Howto: Zenderlijst op je Dreambox zetten, alle modellen (Enigma1)!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.809
Waarderingsscore
1.017
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Bij deze een handleiding voor alle Dreamboxen om een zenderlijst in je ontvanger te plaatsen. Bepaalde benamingen zoals "goto standby" kan in een Nederlandse taalmodule "ga naar standby" heten. Er kunnen dus kleine taalverschillen in zitten naar gelang de taalversie die je gebruikt maar de afbeeldingen spreken voor zich.

Verder is het in de Dreamboxen ook wel voor de hand liggend wat bedoeld wordt.

Voor nieuwe modellen Dreamboxen (Enigma 2) en ook bepaalde zenderlijsten, kan men het beste Dreamset gebruiken!

1.) Allereerst zorg je dat je het programma DreamboxEdit hebt. Die kan men in onze downloadsectie vinden.

2.) Start het programma op, en klik op de knop "Options".

options.jpg


Onderaan zie je enkele knoppen. Deze zijn belangrijk afhankelijk van het type ontvanger wat je hebt.

Voor Dreambox 5620, 500, 500+, 600, 7000 en 7020 (dus alle Enigma 1 toestellen) voor de optie "Satellite Receiver", dus de meest linkse knop.

Voor Kabel ontvangers, dus de C types, kies voor Cable Receiver.

Voor de 7025 kies de 3de knop, dus "Version 3 settings (enigma 2)".

Voor de 800 en de 8000 kies de 4de knop New Enigma 2 Settings.

Eigenlijk zijn de 2 laatste knoppen hetzelfde, maar dit is hoe ik het normaliter zelf doe.

Vergeet na het kiezen niet op SAVE te klikken aan de rechterkant.

3.) Na het saven wordt dit veld gesloten, klik nu links boven op "open" en selecteer een zenderlijst. Op mijn pc staan die uitgepakt in aparte directory's, een voor mijn 500, een voor de 7020, een voor de 800, eentje voor bezoek etc. Zo kan ik met verschillende lijsten voor verschillende ontvangers en personen werken.

Als de lijst geopend is, klik dan op de tweede knop van links genaamd FTP.

En dan gaan we de zenderlijst naar de Dreambox sturen door op "send files to Dreambox" te klikken.

ftp.png


4.) Indien deze procedure klaar is zijn er een aantal mogelijkheden die je kunt doen. Persoonlijk controleer ik het liefst eerst of alles goed is gegaan door na de overdracht rechts boven op "reload settings" on Dreambox te klikken.

reload.jpg


Controleer in het statusscherm (zie pijl onderaan) of dat ook goed is gegaan.

Nu kun je DreamboxEdit sluiten en druk nu op je ontvanger op de knop die je de zenderlijst laat zien, daarna op de blauwe knop voor de boeketten als je boeketten hebt.

Alles zou nu correct moeten zijn.

5.) Helaas wil de Dreambox niet altijd alles echt goed bewaren. Wil je dus 100% zeker zijn dat je nieuwe zenderlijst ook echt goed wordt opgeslagen, zet dan de ontvanger geheel uit door via het menu op "Uitschakelen (shutdown) en daarna "Nu uitschakelen" (shutdown now) te kiezen.

Voor de DM500 is dat gewoon "goto standby".

Voor de meeste andere ontvangers is alleen op standby gaan niet voldoende.

Start nu je Dreambox opnieuw op en als alles goed is zit je nieuwe zenderlijst er nog steeds in en zal nu ook nog bewaard blijven als de Dream per ongeluk plotseling herstart door bijv. een korte stroom onderbreking.

Veel plezier!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan