Accu om gepoold.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
403
Punten
83
Leeftijd
73
Dit had ik nog niet meegemaakt maar het komt voor.

Een test app die, werkt op een accu en al een tijd niet meer gebruikt werd wilden ik gaan opladen.

Eerst lukte dat niet omdat de accu te ver was leeg getrokken.

Sommige laders moeten een spanning "zien"anders werken ze niet.

Toen heb ik met een ander app. er weer een klein beetje spanning in gekregen en er weer een elektronisch ladertje op aangesloten.

Deze werkte heel even en stopte na een tijdje.

Wat bleek de +pool was - pool geworden.

Ik kreeg een negatieve spanning te zien.

Dit gebeurt als je accu te ver ontlaad.

Hee da's interessant. Maar dat had ik ook nog nooit meegemaakt.

Wel handig om te weten, heb nog tweetal accus staan die ik dan toch maar weer eens ga laden.:)

Ben toch benieuwd,of dit een lood - of nikkel-staal akku is?

En zelf bij te vullen,of zog. "onderhoudsvrij"?

Kan me er weinig van voorstellen,dat een nog bruikbare akku dit fenomeen te zien geeft.

Ben benieuwd,of je nog wat wijzer geworden bent.gr.George

BT even voor jouw als SUPER pc man.

Een accu in een labtop kan het zelfde doen als hij te ver wordt leeg gemaakt.

Om een accu van een labtop optimaal te houden moet niet verder gaan als er nog 30% in zit.

marie dit kan voor zover ik weet bij iedere accu.

@janblues:

Ik stelde mijn vraag,omdat ik mijn halve leven met akkuus heb gewerkt.

Daarbij vele malen problemen gehad,waar ik nooit goed antwoord op heb kunnen vinden.Wat jij aansneed,heb ik nooit meegemaakt.

Enige jaren terug heb ik het internet nog uitgebreid afgestruind,zonder veel wetenschap tegen te komen.

Bij deze keer goochelen vond ik meer gegevens en beschrijvingen.

Oa. bijgaand stukje op de website van Centurion akku:

ompolen

Ompolen van cellen of complete accu's kan gebeuren wanneer te diep ontladen wordt: bij een overontlading tot 0 Volt is het mogelijk wanneer de lader verkeerd om aangesloten wordt, de complete accu tot -12 Volt te laden. Dit levert in het algemeen een onherstelbaar beschadigde accu op.

Wanneer in een accu 1 cel zwak is en minder capaciteit heeft dan de overige dan kan ook deze ene cel ompolen gedurende de ontlading. De cellen die nog ontladen, laden in dit geval de lege cel verkeerd om. Ook dit is ompolen en de cel zal veel sneller uitvallen dan de overige
.

Nooit te oud om te leren,blijkt maar weer,vr.gr.George

Als je dat gebeurt in een auto met veel elektronica heb je een groot probleem.

Bedankt voor de tip.

Ik wist trouwens niet dat dit met laptops ook kon, die zijn bij veel mensen herhaaldelijk tot onder de 30% gebruikt, vaak zelfs tot 2% dat ie echt begint te piepen van "nu de stekker er in of ik ga uit".:)

Maar dat kan normaliter ook niet lager dan 0 volt.

Met geforceerd ontladen kan ik me er iets bij voorstellen. Daar hebben we bij de modelbouw ook voldoende waarschuwingen over.

Of ik heb gewoon geboft tot nu toe dat er nooit iets gebeurt is.:biggrin:

@Janblues:

Haha,je maakt mijn dag weer:

auto met veel elektronica heb je een groot probleem

In een auto met weinig elektronika....Is je probleem dan kleiner??? :confused::confused: :biggrin::biggrin::biggrin:

Gr.George

Ja dan is het probleem kleiner want dan is het een goedkopere auto, minder electronica vervangen dus reparatie ook goedkoper.:biggrin::biggrin:

Ik dacht meer,als het gebeurde onder de rit van hAAA naar BBBh..

Dan is het aktuele probleem,dat je waarschijnlijk alleen maar stil blijft staan... :tong: :p

En muziekje moet zoeken op de ipod...gr.George

En als het te lang duurt en je gaat stroom halen uit de aansteker stopcontact is je ipod ook nog stuk.:exactly:

Maar onder het rijden zal het niet gebeuren marie.

Want je dynamo kan alleen maar positief laden. :cool:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan