Alcatel problemen en adsl4linux of niet?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.887
Waarderingsscore
1.039
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Zoals aangegeven in de andere linux thread zou ik een apart threadje openen betreffende bepaalde specifieke problemen omtrent de ervaringen met het door KPN planet abo bijgeleverde Alcatel modem in combinatie met Linux.

Korte vooromschrijving:
KPN maakt gebruik van de pppoA methode met registratie, dus usernaam en wachtwoord om te kunnen inloggen, dit stamt nog af van oudere inlogmethodes via telefoonmodems.
Diverse oudere linux distro's konden niet goed overweg met de door KPN gebruikte methode. Daardoor is ADSL4linux uitgevonden door welwillende hobbyisten in de scene.

Wat er feitelijk gebeurt (als ik het goed onthouden heb) is dat adsl4linux een virtuele ppp adapter (soort virtuele netwerkkaart) aanmaakt, die de mogelijkheid heeft om met scriptjes in te loggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Iets wat je bij een gewone netwerkkaart configuratie nu niet meteen mee kunt geven.

Zoals in de andere thread te lezen was schijnt dit probleem met Suse 10 opgelost te zijn en is daar adsl4linux niet meer nodig. Ook andere distro's konden al langer ppp adapters aanmaken, doch het inloggen daarmee lukte niet. Misschien is daar inmiddels ook verbetering in opgetreden.

Het probleem op zich:
Het kan zijn dat meerdere mensen die linux willen proberen een soortgelijk probleem ervaren en wellicht dat de oplossing voor het probleem van mijn kennis, ook kan leiden tot een vrij algemene oplossing voor mensen met KPN aansluitingen en diverse soorten modems en andere linux distro's dan Suse10.

Om goed te zijn moet ik wel aangeven dat ik bij mijn kennis uitsluitend in console mode draai en het een server betreft dus desktop zit er niet op.
Geprobeerd is om via handleidingen (middels google gevonden) een ppp adapter aan te maken hetgeen wel lukte maar inloggen lukte echter niet.
Adsl4linux heeft het probleem in 1x weer verholpen, doch we lopen nu tegen een ander probleem aan wat vrij weinig voor kwam bij de RedHat 8 die er eerst op draaide.

Op dit moment word vaker het contact tussen de Linux machine en het modem verbroken op een of andere manier.
Het interne netwerk werkt wel nog, maar internet werkt niet meer. In de log zijn er geen vreemde meldingen te vinden. Eerst had ik wel een log aan staan die gaf ppp problemen aan, namelijk dat die geen verbinding kon maken.
Na het herstarten van de linuxmachine (of soms ook als je als root een netwerk herstart geeft en daarna adsl4linux weer start) werkt het ding weer.

Het modem blijft, gezien de status van de lampjes gewoon werken. Het modem is niet getweaked.
Op dit moment vermoeden we dat de huidige linux release, zijnde Centos 4.1 server edition, wellicht ook gewoon zonder adsl4linux zou kunnen werken en dat misschien het probleem veroorzaakt met het verbreken van de verbinding.
Het mooist zou dus zijn als we dit werkend zouden kunnen krijgen zonder adsl4linux om te zien wat er dan gebeurde.

Een andere optie is het modem te tweaken. Daarvoor hebben we tot twee keer toe al eerder een handleiding gevolgd. Daarbij wordt de tunneling in het modem verwijdert en de usernaam en wachtwoord in het modem geplaatst waardoor het modem de verbinding met de provider maakt. Als dat gebeurd heb je verder niets meer met het modem te maken en hoef je alleen je interne netwerk in orde te hebben dus ook dat is een goede zaak.
Probleem echter was dat hierbij het modem met regelmaat uitviel en gereset moest worden. Dit ondanks het feit dat de "always on" aan stond, dus de verbinding altijd gerealiseerd zou moeten zijn.
Net omdat dit een paar keer mislukte hebben we de modem terug naar originele toestand gebracht en zijn maar weer met adsl4linux gaan werken.

We hebben echter een aantal dagen geleden wel het plan opgevat om ook dit toch nog eens te gaan proberen.

Nieuwsgieriger zijn we echter naar een oplossing die met zo'n planet verbinding werkt zonder adsl4linux en zonder het modem te tweaken.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde uitgebreid de situatie schetsen, en wat we tot nu toe al geprobeerd hebben, wat werkt en wat niet werkt.
Misschien kunnen anderen ook hun voordeel doen met een dergelijke oplossing.
Op dit moment is er op CID ook een thread gaande bijv. van iemand die wel zijn interne netwerk pratend krijgt, en ook met het modem kan "praten" maar niet op internet komt. Het komt dus toch nog voor en wie weet is er een adequate oplossing voor te vinden.
 
Om het denkproces even wat te verbreden graag het volgende.
Bij de KPN abo's met bv speedtouch modem wordt gezegt dat de verbinding in het modem zit en dus OS onafhankelijk is.
Vervolgens kun je bij installatie van het modem kiezen tussen PPPoE, PPPoA, Bridge, of spoofing.
Omdat het modem OS onafhankelijk is moet dat dus ook bij linux (of zeker Suse) kunnen.
Uit deze gegevens meen ik dus te kunnen concluderen dat je bij de modem install bepaalt of het een PPPoE of PPPoA KPN verbinding is.
Ik neem aan dat het bij een alcatel modem op dezelfde manier gaat.
Overigens kun je in windows de speedtouch ook nog via telnet in een soort command mode benaderen/veranderen.
Dat zal dan in linux ook wel kunnen.
Grtz.
 
Geen probleem ermee om de zaak te verbreden, maar er zijn toch wat verschillen.
De Speedtouch mag dan wel OS onafhankelijk zijn, maar dat heeft er volgens mij ook mee te maken dat het modem (speedtouch) de verbinding maakt en niet de pc (wat met de Alcatel moet).
De Alcatel is overigens ook via telnet te bereiken, ook via Linux, da's geen probleem.

Bij de installatie zit echter voor de Alcatel alleen een windows CD en die maakt het ding gewoon gebruiksklaar en dan ben je uitgepraat eigenlijk. Het modem zet de verbinding niet op. Onder windows maakt ie een soort van inbelverbinding aan of bij always-on een verbinding die dan automatisch verbinding maakt en in stand houdt, op het moment dat je de pc start.
En voor Linux staat er niks op die cd, vandaar dat we met adsl4linux die verbinding maken. De Alcatel is veel ouder dan de Speedtouch en mist daardoor ook net die handige dingen die het meer OS onafhankelijk maken.
Daarvoor moet je het modem gaan tweaken, maar eigenlijk zou dat niet moeten hoeven.

Feitelijk kan elk OS er wel mee overweg, maar bij de oude Alcatel's heeft de provider het gewoon erg onhandig gemaakt.
 
Waarom zit je dan aan dat alcatel modem vast?
Of wil je dat persee gebruiken?
Grtz.
 
Het gaat niet om mij maar om mijn kennis. Die zit er aan vast omdat het modem op zich werkt en hij heeft geen zin om een nieuw modem te kopen als dat niet nodig is en eigenlijk is het niet nodig.
Dit gezien het feit dat het met RedHat 8 ook prima werkte met adsl4linux en de noodzakelijkheid om de linuxbak te rebooten slechts af en toe voor kwam.
Nu komt het erg veel voor de laatste tijd, terwijl alle lampjes van het modem doen wat ze moeten doen dus dat lijkt toch goed te werken.
En daarnaast gaat het om mijn leergierigheid hoe ik het gewoon weer normaal aan de praat kan krijgen want dat moet toch ook kunnen? Als het met RedHat en Suse kan, moet het met Centos ook kunnen wat dat is feitelijk een RedHat Enterprise editie.
 
Dat Alcatelmodem heette officieel ook SpeedTouch. En die wilde een pptp verbinding opzetten. Daarmee wilden ze indertijd voorkomen dat je meer dan 1 computer aan internet hing.

Wanneer dat ding getweakt was, werkte ie als de pro versie. En die werkte ook zonder pptp. De eerste multipcrouter eigenlijk.

Het nadeel van die dingen is dat ze niet altijd de verbinding up konden houden. Het is wel raadzaam de firmware te updaten om 'em goed te laten werken. Voor firmware en tweaken/hacken kan je terecht bij www.weethet.nl

Over het algemeen heb je alleen adsl4linux nodig als je internetrouter in bridged mode staat. Maar in bridged mode draaien betekent ook dat de 1e pc die er aan hangt alle ellende aan de deur krijgt. Daar moet je dan de boel stevig dichttimmeren wat betreft veiligheid. (Zet op die plek nooit een windowspc neer. De gemiddelde tijd dat het duurt voor die, op zo'n plek aan internet, gehacked is zit rond de 25 seconden.)

Voor de rest heb je geen adsl4linux meer nodig. Zoals Killroy terrecht al aangaf. De verbinding voor KPN adsl instellen? PPPoA en 8.48 kiezen. Klaar.

Allways on betekent de het modem idd altijd aan internet verbonden in. Ongeacht of de pc aan staat of niet. Is dat in de praktijk niet zo, check dan ff of je niet erg achterloopt met de firmware.
 
Op de Alcatel van mijn kennis, da's nog echt zo'n groot zwart ding, staat ook echt Alcatel op. Maar goed da's verder niet zo belangrijk.

Het klopt wel inderdaad dat ie een pptp verbinding wil opzetten en dat is ook onze bedoeling, vandaar ook die adsl4linux die dat op een goede manier realiseren kan.
Alleen schijnt dat met die Centos niet meer lekker te werken. Of wel, maar om een of andere reden verliest ie vaak de verbinding met het modem, hetgeen met RH8 niet gebeurde of erg weinig.

Ik zal zeker eens gaan kijken naar nieuwe firmware, maar volgens mij hebben we al de nieuwste er in gedaan.

Tweaken is natuurlijk altijd een mogelijkheid, maar eigenlijk was de vraag hoe dat ding nu werkend te krijgen zonder het te tweaken.

Het is zeker raadzaam om als je de zaak in bridgemode hebt staan, de zaak goed af te schermen. Maar dat is ook gebeurd. Wij vinden het net fijn dat alles bij de Linux machine aanklopt, want qua routing en firewalling kun je op zo'n machine veel meer regelen dan je in welke router dan ook kunt regelen, denk maar eens aan het aantal portforwards bijv.

Dus nogmaals beiden hartelijk dank voor de tips, maar het niet meer nodig hebben van die adsl4linux, betreft dus uitsluitend een getweakte Alcatel.

Vraag is eigenlijk (want dat moet toch ook kunnen?), hoe krijg je de verbinding zonder getweakte alcatel, dus via die pptp verbinding aan de praat, en zonder adsl4linux, en is dat uberhaupt mogelijk gezien wat er allemaal op adsl4linux geschreven staat (betreffende waarom de eigen pptp mogelijkheid van linux niet met mxstream wil werken bijv.).?
 
pptp zelf heeft grote beveiligingsgaten. Daarom wordt het tegenwoordig eigenlijk niet meer gebruikt. De tip is toch eens een ander modem aan te schaffendie iets meer up to date is. Mogelijk is het modem bij de provider om te ruilen voor een nieuwer model. Bij HetNet krijg je een nieuwere voor 40 euro, bij XS4ALL zijn regelingen dat je daarvoor niets hoeft te betalen.

Die acties doen ze niet voor niets. Want waarom zou je gaan investeren iets te vervangen wat prima functioneert?
 
Dat is precies wat mijn vriend zich ook afvraagt. Modem heeft altijd goed gewerkt met RH8. Nu met Centos geeft de verbinding problemen, het modem niet, dus waarom zou hij het modem dan vervangen zo vraagt hij zich af?

Vandaar dat ik graag wil weten hoe het probleem op te lossen. Want ik zal zeker opnieuw gaan proberen om het modem te tweaken, maar mocht dat wederom niet lukken, zou ik graag weten hoe het op te lossen op andere wijze anders moet ik toch weer adsl4linux gaan proberen.

Uiteraard zal ik proberen hem eens te vragen een ander modem aan te schaffen, maar ik twijfel of nog van zijn standpunt terug zal komen. En eigenlijk kan ik hem daar geen ongelijk in geven.
 
Wat ik veel met die modems deed er een Draytek vigor 2200 voor zetten die de verbinding laten maken en een super firewall echt potje dicht.

Het zijn echt bere goede modems die alcatel dozen.

Maar ja als perse je OS de verbinding wil laten maken probeer het is door een vpn verbinding te maken met de juiste instellingen werkt dat dan ook prima heb dat vele malen gedaan en werkt prima.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan