Apart euvel met diseqc motor

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Eergisteren tegen een vreemd probleem met een diseqc motor aangelopen en ik vraag me af of iemand dat al eens meegemaakt heeft en wat dat kan zijn.
Bij een kennis viel plots het beeld weg, waardoor ik dacht dat de tuner stuk gegaan was. Maar een andere ontvanger bleek het ook niet te doen. Logischerwijze denk je dan aan de LNB, maar na uitwisseling met een reserve kwam er nog geen signaal.
Schotel draaide overigens wel.

Gisteren dus maar eens teruggegaan en de meter meegenomen, rechtstreeks op de LNB gekoppeld en daar was gewoon beeld. Dus hadden we de gedachte dat het de kabel was. Deze uitgewisseld met een kabel die we hadden liggen, en weer konden we wel de motor besturen, maar was er geen beeld.
Dus dan denk je nog aan het kabeltje tussen LNB en motor, maar dat bleek het ook niet te zijn.

Conclusie: Het stukje hardware wat het signaal afkomstig van de LNB via de motor moet doorgeven naar de kabel die naar de ontvanger loopt, werkt niet meer.

Heb veel defecte motors meegemaakt, maar nog nooit dat er iets mis ging met die "doorgifte" stukje.

Iemand hier bekend mee, al eens meegemaakt? Is dat kwestie nieuwe motor of is zoiets relatief eenvoudig te verhelpen?
Er gaat nu gewoon een vaste opstelling komen met 3 of 4 LNB's want dat lag toch al in de planning, maar zoiets intrigeert me gewoon. Apart probleempje.:)
 
:sorry:  Verkeerd forum  :rolleyes:
Hier moet je zijn voor Moppen , tieten nimfen  :tong: bier BBQ

en zeker niet voor elektronische  :confused:

Zoals een ieder weet kan elektronica vooral in wind en weer kadduk gaan (mss een lekke motor)

Succes
 
Hahaha, nou er kan hier nog wel meer dan tieten en bier hoor, alleen gebeurt er niet meer zoveel op dat gebied, er gaat weinig stuk. :)
Ik was ook al aan het denken aan misschien iets van vocht of zo. Komende week gaat ie eraf, wordt vervangen door een schotel met meer vaste LNB's en een diseqc. Dus dan kunnen we de motor eens open schroeven en kijken of we er iets aan kunnen ontdekken.
 
BT, ik weet niet hoever Eekhoorntjes kunnen lopen, maar wij willen bij ons wel eens vergeten om in het weekend het deurtje op slot te doen, waardoor die beesten heel het weekend vrij spel hebben en alle wat los en vast zit op te vreten... ( je zult deze niet snappen, maar ach tijdens een Duveltje/Trappistje/Kasteeltje leg ik jou dit wel uit... ) ;)

Maar terug on topic, kom nou gewoon op de BBQ, hier hangt nog een wave met 4 koppen, doe ik niets meer mee en als ik goed ga zoeken nog ergens een rotor, moet je wel zelf op de trap klimmen...

En misschien heeft 1 van die gasten die ook komen nog iets bruikbaars liggen? Ikke iig nog een stel lnb's. Blokkertje heeft vast en zeker nog een hoop van die ouwe zooi liggen...
 
Heel hartelijk dank freggel1 voor je aanbod. Maar ik heb hier zelf een Wavefrontier T55 hangen waar ik erg happy mee ben en ook een draaibare schotel.
Het ging hier echt om de schotel van een kennis en hij krijgt nu van mij een schotel met 3 koppen die hier al een tijdje in de schuur lag. Wilde ik eigenlijk eens voor boven gaan ophangen, maar die geef ik dan wel aan hem, geen probleem, doe ik graag voor die kennis.

Deze post is gewoon omdat ik nieuwsgierig ben of iemand dit al eens meegemaakt heeft. Heb allerlei problemen gezien en gelezen over motors, maar in de meeste gevallen ofwel motor draaide helemaal niet meer, door defecte electronica, ofwel hij ging out of sync door een (of meer) afgebroken tandjes.
Maar ik heb nog niet meegemaakt of gehoord/gelezen dat een motor wel gewoon draaide, ook naar de juiste positie etc. doch alleen het beeld niet door gaf. Dat is dus echt interessant, althans voor mij.
Vandaar de vraag of iemand met dit probleem bekend is.;)
 
Dan zal ouwe pik het maar vertellen, waarschijnlijk is de connector ooit eens vast gedraaid met een steeksleutel dit betekent dat er een printplaatje waar de bewuste connector opzit beschadigd is, waarschijnlijk is bij montage nog net de boel niet afgebroken, tijdens stormen en veel wind gaat de coax kabel klapperen en gaat als het ware de boel verder los wrikken.
Heb dit al een tig maal meegemaakt. Schroef maar open waarschijnlijk de lnb motor kant. Solderen kan wel weer maar blijft zwakke plek.
 
Ah kijk, als we onze Pikkie toch niet hadden!! Overigens ook leuk je weer te zien.
Het moet inderdaad de lnb kant van de motor zijn, anders kon de motor niet meer draaien, en draaien doet hij dus wel nog prima. Mijn kennis draait altijd de pluggen met een sleuteltje aan, maar ik weet niet hoe strak hij draait.
Het is dan wel apart dat het dik 12 jaar zo gehangen heeft en prima gewerkt, maar het kan heel goed wat je zegt.

Deze week eens open schroeven, dan weten we het zeker.
Maar die mogelijke oorzaak klinkt heel plausibel.
 
Het is te solderen maar heel listig kijk eens of je de schroefkant waar de connector op moet kan bewegen zoja 100% dit euvel.
 
Vandaag de schotels vervangen, duurde wat langer dan gedacht, Astra 3 wilde niet meteen werken maar uiteindelijk toch gelukt. Nu kan hij genieten van duo-lnb's dus met 2 ontvangers naar 3 satellieten kijken (Astra 1, 3 en Hotbird).
De schotel met motor ligt nog in de auto, was een beetje laat geworden. Dus die ga ik met wat geluk morgen of overmorgen eens uit elkaar schroeven.
Ik hou je op de hoogte!
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan