@Cliff: jouw nummer 23 is al genoemd door mij.
@Pikkie:
@BT waarom geen legitimatie??? is best wel een goed streven hoor, als je niks te verbergen hebt is er ook niks aan de hand....
Vind ik eerlijk gezegd wel de belachelijkste argumentatie die er bestaat.
Omdat ik het ronduit belachelijk vindt dat kinderen vanaf 14 jaar ook al legitimatie verplicht bij zich moeten hebben en vooral omdat het idioot gedoe ook weer gekoppeld is aan zeer hoge boetes.
Dus lekker weer, lekker zonder jas naar buiten, nee thanks want dan zou je het ding weer eens kunnen vergeten mee te nemen en het risico een fikse boete te krijgen.
Verder zijn kids vaker nonchalant bij het spelen en ga je dus krijgen dat die dingen weer verloren worden, kost weer geld.
Vergelijk met een scooter. Ik moet nu speciaal mijn rijbewijs bij me steken om aan te tonen dat ik geen bromfietscertificaat nodig heb. Belachelijk toch? Doe dat met een bepaald bouwjaar, dan kun je aan de hand van de identificatiekaart ook zien dat ik oud genoeg ben en geen certificaat nodig heb.
Edoch verlies je rijbewijs maar eens, of heb het maar eens niet bij je met mooi weer op je snorscooter (zonder jas), daaag.... kost je weer een bonk geld.
Er zijn ook andere wegen om achter iemands identiteit te komen. Het begint hier een omgedraaide wereld te worden, een politiestaat, laat me denken aan de verhalen van mijn vader en opa in '40-'45 AUSWEIS!
Waarom moeten de mensen die niks te verbergen hebben weer hier de dupe van worden? Als ze nu gewoon de mensen die iets uitspoken en zich niet legitimeren kunnen eens gewoon vastzetten totdat ze dat wel kunnen, of politie/justitie toestemming geven om bij hun thuis de legitimatie te gaan halen, is het probleem ook voorbij.
Waarom moet het dan altijd weer geld kosten, idiote boetes er aan gekoppeld worden en al -weer- een papiertje op zak waar je aan moet denken, wat weer elke 5 jaar vernieuwd moet worden en al weer meer richting politiestaat waar straks elke burger zich voor elke scheet moet kunnen verantwoorden.
Het gaat mij gewoon te ver wat dat betreft in dit pokkeland.
Mooi initiatief? Ja misschien voor Christenen, die zo goed mogelijk moeten leven van hun geloof.
Maar dan zeg ik ook, wie onschuldig is werpe de eerste steen, dus wie nooit eens belasting ontdoken heeft, nooit eens iets uitgespookt, krantjes in de hens gezet als kind, eens een raam ingegooid bij een leegstaande fabriek etc. etc. etc. etc.
En nu moet dus opeens iedereen zich maar legitimeren en altijd dat ding bij zich dragen. Dat is niet de soort vrijheid waar onze ouders en opa's voor gevochten hebben.
Ik begrijp best dat er iets gedaan moet worden tegen de echt baldadige jeugd, bedreigingen en ander geweld etc. maar dit gaat het echt niet oplossen en er zijn andere methodes om achter identiteit te komen.
Waarom ik de argumentatie belachelijk vindt? Omdat je onder die noemer wel alles kunt thuisbrengen.
Dus ook: woning laten doorzoeken zonder huiszoekingsbevel, als je niks te verbergen hebt is er toch immers niets aan de hand? Weet niet of je dat al eens meegemaakt hebt maar leul is het niet, wel erg handig voor C+ bijv.. kunnen ze gelijk alle mensen uit ons hobbycircuit op de korrel nemen.

Niets aan de hand?