Asus AIMESH systeem.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.508
Waarderingsscore
642
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Om door het hele huis EN  tuin een prima dekking van WI-FI te cre?ren ben ik gaan experimenteren met diverse Aimesh Asus routers .Voordeel is dat bv iphone , ipad automatisch omschakelt naar sterkste router.

Hoofdrouter = uiteraard de router met de hoogste WI-FI specificatie.
Deze in voorkamer gepositioneerd, de node 1 staat  op de overloop eerste verdieping en node 2 in de achterkamer voor dekking in de tuin.
De nodes zijn bekabeld via een LAN poort  van de hoofdrouter naar de WAN poort van de nodes.
Dit levert maximale snelheid op iedere router. Dus een pc verbinden met een LAN poort op een node is de speedtest identiek aan provider snelheid in mijn geval 750Mbps up en down.
Daardoor zal wifi ook maximaal zijn.
Wifi  speedtest middels IPHONE 11 op 3m en tuin op 10m op de 5GHz band

Set 1

Asus RT-AC5300 + 2 X asus RT-AC68U
Hoofd router : 520Mbps u/d
Node 1 1e verd. : 450 u/d
Node 2 tuin 3m :  425 u/d
Node 2 tuin 10m : 275u - 325d

Set 2
3x RT-AC68U

Hoofd router : 475 Mbps u/d
Node 1 1e verd. : 400 u/d
Node 2 tuin 3m :  400u/d
Node 2 tuin 10m : 225u - 275d

Set 3
1x RT-AC88U + 2x RT-AC68U

Hoofd router : 520Mbps u/d
Node 1 1e verd. : 450 u/d
Node 2 tuin 3m :  425 u/d
Node 2 tuin 10m : 275u - 325d

Set 4
3x RT-AC88U

Hoofd router : 520Mbps u/d
Node 1 1e verd. : 500  u/d
Node 2 tuin 3m :  500  u/d
Node 2 tuin 10m : 350u - 400d


Uiteindelijk bestaat mijn AIMesh systeem uit 3 stuks RT-AC88U routers.

Reden:
RT-AC5300 is een zeer lompe router
RT-AC68U spec is max 600Mbps op 2.4GHz band en max 1300Mbps  op 5GHz band.
RT-AC88U SPECis max 1Gbps op 2.4GHz band en 2100Mbps op 5 GHz band

Gericht op toekomstige snelheids verhogingen is ook voor deze set gekozen.


Het was wel een in en verkoop van routers maar Door slim en vroegrijdig handelen is koop en verkoop positiever uitgevallen omdat vanwege thuiswerken iedereen overging nasrcern betere wifi dekking in huis , een RT-68U was voor de uitbraak ca 35-45? nu staan zecte koop voor 71-90? ,maar de vraag is voorbij en niemand biedt dat meer.


Kosten plaatje alles via MP aangeschaft.

koop RT-AC5300 140? incl. verzenden  verkocht voor 165? via DHL afhaalpunt  winst 20?

Koop 3x RT-AC68 totaal 160? incl verzenden , verkocht voor 210? via dhl afhaal winst 35?

Koop 3x RT-AC88 totaal 360? Incl verzenden

Verkoop oorspronkelijke router RT-AC3200 80? afgehaald

Dus totaal zijn de kosten 360-55-80= 225? .




 
Herkenbaar, zo rekening ik mijn vrouw ook altijd iets voor.
Maar dan roept ze je kan wel zeggen dat je een winst hebt van ? 135,- maar je betaald ? 225,-  dus je verlies is ? 225,-
Je snapt het nog steeds niet zeg ik dan. :biggrin:

Veel plezier ermee!
 
Zoiets als na het winkelen zeggen dat ze een voordeeltje had van 250?  en vervolgens voor 750? aan kleren en schoenen uitpakt.
 
Ja aimesh hebben we - mede dankzij the matrix - ook in huis. We moeten de boel nog installeren, maar alles op zijn tijd ;)
 
Zoals hier vermeld, hebben we de boel ge?nstalleerd.  Enige nadeel zo te zien voor ons is dat voor VPN je weliswaar een range van clients kunt instellen, maar niet clients afzonderlijk. Ook daar is wel weer een mouw aan te passen door de clients welke we VPN willen geven een LAN IP geven in een bepaalde range en dan die range in vpn opgeven. Dus voor bijv. 3 clients geef je die clients bijv de volgende IP's: x.x.x.10 x.x.x.11 x.x.x.12 en vpn laat je werken op de range x.x.x.10-x.x.x.12.
 
Daarop heeft the matrix gereageerd:

the matrix zei:
Installeer asus merlin wrt dan is je vpn probleem ook opgelost

https://onedrive.live.com/?authkey=%21AJLLKAY%2D%2D4EBqDo&id=CCE5625ED3599CE0%211447&cid=CCE5625ED3599CE0

Vs 384.18
 
en wij met:
eendenteam zei:
Dank en gevonden. Helaas heeft de merlinwrt firmware een (bekende) bug waardoor alle verbindingen verloren gaan en die router dus ook onbereikbaar is.
Krijg deze melding:

Deauthenticated because sending station is leaving (or has left) IBSS or ESS (3)

Wellicht beter om een apart draadje te maken voor deze asus routers
 
We wilden op de aimesh node dit probleem verhelpen, maar dan hebben we een usb sick nodig op de aimesh node. We zijn er achter gekomen dat als je een aimesh systeem hebt opgezet je dus niet meer via de gui (webif) in de node kunt komen, dan zul je de node helaas als een AP moeten configgen.
 
Ik heb die meldingen nog nooit gehad en draait hier al weken  zonder enkel probleem op de drie ac88

De nodes zijn idd niet bereikbaar maar alles wordt door de hoofdrouter gesynchroniseerd en ik zou niet weten wat ik afzonderlijk in de nodes moet wijzigen..

Wat VPN  betreft je kunt idd alleen de devices die je achter VPN wilt hebben apart toekennen .
Zo heb ik de satelliet en een download pc achter VPN gezet.
 
wij hebben hier op 1 aimesh node dat probleem met die firmware en dat hebben sommige andere mensen overigens ook. De andere node en de router zelf hebben dezelfde firmware en hebben dat probleem niet. Doordat we elke node en ook de router apart via ssh kunnen bereiken willen we overal midnight commander er op zetten en zo (file) handling kunnen doen en bepaalde software er op zetten zoals optware zodat we via ipkg bepaalde dingen kunnen downloaden en installeren. Overigens is de flash van een router/node te weinig om software te downloaden en zo en dus moet je dan een usb er in stoppen. De synchronisatie waar je het over hebt betreft niet de software. Dus via de GUI kunnen we geen geen usb activeren want als we het ip van een node opgeven dan komt altijd de gui van de router. We kunnen dus via de gui niet bij een usb die in een node zit. Vandaar dus optware op die usb zetten

VPN hebben we via openvpn clients inderdaad aan bep. devices (tv en sat receiver voor iptv) toegekend.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan