Arion 9300 PVR en DB7020

D

Dirk

Hoi,

Ik had al een Arion 9300 en nu een DB 7020 bijgekocht. Ik wil beiden (al dan niet samen) gebruiken. Wat zijn de mogelijkheden zonder coax bij te leggen van schotel naar Arion of DB ?

groetjes, Dirk

Phoee.... da's een moeilijke vraag. Zonder coax bij te leggen wil je dus 2 ontvangers op 1 schotel aansluiten?

Tja... de 7020 heeft nog wel een output aansluiting, maar volgens mij zou je dan de daarop aangesloten ontvanger alleen kunnen gebruiken in dezelfde polarisatie als de Dreambox staat.

Dus staat de Dream op een horizontale zender, zou je met de Arnion alleen horizontale zenders kunnen zien op diezelfde satelliet.

Misschien dat een van onze technische mensen nog weet of er ook andere alternatieve oplossingen mogelijk zijn hiervoor.

Hmm, zonder kabel bij te leggen..

Daarmee weet ik dus niet hoeveel kabels je er al hebt liggen, en zou ik eigenlijk uit moeten gaan van 1.

Dat beperkt je mogelijkheden al ernstig, en BT heeft ze al aangegeven.

Heb je er 2 liggen dan kun je een multiswitch toepassen.

Die multiswitch zet je dan op hoge band en daarmee heb je de meeste digitale zenders.

Ik meen dat de dreambox 2 antenne aansluitingen heeft, correct ?

Misschien heeft die Arion dat ook wel.

In dat geval kun je dankzij de multiswitch dus zowel horizontaal als verticaal naar alle zenders in de hoge band kijken, met om het even welke van die ontvangers.

Dus met de dream naar SBS6 kijken terwijl je SAT1 opneemt op de HD moet dan kunnen (als ie inderdaad 2 tuners heeft).

Net zoiets moet je dan ook kunnen doen met je Arion.

Een multiswitch heeft meestal 3 of 5 ingangen en ze beginnen dan met 4 uitgangen, dan 6, 8, 12, 16, en nog meer als je dat wil.

Ze kosten wel wat geld, maar dan hoef je niet per se kabels te gaan leggen.

Met andere woorden, de uitgangen van de multiswitch zijn onafhankelijk van elkaar.

Hoi, de Arion is een twintuner en heeft 2 ingangen ( en twee uit). DB heeft slechts 1 ingang (en 1 uit). Schotel is uitgerust met twee stuks twin LNB's deze zijn verbonden met twee stuks disecq (elke disecq heeft 4 ingangen en 1 uit). De twee uitgangen van de disecq's gaan dmv coax naar de Arion. Alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden hierboven !

groetjes, Dirk

Nog vergeten te zeggen, misschien niet zo duidelijk uit mijn uitleg : er gaan twee kabels van de schotel naar de Arion. Elke kabel heeft volwaardig Astra + Hotbird. Deze twee kabels zijn aangesloten op de Arion (2 kabels nodig want dit is een twintuner). Nu kocht ik dreambox 7020 bij en wil deze ook gebruiken, samen met de Arion, ttz Arion of DB of tegelijk.

Oh op die manier. dan zou je in feite 1 van die kabels op de Dreambox kunnen aansluiten. Alleen heb je dan kans dat je op die Arion maar 1 van de twee tuners kunt gebruiken.

Voor de rest blijft volgens mij het verhaal eigenlijk hetzelfde.

Misschien anders middels een splitter met een 12v schakeling ofzo, maar veel ontvangers hebben die 12v schakeling al niet meer, als die splitters al nog verkrijgbaar zijn. Daarnaast ben ik niet kapot van dat soort oplossingen.

Hoi Black, heb gedaan wat je zei. Maar probleem is dat DB 0 % geeft voor AGC en ca. 50 % voor SNR geeft bij het scannen van transponders of satelieten. Volgens handleiding moet BER (bit error rare) 0 zijn. Deze staat op ongeveer 8000. Heb vervolgens Arion helemaal afgekoppeld en enkel DB in dienst maar idem resultaat. In dit laatste geval krijgt de DB één coax die komt van een twin LNB met Astra en Hotbird. Heb jij idee wat er aan de hand is ? Moet schotel uitgericht worden speciaal voor DB ? Schotel was al netjes uitgericht voor de Arion. Groetjes, Dirk

Heb je je dreambox verteld dat je een installatie hebt met Astra en Hotbird ?

Want normalerwijze is in een dergelijke configuratie de Hotbird satelliet nummer 1.

En als je niet opgeeft dat je satelliet nummer 2 wil zien, krijg je dus die sat nummer 1.

Natuurlijk is het zo dat als de Arion er tevreden mee is, dat dan de dreambox er ook wat mee moet kunnen.

Hier staat dus niet dat het dan goed is , want dat hoeft niet per sè het geval te zijn.

Maar je moet dan wel een aantal kanalen op z'n minst hebben.

Misschien is het raadzaam om even op zoek te gaan naar een actuele settingslijst voor die twee satellieten.

Kijk daarvoor even in onze download sectie, staan lijsten en tooltjes om dat voor mekaar te krijgen.

Ondertussen wel gelukt om telkens 1 satelliet in te laden.Als Astra erin zit, kan je hotbird niet laden en omgekeerd. Rare toestanden ....

Diseqc misschien verkeerd om staan ofzo? Die BER moet echt op 0 staan in de Dreambox.

Maar als de signaalmeters van de Arnion goed staan als je deze er alleen op zet, kan het ook iets anders zijn.

Wel heb ik eens een euvel meegemaakt bij de Dreambox wat ook tot problemen leidde met settinglijsten. Je kunt eens proberen kant en klare settinglijsten er in te zetten.

Lukt dat niet dan zou je eens een factory reset kunnen geven, deze zit in het steup menu onder expert setup. Nadeel is dat je dan wel alle instellingen opnieuw moet gaan doen, maar vaak resulteert dat wel in het gewenste effekt.

Hoi, opeens lukte het wel.....Eerst astra en halve dag later lukt hotbird opeens wel. Die DB leeft precies een eigen leven :). En waaw wat een verschil met die Arion, die DB is een goeie bak! dank je voor je hulp !

Weet iemand misschien hoe ik via een ftp programma via LAN de image gemini 330 erop zet ? groetjes, Dirk

Als je de lan verbinding werkend hebt kun je dit goed doen met flaswizardpro 6.3

het programma wijst voor een groot deel zich zelf

Je kunt dan de image ook op een USB stick zetten zo dat het orginele image behouden blijft. in verbandt met garantie.

groetjes g@it

Het kan via Flashwizard pro 6.3 of DCC maar denk er wel aan dat Gemini zelf adviseert om Dreamup te gebruiken.

Voor Dreamup is echter nog een seriele nullmodemkabel vereist. DreamupLan zou ik ten strengste afraden die kan je Dreambox stuk maken.

Er is ook nog een methode middels root.cramfs maar ik weet niet of dat ook bij de 7020 werkt aangezien die een daartoe benodigde menufunktie niet heeft, of althans niet op de standaard plaats.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan