Hardware installeren lukt niet: "De gegevens zijn ongeldig" (Oplossing)

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

MAS3

Vanwege vaderdag kreeg mijn vader afgelopen zondag een fototoestelletje.

Aangezien daar een CDtje bij zat met software en drivers voor de USB ondersteuning, moest dat geïnstalleerd worden.

Dus dat was een taakje voor mij..

Zoals bij USB apparatuur gebruikelijk schijnt te zijn, heb ik de software eerst geïnstalleerd vooraleer ik het apparaatje verbond.

Hier was niks fout te zien, ging schijnbaar allemaal goed.

Tot mijn verbazing kreeg ik , nadat het apparaatje verbond, een schermpje te zien dat de installatie mislukt was met de volgende reden:

De gegevens zijn ongeldig.

Das weer een echte windhoos foutmelding; Er staat wel iets maar je kunt er helemaal niks mee, zoek het maar uit.

Dus dan die regel maar invullen in google en es zien wat er zoal over geschreven word, zal vast wel vaker voorgekomen zijn.

Er is een pagina in de M$ knowledge database gewijd aan deze melding.

Daar word wel een oplossing geboden maar er word niet uit de doeken gedaan wat er nou aan de hand is.

Dus verder gezocht.

De meeste pagina's die deze melding (of diens Engelse vertaling) aansnijden, vertellen dat dit veroorzaakt word door een register sleutel die "op slot" staat waardoor je de driver voor de hardware niet kunt installeren.

Die vind je in regedit onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI .

Overigens was dat bij mij niet het geval want ik was niet op zoek naar een PCI device, maar naar een USB device en dus zocht ik ook onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\USB .

(ik zie nu dat de board software bij deze sleutelnamen een extra spatie invoegt zodat er P CI en U SB geschreven word in plaats van PCI en USB)

Daar vind je dan sleutels met een vendor ID en een device ID, dat ziet er ongeveer zo uit: VEN_10EC&amp:biggrin2:EV_8139&SUBSYS_xxxxxxxxx&REV_10 (de x-jes staan voor cijfers, en wat er achter VEN_ en DEV_ staat varieert dus telkens.

Als je dat uitklapt, dan zie je er weer andere vermeldingen onder.

Selecteer je een van die vermeldingen, dan zie je rechts gegevens verschijnen waaronder de sleutelnaam DeviceDesc .

In DeviceDesc staat de naam van de apparaat waar het om gaat, en zo kun je dus zien of je met de juiste gegevens aan de slag gaat.

Heb je het juiste apparaat gevonden, dan kun je met rechts klikken op de regel met VEN_.....

Daarna klik je op Machtigingen.

Je zult zien dat er geen machtigingen gelden (voor gebruikersgroep "iedereen") en je kunt nu kiezen om iedereen volledig beheer te geven.

Zo zou je de driver met succes kunnen installeren of updaten.

Maar mij hielp het niet.

De oplossing die M$ bood was om het bestand "driver.cab" te vervangen voor het gelijkgenaamde bestand dat op de windhoos installatie schijf te vinden is.

Driver.cab is op je pc te vinden onder \WINDOWS\Driver Cache\i386\

Aangezien de installatieschijf nergens meer te vinden was, had ik nu een probleem.

Na nog wat verder googlen bleek er op een Engelse site het advies te staan om het bestand driver.cab gewoon helemaal te wissen.

Daarop heb ik de hele inhoud van \WINDOWS\Driver Cache\i386\ naar de prullenbak verplaatst (zodat ik nog iets terug kon zetten).

Nu werd de camera normaal geïnstalleerd na aansluiten, en ook het geheugenkaartlezertje dat inmiddels ook aangeschaft was.

De gegevens die dus ongeldig waren, zaten naar alle waarschijnlijkheid in dat cache-driver bestand.

Zonder dat cache bestand moet je dus opgeven waar de driver te vinden is.

Weer een knap staaltje van waarom makkelijk doen als het moeilijk kan van M$ dus.

Want als ze gewoon de foutmelding compleet maken, is het probleem door iedere gebruiker op te lossen zonder er uren mee bezig te zijn.

Het cachen van het bestand driver.cab is overigens zinvol.

Hierdoor kan het systeem namelijk een aangesloten apparaat snel herinstalleren wanneer dat nodig is, dus zonder installatie cd's.

Wanneer je (zoals ik) dat bestand verwijdert, word het niet automatisch aangemaakt bij de eerstvolgende installatie.

Vandaar dat M$ dus adviseert het bestand dat zich op de installatie cd bevind te kopiëren.

Ik vermoed dat dat bestand leeg is, maar bij nieuwe installaties dus wel weer aangevuld zal worden.

Ik zal nog es zien of het beschadigde bestand leeggemaakt kan worden of dat je zelf een bestand kunt maken dat dan weer door het systeem gebruikt zal gaan worden.

Overigens, als je in het register zaken hebt vrijgegeven zoals boven vermeld en het bood je niet de gewenste oplossing, zet ze dan weer terug op slot (haal het vinkje weg).

Dat kan alleen maar ten goede komen aan de algemene veiligheid van je systeem.

Ik hoop dat dit stukje anderen die tegen hetzelfde probleem aanlopen, helpt dat probleem sneller op te lossen dan de tijd die ik er voor nodig had.

 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan