Androidtelefoons met Samsung Exynos-modem op afstand over te nemen

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.809
Waarderingsscore
1.017
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
In Androidtelefoons die gebruikmaken van een Samsung Exynos-modem bevinden zich meerdere kwetsbaarheden waardoor de toestellen op afstand zijn over te nemen. Een aanvaller hoeft alleen het telefoonnummer van het doelwit te weten, interactie van de gebruiker is niet vereist. Beveiligingsupdates om de problemen te verhelpen zijn niet beschikbaar. Gebruikers die zich willen beschermen worden aangeraden om bellen via wifi en Voice-over-LTE (VoLTE) uit te schakelen. Dat meldt Google.

Het Project Zero-team van het techbedrijf ontdekte achttien kwetsbaarheden in Exynos-modems van Samsung. Vier van de achttien kwetsbaarheden maken internet-to-baseband remote code execution mogelijk. Daarbij is het mogelijk om een Androidtelefoon op afstand over te nemen waarbij de aanvaller alleen het telefoonnummer van het doelwit moet weten. Interactie van de gebruiker is niet vereist. Vooralsnog heeft één van de vier kwetsbaarheden een CVE-nummer gekregen, namelijk CVE-2023-24033.
"Met beperkt aanvullend onderzoek en ontwikkeling, denken we dat ervaren aanvallers snel een operationele exploit zouden kunnen maken om telefoons in kwestie heimelijk en op afstand over te nemen", zegt Tim Willis van Google Project Zero. Het gaat onder andere om telefoons van Samsung (S22, M33, M13, M12, A71, A53, A33, A21, A13, A12 en A04), Vivo (waaronder de S16, S15, S6, X70, X60 en X30), de Pixel 6 en Pixel 7 van Google, wearables met de Exynos W920-chipset en voertuigen met de Exynos Auto T5123-chipset.

Google verwacht dat het verschijnen van beveiligingsupdates per fabrikant verschilt. Voor kwetsbare Pixel-telefoons is CVE-2023-24033 met de patchronde van maart al verholpen. Normaliter maakt Google details over kwetsbaarheden negentig dagen nadat het de fabrikant heeft ingelicht openbaar. Vanwege de impact van de vier kwetsbaarheden en dat aanvallers hier vermoedelijk zeer snel misbruik van kunnen maken heeft Google nu besloten om van het eigen beleid af te wijken en vooralsnog geen details openbaar te maken.

@bron: security.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Ik had al zoiets mee gekregen, maar niet zo gedetailleerd als dit bericht. Gelukkig staat mijn Note 20 Ultra hier niet tussen (ondanks de Exynos chip), dus dat lijkt mij goed nieuws. Verder heb ik de update met de beveiligingspatch van maart ook al geïnstalleerd. De S21FE van mijn vriendin (met Snapdragon chip) is zo te zien ook veilig.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan