KPN/Hetnet helpdesk is ook incompetent genoeg.

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Een vriend van me heeft een bedrijfje en vroeg me te helpen bij een ip-camera installatie, dat heb ik gedaan werkte allemaal perfekt, ook remote (dus van thuis uit kijken).

Het betrof hier een ISDN aansluiting met zo'n Speedtouch klommel. Ja sorry, ze hebben een stabiele verbinding, maar qua gebruikersgemak en gevoeligheid zijn het echt ondingen.

Na een tijd ging er iets mis, spanning weg, modem stuk.

Geen probleem, men kreeg een nieuw modem van KPN. Jammer alleen dat dit meer dan een week moest duren, dat was al punt 1.

Verleden keer daar (paar maanden terug) geweest, de hele port-forwarding zooi gedaan, ellende werkte weer en wat dacht je? Juist, vorige week zette Essent de stroom uit omdat er gewerkt moest worden aan het net daar in de buurt.

Boel ging weer aan, en uiteraard weer problemen met die Speedtouch ellende.

PC's wensten niet meer te werken en uiteraard was het kreng weer al zijn port-forwardings kwijt, dus maar eens kijken. Hmz.. vreemd. Ip adres 10.0.0.1, dns en gateway 10.0.0.138 dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Helpdesk van KPN gebeld, vond het ook vreemd want alles stond goed doch ik moest de DNS maar een statisch proberen, dus 195.121.1.34 en 66 (of zoiets) ingevuld en hoera er was weer internet. Telefoon neergelegd en verder.

Doch die mensen waar ik was, zijn totaal leek op pc gebied en moeten kunnen inpluggen, ook met hun laptop, ook thuis, dus alles moet automatisch. Fijn die dhcp weer aangezet en wat dacht je? Adressen kregen beide machines prima maar internet ho-maar. Overigens was 10.0.0.138 wel gewoon te pingen.

Helpdesk van hetnet maar weer even opnieuw gebeld.

Daar bleek men van mening te zijn dat als het statisch wel werkte maar dynamisch (via dhcp) van het modem niet, dan was de netwerkkaart in de pc stuk.

Het maakte daarbij niet uit dat ik uitleg gaf over mijn kennis hierover en over het feit dat dit euvel bij meerdere pc's speelde, ik zou het dan wel bij het rechte eind hebben volgens de medewerker, maar ze gingen er verder niets aan doen.

"Want als de netwerkkaart geen gegevens automatisch kreeg dan was die stuk" (over goed luisteren naar de klant gesproken! NOT). Daarop nog maar eens uitgelegd dat hij dus WEL de juiste gegevens kreeg maar de internet verbinding niet en dat internet het alleen deed als ik de DNS statisch instelde op de pc's met de externe DNS gegevens, hetgeen dus betekende dat er tussen de koppeling van virtuele DNS in het modem en de externe DNS iets fout ging, dus modemfout (=probleem voor kpn), geen netwerkkaartfout.

Hij had het nog kort aan een ander gevraagd maar ook die kwam met de opmerking "netwerkkaart van de pc".

Ik kon verder lullen als brugman maar men hield vol dat ik het dan wel zou weten maar dat zij verder niets er aan gingen doen want volgens hun was het toch de netwerkkaart en statisch werkte het dus de modem/router (die Speedtouch) was in orde.

Zelden zo'n incompetentie gezien op een helpdesk.

Helaas waren de mensen net te laat om hun abo nog op te zeggen anders was dat wel gebeurd.

Ik natuurlijk ook niet gek, thuis mijn oude E-tech annex-b modem/router gaan halen. DHCP aangezet, er tussen gehangen, waardes van KPN ingesteld en wat dacht je? PC en laptop werkten in 1x zonder problemen. Dus niks te "defekte netwerkkaart". Doch ik ga niet meer bellen met die onbenullen. Alles werkt nu en volgend jaar vliegen ze eruit.

Nog wat leuks... die E-tech word wel over gemopperd vaak, maar dit ding had ik bij beëindiging van mijn isdn abo gewoon uit de stroom getrokken (voorheen ook al vaker stroom eruit gehad zomaar en 1x door Nutsbedrijven hier een stroomstoring), heeft een jaar op zolder gelegen hier thuis en er stonden nog -steeds- de instellingen in die ik er in gezet had, inclusief de port-forwards etc.. Toch wel even iets stabieler dan een Speedtouch en hij onthoudt tenminste dingen.

Ohja... ik kom thuis, word ik gelijk gebeld door die vriend met dat bedrijfje van hem, er komt geen enkel mailtje meer de deur uit, hij heeft adsl-comfort van planet.

De server bij hem thuis beheer ik.

Volgens de site bij KPN is inkomend poort 25 geblokkeerd, dat moet via de mailrelay van planet. Uitgaand zou poort 25 beperkt zijn, net als bij Orange tot de eigen smtp server.

Uitgaand heeft het dus bij die vriend jarenlang met de eigen smtp gewerkt en in de tijd dat hij een abo nam, stond dit ook NIET in de faq op de site van Planet.

Men heeft het sinds 28-01-2007 dus klaarblijkelijk ook nodig gevonden om zonder ook maar de geringste waarschuwing of melding vooraf, gewoon die poort 25 dicht te knallen en daar moet je dan zelf maar achter komen.

Geweldige provider toch die KPN?

En dit zijn dan nog maar 2 verhalen over een kleine reeks die me ondertussen bekend is. Dus misschien is het toch wel verstandig om niet meer zo hard uit te halen naar een internet provider, want bij veel anderen (vooral de grote bekende KPN) is het al niet veel anders.

P.s. lang verhaal geworden, maarja ik zat me toch al te vervelen, dus maar beetje dit verhaal typen, nog geen 10 minuten voor nodig gehad.

Doe er je voordeel mee en laat je niet teveel wijs maken door helpdesken.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan