Tien geeft 't op

aart44

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
31 mrt 2003
Berichten
2.682
Waarderingsscore
32
Punten
48
Leeftijd
79
Locatie
Amersfoort
HILVERSUM - John de Mols zender Tien lijkt niet langer zelfstandig verder te gaan met het keiharde gevecht om de kijkersgunst. De samenwerking tussen RTL Nederland (RTL 4, 5 en 7) en Tien is op een haar na rond.

De partijen zijn het op hoofdlijnen met elkaar eens. Naar verwachting worden komende week de puntjes op de i gezet, zo melden goed ingevoerde bronnen in omroepland.

Mededelingen

RTL-baas Fons van Westerloo wil niet meer kwijt dan dat er geruime tijd is gesproken en verwacht ,,dat binnen enkele dagen beide bedrijven mededelingen kunnen doen over een op handen zijnde deal ". John de Mol zegt dat er over Tien serieuze gesprekken worden gevoerd met diverse partijen, maar ontkent dat er bijna een akkoord is met RTL. Hoe de nieuwe constructie - die op korte termijn tot stand moet komen - precies eruit zal zien is nog niet bekend. Mogelijk dat de Eredivisie straks te zien is bij familiezender RTL 4 en dat de andere succesnummers van Tien worden verspreid over vier tv-zenders. John de Mol heeft de uitzendrechten van de Eredivisie nog tot de zomer van 2008. Onduidelijk is welke gevolgen de samenwerking heeft voor het personeel van Tien, waar circa honderd man werkzaam zijn. De verwachte overeenkomst tussen de zenders moet vervolgens wel nog worden goedgekeurd door de Duitse Bertelsmann AG, eigenaar van de Luxemburgse RTL Group (waar RTL Nederland onder valt). Ook de Nederlandse Mededingingsautoriteit zal de coöperatie van de stations toetsen

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/article60537091.ece

 
Oh kijk aan, tja, eerlijk gezegd stond die zender bij mij ook ergens verder naar beneden op de lijst. Sommige programma's waren wel leuk, maar het is gewoon allemaal teveel van hetzelfde en werd hier ook bijna niet naar gekeken.

 
Het avontuur van Tien lijkt op zijn laatste benen te lopen. Waar ging John de Mol in de fout en hoe ziet de toekomst eruit? Eén van de mogelijke uitkomsten, inlijving door RTL, brengt in ieder geval zowat de hele familie Van Westerloo weer bij elkaar op de werkvloer.

ANALYSE

Het idee van de Talpa Media Holding moet ergens ontstaan zijn in 2002. Het idee was een crossmediaal bedrijf waar creatie en formatontwikkeling tot wasdom diende te komen. John de Mol probeerde het eerst met Noordzee FM, wat mislukte. Meer succes had De Mol met Radio 538, maar weer minder met Radio 10 Gold, dat onlangs de meeste personeelsleden de wacht heeft aangezegd. Maar televisie is toch het meest aansprekende onderdeel en kost in de grote opzet die De Mol heeft verkozen veel, heel veel geld. Rabobank Participaties schatte de kansen voor De Mol positief in en nam een deelneming van twintig procent in de Talpa Media Holding.

Aanlooptijd

Tien zou de contentaanjager moeten worden van formats die het bedrijf Talpa TV BV aan anderen, vooral buitenlandse, zenders zou verkopen. Het werd echter vooral een generalistische tv-zender met veel grote, voornamelijk Nederlandse producties. Uiteraard ook met internet en mobiele toepassingen, maar dat bleef relatief kleinschalig.

De zender is het enige commerciële station dat in Nederlands bezit is, en daarmee ook de enige commerciële zender die zeer veel eigen producties heeft. Formats als Gooische Vrouwen, Stenders Late Vermaak, Joling & Gordon, Voetbalvrouwen, Just the Two of Us, maar ook de 'nachtzendtijd voor NOX' dragen weliswaar bij aan de hoeveelheid Nederlandse producties, maar weten de Nederlandse televisiekijker te weinig te verleiden naar Tien te kijken. En aldus vlot het niet met de reclame-inkomsten. Op 16 december vorig jaar, toen de zender 24 uur in de lucht ging en de zendernaam Talpa achter zich liet, betekende dit vooral dat overdag herhalingen en belspellen de ruimte kregen.

"Zendergroepen van minimaal drie stations maken de dienst uit"

Te eenzaam

Marktaandelen van 6 à 6,5 procent in de avonduren waren in het verleden voor startende zenders als SBS6, Net5 of RTL5 best mooie prestaties, waarmee nog aardige omzetten in de eerste periode behaald konden worden. Maar de markt is veranderd. Zendergroepen van minimaal drie televisiestations maken de dienst uit. Reclame-omzet gaat allang niet meer per losse zender. En aldus is Talpa TV BV soms ietwat eenzaam. Stelregel is dat er drie jaar nodig is om een zender tot wasdom te kunnen laten komen. Maar de verliezen bij Tien lijken hardnekkig aan te houden met weinig zicht op verbetering.

Aldus is het wellicht zeer goed denkbaar dat De Mol zijn visie op het aanjagen van formats via de diverse media anders vorm wil geven. Vorige week werd duidelijk dat het mediabedrijf van de familie Berlusconi, Mediaset, nog steeds in is voor een bod op Endemol, dat John de Mol zelf heeft opgezet en heeft verkocht aan Telefonica. Dit Spaanse telecombedrijf wil echter al geruime tijd van Endemol af. De Mol bezit 5,15 % van het productiebedrijf. De verhouding tussen De Mol en Berlusconi is echter enigszins scheef. Berlusconi's fortuin wordt op 12,1 miljard euro geschat, hij is daarmee de rijkste individuele Europese mediamagnaat. De Mol zit op 2,2 miljard euro volgens de Forbeslijst. De Mol staat op plek 432 en Berlusconi op 51 van die wereldranglijst van rijkste personen.

"SBS heeft geen trek in verplichtingen voetbalrechten"

Voorbarig

Fons van Westerloo, algemeen directeur van RTL Nederland, was misschien iets te voorbarig om te roepen dat een deal zowat rond is, maar een kern van waarheid kan hier zeker inzitten. Officieel heet het dat ook SBS Broadcasting en anderen zich hebben gemeld, maar die aansluiting lijkt wat minder waarschijnlijk. SBS is immers in handen van KKR en Permira, die bezig zijn om SBS te fuseren met ProSiebenSat.1 en minder interesse hebben in de huidige verplichtingen van de voetbalrechten.

Indien ook de radio-activiteiten van Talpa (Radio 538, Juize FM, Radio 10 Gold, Radio Digitaal, het Vlaamse 4FM en het Deense Radio 100FM) worden ingebracht, kan voor de Nederlandse tak van de televisiegroep van het Duitse Bertelsmann een interessant nieuw vehikel ontstaan, met name om haar marktleidende positie te bevestigen.

Eerder faalde RTL jaar na jaar jammerlijk met haar radio-activiteiten (met name met Yorin FM); met Radio 538 zou RTL als radiomarktleider in één klap een mooie rentree maken. Anderzijds zou met een eventuele overheveling van Tien naar Luxemburg (RTL Tien) met vier zenders zonder mediatoezicht en nauwelijks reclameregelgeving concurrent SBS Broadcasting (SBS 6, Net 5 en Veronica) nog beter kunnen worden beconcurreerd.

Afname-verplichting

RTL kan op haar beurt profiteren van een aantal formats die wellicht in een beter 'bedje' op bijvoorbeeld RTL 4 meer tot hun recht komen en digitaal beter kunnen worden geëxploiteerd op internet, mobiele telefonie en eventueel nog te starten digitale televisie-initiatieven. Een (gegarandeerde) afname-verplichting met De Mol zou daar vermoedelijk de prijs voor zijn.

"Joint venture is onwaarschijnlijk, afnamecontract wel logisch"

Een joint venture op productievlak tussen De Mol en RTL lijkt onwaarschijnlijk, eerder een groot afnamecontract zoals RTL eerder met Endemol sloot in de tijd dat De Mol daar de scepter zwaaide. Dat dat later tot de nodige conflicten leidde, nemen de heren wellicht nu op de koop toe. Terwijl Berlusconi met Mediaset geïnteresseerd is in datzelfde Endemol, heeft de RTL Group eerder laten blijken daar geen interesse in te hebben. De RTL Group is met de FremantleGroup (in Nederland Blue Circle) al een belangrijke speler in formats en producties, RTL Nederland heeft daarnaast ook nog enkele eigen productie-units.

Familie verenigd

Een opvallende bijkomstigheid van een overeenkomst tussen RTL Nederland en Talpa is dat de familie Van Westerloo de familiebanden op de werkvloer wat aan kan trekken. Fons van Westerloo zwaait zoals bekend de scepter bij RTL Nederland; zoon Remko van Westerloo is programmadirecteur bij Tien. Marjolein van Westerloo, dochter, werkt voor Strix, een belangrijke producent bij Tien. Marjolein's partner is Ronald Goes. Goes is de algemeen directeur van Talpa Media Holding. Arjen van Westerloo, werkzaam voor de sportafdeling van Talpa, is een volle neef van programmadirecteur Remko.

Als Fons van Westerloo opnieuw de leiding zou krijgen over de zender die thans Tien heet, dan zouden Fons en Remko van Westerloo opnieuw verenigd worden. Vader Van Westerloo stelde immers destijds als 'baas' van SBS Broadcasting BV zoonlief aan als programmadirecteur van Net 5. Wellicht maakt dit de besprekingen met RTL wat eenvoudiger dan bij SBS Broadcasting.

Bron: planet.nl

 
Het zou ook nog een paar kijkers gescheeld hebben als ze naar het settopbox pakket waren gegaan.

Je moet nu minimaal het basispakket hebben wil je Tien kunnen zien.

 
En zelfs dat heb ik binnenkort niet meer met die prijsverhoging.;)

 
CANNES - De zender Tien van John de Mol gaat op in RTL Nederland. De deal tussen beide partijen is rond, bevestigen verscheidene goed ingevoerde omroepbronnen

Het contract tussen Talpa en RTL kan op ieder moment worden getekend. SBS, dat ook in de race was voor tv-zender Tien, is definitief afgevallen.

Deze zomer al verhuizen De Mols succesvolle tv-programma’s als Gooische Vrouwen en Deal or No Deal, alsmede het eredivisievoetbal naar RTL. Ook brengt de mediatycoon marktleider Radio 538 in bij RTL. In ruil daarvoor verwerft hij een belang in RTL Nederland. Het zou gaan om 25 tot 30 procent.

Tien houdt op te bestaan. RTL Nederland lanceert een vierde zender. Volgens insiders gaat die vermoedelijk RTL8 heten, maar ook over RTL6 en RTL10 wordt nog nagedacht. Enkele programma’s van Tien worden over de RTL-kanalen verspreid. Het eredivisievoetbal, dat voor een jaar meeverhuist naar RTL, krijgt een plek op RTL4. De Mol had een contract voor drie jaar met de eredivisieclubs, waarvan hij er twee heeft gebruikt.

Welke sterren van Tien wel en niet meeverhuizen naar RTL is nog niet bekend. De Mol heeft bedongen dat RTL jaarlijks gegarandeerd een bepaald aantal door hem geproduceerde programma’s afneemt. De media-ondernemer is bezig de wereldwijd actieve tv-producent Endemol terug te kopen van het Spaanse Telefónica.

Commercieel directeur Frank Eijken van RTL Nederland bevestigt dat hij deze week met directeuren van kabelbedrijven heeft gesproken over doorgifte van een eventuele vierde RTL-zender. ,,Maar ik wil benadrukken dat nog nergens een handtekening onder staat. We zijn nog altijd in gesprek.’’ Talpa-woordvoerder Thomas Notermans zegt dat er geen overeenkomst is. ,,En ik verwacht niet dat we binnen een paar dagen mededelingen gaan doen.’’

Hete zomer verwacht in tv-land

Het is opvallend. Waar tv-producenten en zenderbazen in Cannes, deze week het toneel van s werelds grootste televisie-beurs MIP, normaal niet kunnen ophouden met opscheppen over hun eigen succesnummers, praten ze nu maar over één ding: de toekomst van tv-zender Tien.

Op de vele borrels aan de boulevard en op de poenerige schepen in de haven van de Zuid-Franse badplaats is het gespeculeer niet van de lucht. Gaat De Mol in zee met RTL, SBS of verrast hij iedereen en probeert hij het nog een keer in zijn eentje?

Na maanden van onzekerheid is het nu echter eindelijk duidelijk: RTL (RTL 4, 5 en 7) gaat er met de buit vandoor. Het omroepconcern geeft daarmee concurrent de SBS- groep (SBS6, Net5 en Veronica) het nakijken. SBS dacht met de programma’s van Tien marktleider in Nederland te worden en daarmee RTL van de troon te stoten.

Vriend en vijand zijn het erover eens dat RTL de injectie van goed scorende Tien-programma’s als Gooische Vrouwen, Deal or No Deal en met name het Eredivisievoetbal erg goed kan gebruiken. Het verzekert zich daarmee voor de komende jaren van het marktleiderschap.

Vooral vlaggenschip RTL 4 loopt de laatste tijd averij op. De zender heeft de afgelopen maanden een paar pijnlijke flops moeten verwerken. Na de verloren ijsdansoorlog met SBS 6 scoren recent geïntroduceerde programma’s als Wie Wordt de Man van Froukje, De Weg naar Fame en Voor de Rest van je Leven onder de maat.

Voor Goede Tijden Slechte Tijden, het anker in de vooravond, schakelden afgelopen vrijdag voor het eerst sinds lange tijd minder dan een miljoen kijkers in.

Het wordt hoe dan ook een hete zomer in medialand. Tien-sterren als Beau van Erven Dorens, Caroline Tensen en Jack Spijkerman maken zich zorgen over hun toekomst.

Een aantal van hen verhuist mee naar RTL. Sommigen gaan bij een andere zender aan de slag. Van weer anderen, die uit de gratie zijn geraakt, wordt het contract afgekocht. Ook bij RTL is het onrustig. Sterren als Wendy van Dijk en Robert ten Brink zien de invasie van Tiencoryfeeën met angst en beven tegemoet.

Voor Wilfred Genee zijn de druiven heel zuur. De presentator van De Wedstrijden op Tien mag van de RTL-directie niet met het voetbal mee verhuizen naar RTL 4. Zij hebben Genee nog niet vergeven dat hij in 2005 naar Talpa overstapte, terwijl hij kort daarvoor een contract met RTL had getekend.

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/article1289173.ece

 
Ah nou kijk eens aan, dat het zou stoppen was al zeker, maar het is dan ook weer nieuws dat nu de zaken inderdaad rond zijn.

Van de ene kant wel jammer, maar van de andere kant hebben ze eigenlijk ook te weinig reklame gemaakt, alleen een boel voor de start maar daarna hoorde je er eigenlijk niets meer van, en daar moet je toch zeker een tijdlang mee bezig blijven om een kans van slagen te maken.

Buiten enkele leuke spelprogramma's was de rest toch eerder wat meer van hetzelfde of inmiddels zelfs achterhaald.

Dat Jack Spijkerman bijv. zich zorgen kan maken is terecht, hij is niet netjes vertrokken bij de Vara dus of hij daar nog terug kan???

Maarja, hij is eigenlijk nog wel populair, dus zo gek veel zorgen hoeft ie zich misschien niet te maken.

Wel jammer dat een boel nu weer onder RTL gaat vallen, daar is ook al meer dan genoeg van, net als SBS, allemaal weer meer van hetzelfde.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan