Meer LNB's of Draaibare schotel

F

Fisker

Hallo mensen,

Ik ben op het punt aangekomen om te kiezen.

Zal ik b.v. 4 LNB's aan de huidige schotel hangen, of plaats ik een motor.

Ik heb nu een Dou LNB voor 19.2 en 23.5 en moet zeggen, daar ontvang ik ook al een hele trits op.

Moeders zet nog even de rem op een DM500HD dus sla ik even een andere weg in v.w.b. de hobby.

Wat raden jullie mij aan! (afgezien van het kiezen van een andere vrouw)

Fisker

 
Fisker wat je moet doen is iets wat je natuurlijk zelf bepaalt.

Ik bedoel je vrouw.(De mijne ook trouwens.)

Ik kan slechts mijn mening / ervaring geven.

Ik heb een draaibare schotel en ben overgestapt naar meerdere

LNB's (4 stuks) op mijn schotel. Op 13, 19, 23 en 28 Oost.

De reden is dat het draaien van de schotel tijd vraagt en met

meerdere LNB's en een DiScEq switch merk je nauwelijks dat je

van satelliet wisselt. Gaat gewoon flitsend.

Ik gebruik de draaibare mogelijkheid slechts incidenteel om

de satellieten naast de bovengenoemde posities te bekijken.

Multispeed

 
Als het slechts om 4 lnb's gaat, zou ik ook een vaste opstelling nemen als dat mogelijk is met de wensen die je hebt qua te ontvangen satellieten.

Schakelen gaat inderdaad sneller. Ik heb hier zelf 3 schotels en 1 draaibare schotel aan 1 disecq gekoppeld maar kijk eigenlijk ook maar naar 4 satellieten. Na enkele jaren deze opgestelling gehad te hebben wordt hier gedacht aan een T90 ofzo.

Het is natuurlijk een persoonlijke mening maar voor 4 stuks zou ik niet gaan wisselen. Doch nogmaals... je schotel moet er wel geschikt voor zijn (bijv. groot genoeg) en het hangt ook af of de lnb's goed genoeg te plaatsen zijn van de sat's die je wilt ontvangen.

 
Net als wat al eerder gezegd is, ligt natuurlijk aan je eigen wensen. Ik draai hier al weer tijden met 3 vaste en 1 motorgestuurde achter een diseqc.

draaibaar ivm met de hobby om nog eens wat te kunnen testen, maar draai toch het meest op 19,2, 13, en 23,5 vast en motor op dit moment bijna altijd op 28,2.

 
Als je één schotel hebt met meerdere ontvangers wil je geen draaibare hebben.

Ik kan mijn vrouw ook niet meer inruilen maar die wil altijd naar een programma kijken dat op een andere satelliet zit dan waar ik naar kijken wil. Het probleem is dat ik gelijk op mijn kop krijg als de schotel gaat draaien als ik op een andere satelliet wil kijken.

De TV in de kamer staat aangesloten op de draaibare.

Voor de VU+ heb ik een Mulitenne aangeschaft voor 4 satellieten. Bij normale weersomstandigheden voldoet deze. Ik kan dus even rustig zappen zonder dat de schotel in een andere stand moet. De rotor wordt gestuurd door de ontvanger in de kamer. Dan merk je toch ook dat het vervelend is om steeds op de rotor te moeten wachten, mede doordat steeds meer NL zenders op Astra 3 komen.

Wanneer ik in de hobbykamer naar een bepaalde zender wil staat de schotel vaak op een andere positie dan waar deze zender zit.

 
Voordeel van een vaste opstelling tov. een draaibare is ook dat je er door bijvoorbeeld een duo lnb te nemen, je met 2 tuners afzonderlijk naar de 4 satellieten kan kijken, dat lukt met een vaste opstelling niet.

Hier werkt ook al jaren een vaste opstelling met meerdere lnb's.

 
Ik zou toch voor een vaste opstelling met duo lnb s gaan zoals Matrix aangeeft

Werkt hier ook al een paar jaar feilloos

 
Zoals BT aangeeft bedoel je, want Matrix maakte een typefoutje volgens mij:

je met 2 tuners afzonderlijk naar de 4 satellieten kan kijken, dat lukt met een vaste opstelling niet.
Moest zijn: dat lukt met een draaibare opstelling niet.:)

 
Hallo,

Ik heb, dankzij jullie een aardig beeld van de voor en nadelen gekregen van de diverse opties.

Over het algemeen gaan de meesten voor een vaste opstelling met meerdere LNB's, dit i.v.m. het tegelijk kunnen kijken naar verschillende sats wat regelmatig gebeurd.

Ik ben weer een stuk verder gekomen met het maken van een keuze.

Nogmaals dank daarvoor.

b.t.w. vrouwlief staat, tot mijn verbazing, niet onwelwillend tegenover het mede financieren van een 2e Dreambox, zal hoogstwaarschijnlijk een DM500HD worden.

m.vr.gr Fisker

 
dit i.v.m. het tegelijk kunnen kijken naar verschillende sats wat regelmatig gebeurd.
Meer vanwege het sneller kunnen schakelen tussen diverse sats waar vaker naar gekeken wordt. Maar ik neem aan dat je dat bedoelde.

Overigens wat vrouwlief betreft... tja... vrouwen hebben een firmware fout, die krijg je er niet uit. Maar de software werkt wel. Dus als ze in de gaten hebben dat iets wel leuk en handig is en ze het zelf ook kunnen gebruiken, staan ze er niet onwelwillend tegenover.

Ik weet nog dat ik ooit heisa had omdat ik 100 gulden betaalde voor een DF1 kaart (de voorlopier van Premiere oftewel Sky Duitsland). En ik vond het goedkoop want op dat moment vroegen anderen voor die kaarten als snel 150 gulden en meer.

Waarvoor dat al niet nodig was en dat voor zo'n stom kaartje en weet ik al wat niet meer. Ondergetekende moest het maar zelf weten maar werd voor gek verklaard om zoveel geld voor een kaartje te betalen.

Totdat vrouwlief in de gaten had dat er zaken zoals Heimatkanal, Goldstar (ja die waren er toen ook al) op te bezichtigen waren. Toen kwamen de vragen opeens als een zender het niet deed of ik niet een nieuw kaartje moet kopen misschien.;)

Bij de aanschaf van de eerste Dreambox werd er al eerder vragend gekeken dan dat er tegenstribbeld werd, vooral na mijn uitspraak van "ja daar kan ook Premiere op".:)

Het blijven vreemde wezens die vrouwen he.:biggrin::biggrin::biggrin:

 
M'n eerste stappen in de satellietwereld heb ik gezet met een Nokia 9200, een schotel van 60cm van een onbekend merk en een enkele LNB, gericht op Astra1.

Een mens wil dan wat meer en er is een Duo LNB van CanalDigital / TVV gekomen (die eigenlijk ook een twin is, heeft namelijk 2 uitgangen om 2 ontvangers van signaal te voorzien) i.p.v de enkele LNB. Aan die tweede uitgang werd een Technomate TM1500CI+ gehangen. Resultaat was 2 ontvangers die onafhankelijk van elkaar naar Astra1 of Astra3 kunnen kijken.

En nog is een mens niet tevreden:

Onlangs werd de 60cm schotel vervangen door een Triax 78cm schotel met daarop een Triax Multiblock waarop 4 LNB's kunnen gemonteerd worden.

Omdat ik al een Duo LNB had heb ik die in het midden gemonteerd en 2 Titanium Smart Twin LNB's bijgekocht en die elk op een kant van de Multiblock gezet en afgesteld op Astra2 en HotBird.

Tevens heb ik 2 DiseqC switches 4x1 van het merk Vizyon gekocht, daarvan de uitgangen 1 en 2 (inwendig in de switch) kortgesloten en uitgang 1 op de Duo LNB aangesloten. Uitgangen 3 en 4 zijn aangesloten op de Smart LNB's.

Het resultaat is dat ik op m'n 2 ontvangers onafhankelijk naar 4 satellieten kan kijken en naar hartelust kan zappen.

(Ik heb nog wel een probleempje met mijn Nokia die - waarschijnlijk door de grotere schotel - niet altijd op het juiste kanaal gaat ontvangen maar op een naastliggend kanaal dat sterker is en de tuner overstuurd; daar moet ik nog een oplossing voor vinden)

Omdat ik die Duo LNB al had spaarde ik dus 2 Twin LNB's uit.

Merk en grootte van de 2 nieuwe LNB's zijn niet echt belangrijk: je hebt plaats genoeg om ze te monteren.

Ook het merk van de DiseqC is niet belangrijk: je moet ze enkel kunnen openen om een draadje te solderen tussen uitgangen 1 en 2. Die truc heb ik van Trust waarvoor nogmaals mijn dank!

Ik hoop dat Fisker hier iets aan heeft ?!

Groeten,

Roman

 
Hoi Funners.

Fisker vroeg: Zal ik b.v. 4 LNB's aan de huidige schotel hangen, of plaats ik een motor.

Ik heb makkelijk praten omdat ik alleen woon; ik heb een motor onder mijn schotel hangen.

Ik gebruik een Quad lnbf op mijn motor;

omdat mijn Quad lnbf altijd gewoon op het juiste punt staat heb ik altijd de beste signaal-sterkte.

Maar ja, ik heb ook geen rekening te houden met de wensen van andere familie-leden

Groetjes,

Bones

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan