Andere versterker versleten?

nono

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
766
Waarderingsscore
4
Punten
18
Maar ff 'n nieuw draadje gestart want die andere gaat een voor mij totaal andere richting op:

Waar ging het over, Ik citeer:

"Nou als we 't toch over zuks hebben, ik heb ook zoiets soortgelijks.

Als ik 's morgens mijn Kenwood tuner-versterker aanzet heb ik meteen "normaal" geluid op de radio, maar na 'n minuut of 10 valt het geluid helemaal weg om daarna langzaam weer terug te komen op het oude niveau (duurt meestal 'n half uur) en de rest van de dag zijn er dan geen problemen meer, tot ik 'm 'n tijdje uitzet, dan begint het ritueel weer opnieuw.

Tijden zijn wat flexibel; ik heb er nog niet echt met 'n stopwatch naast gelegen.

Wellicht heeft 'n techneut voor dit probleem ook 'n verklaring zodat hij(zij) die in één keer kan meenemen."

Nou dacht ik vanmorgen toen het geluid zoals gebruikelijk weer wegviel, laat ik nou eens luisteren of het niveau van de koptelefoon ook lager wordt, dus ik stop de stekker van de koptelefoon in het daarvoor bestemde gat en hoppa, gelijk werd het geluid op de boxen harder.

Moet dus ergens in het aansluitpunt van de koptelefoon zitten, maar ja, zo veel verstand heb ik er nou ook weer niet van.

 
In of bij de koptelefoon aansluiting dan.

Hoort het niet zo te zijn dat wanneer je de plug in die aansluiting steekt, de boxen uitgeschakeld worden ?

Die koptelefoon pluggen (klink stekkers) hebben namelijk normalerwijze een schakelaar ingebouwd die een verbinding verbreekt als de stekker er in zit.

Of die schakelaar ook gebruikt word, is bij ieder apparaat anders.

Waarschijnlijker is het dat er gewoon een slechte soldeerverbinding zit op de print.

Wanneer je die print mechanisch belast (door de stekker te bewegen), beïnvloed je dan ook zo'n slecht punt.

Wanneer je in staat bent te solderen, kun je eens alle contacten in de buurt van die koptelefoon aansluiting opnieuw solderen.

Als je goede ogen (en wat licht) hebt, kun je ook de slechte verbinding opsporen en dan gericht opnieuw solderen.

Een soldeer verbinding hoort er egaal en enigszins glanzend uit te zien.

Wanneer zo'n verbinding dof is, is deze verdacht.

Je kunt bij een slechte verbinding zelfs een heel dun lijntje rondom zien lopen.

Ik heb het dan wel over apparatuur die ouder is dan juli 2006, daarna werd lood in soldeer verboden waardoor de soldeer andere eigenschappen kreeg.

Hierdoor ziet zo'n verbinding er wel meestal dof uit.

Overigens heb ik je na je eerste vraag ook al gewezen op slechte soldeer verbindingen.

 
Dank voor je reactie.

Ik zal 'm dus helaas moeten uitbouwen om e.e.a. na te kunnen kijken, nou ja de draden zijn allemaal weggewerkt in 'n Vogelssysteem, apparaat zelf staat natuurlijk los i.v.m. warmte.

Apparaat is van vóór 2006 en nee als ik de koptelefoon inplug blijven de boxen spelen; die moet ik met 'n apart knopje eventueel uitschakelen.

Tis overigens ook zo, dat ik die ingang van de koptelefoon ook gebruik om op te nemen op mijn computer.

De draad van de computer zit er soms wel dagen achtereen in; kan het misschien ook zijn, dat die 'n oplawaai heeft gekregen bij het aanzetten van de computer?

Nou ja , ik kijk eerst wel.

 
Een oplawaai krijgt ie als je 'm koppelt terwijl de pc aanstaat.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat dat gebeurt als ie ingeschakeld word terwijl de koppeling er al is.

 
Een oplawaai krijgt ie als je 'm koppelt terwijl de pc aanstaat.


Mwh, dat gebeurt bijna dagelijks.

Dat gat in de versterker is met grote voorsprong het meest gebruikte gat in huis (lol)

Ik heb overigens gekeken en gekeken en nog eens gekeken, maar zag niets vreemds, nou ja d.w.z. alles was vreemd, want ik heb d'r echt geen kaas van gegeten.

Nog 'n beetje tegen soldeersels geduwd, maar zag zoals gezegd niets wat los leek.

Omdat de versterker nou toch uitgebouwd is, heb ik 'm maar naar 'n vakman gebracht.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan