Jump to content
Sign in to follow this  
Guest veryoldtimer

Beeld bevriest af en toe

Recommended Posts

Guest veryoldtimer

Ik heb een probleem met míjn Philips DSX 7072/03A op Canal D.

Voorheen had ik een Nokia receiver, maar die gaf de geest (volgens mijn reparateur) en ik heb via een kennis deze Philips verkregen.

Na verloop van tijd bevriest het beeld voor korte tijd waarbij het geluid soms wel verder gaat. Daarna komt het beeld weer terug. Heel soms krijg ik een soort grijs raster onderin beeld en ook dat gaat weer weg. En af en toe gaat het beeld op zwart en komt pas na enige tijd weer terug.

Ik heb gemerkt dat ik op BVN wel kan kijken zonder enige problemen van bevriezen en dergelijke.

Aangezien ik leek ben graag een antwoord dat ook ik kan begrijpen

Share this post


Link to post
Guest MAS3

De zender BVN word op de zelfde frequentie uitgezonden als SBS6, net5 en Veronica.

Wanneer je met die zenders wel problemen hebt, maar met BVN niet, dan is de codering dus waar het fout gaat.

Want BVN is niet gecodeerd.

Dan nog wil dat niet zeggen dat je een decoder probleem hebt hoor, maar bij een gecodeerd signaal moet je ontvanger nou eenmaal harder werken om het beeld tevoorschijn te halen.

 

Maakt het wat uit hoe het weer is ? (is de laatste tijd weliswaar steeds hetzelfde geweest, maar ja..)

Of of het overdag of 's avonds is ?

 

Mogelijk is je ontvangstkop (LNB) niet helemaal goed.

Of de kabel/stekkers net niet helemaal optimaal.

 

Aangezien we via de satelliet al 10 jaar digitaal kijken, kan je probleem minder worden door de opzet van zo'n digitaal signaal.

Want het grote voordeel van digitale verzending is niet alleen dat er meer programma's op 1 frequentie kunnen (zoals ik hierboven al aangaf), maar dat je ook een stukje reserve signaal mee kunt sturen.

En dat gebeurt dan ook.

Met dat reserve signaal, kan een eventueel weggevallen bitje worden aangevuld.

Onder normale omstandigheden hoeft je ontvanger dat reserve signaaltje niet te gebruiken.

Maar wanneer er omstandigheden ontstaan waardoor de ontvangst minder word en er bitjes weg kunnen vallen, is dit dus op de voorhand al op te lossen (en das een mooie vinding!).

Zulke omstandigheden zijn zaken zoals regen of sneeuwval en wind bijvoorbeeld.

Wanneer je ontvanger nu al die reserve nodig heeft onder normale omstandigheden, bijvoorbeeld door een slecht afgestelde schotel of een probleem in kabel of LNB, is er dus geen reserve meer over wanneer het weer verandert.

Natuurlijk is het zo dat je ontvanger ook harder werken moet als ie de reserve mee moet gaan nemen, dus onder omstandigheden kan het heel goed zijn dat ie het niet bij kan houden.

 

Ik vind het in zulke gevallen interessant om te weten welk type antennekabel er gebruikt is (staat er meestal op), en hoe lang die kabel is.

Zelf kun je kijken of de stekkers aan die kabel er wel goed aanzitten, schroef ze ff van de LNB af en kijk of ie niet groen of zwart uitgeslagen is van binnen (=vochtschade).

Een heel belangrijke is overigens dat je schotel vrij zicht op de satelliet moet hebben.

Staat er een boom in de richting waar je schotel heen kijkt, kan het zijn dat je ontvangst in de lente (als de blaadjes aan die boom komen) ineens een heel stuk minder is.

 

Je kunt proberen de schotel beter uit te richten, maar wellicht schakel je daarvoor beter iemand met meetapparatuur in.

 

Ik hoop dat ik je niet hebt laten afschrikken door het lange verhaal.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  




  • Hosting Fun

×
×
  • Create New...

Important Information

By clicking the accept button you specifically agree to our Terms of Use and Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. If you don't agree, please leave this site.