenders hun reclame-inkomsten niet mislopen omdat de kijkers niet meer naar de reclameblokken kijken. We zoeken naar alternatieve reclamemogelijkheden", zegt Vervaet. © tijd-nieuwslijn (tel: +32 3 2860372; fax: +32 3 2860370)

Grootse plannen dus...

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan