Banken gaan gegevens oplichters aan slachtoffers verstrekken

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.828
Waarderingsscore
1.025
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Banken gaan vanaf volgend jaar januari de naam en adresgegevens van internetoplichters aan hun slachtoffers verstrekken, zo heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid bekendgemaakt. Dit moet het eenvoudiger voor slachtoffers maken om civielrechtelijke actie tegen de oplichter te ondernemen.

Voordat de gegevens worden verstrekt moet de oplichter wel eerst worden gevraagd om het geld terug te storten. Als dat niet binnen 21 dagen is gebeurd worden zijn naam en adresgegevens verstrekt. Het verstrekken van de gegevens gebeurt alleen bij fraudegevallen waarbij een slachtoffer onbewust of onder valse voorwendsels via internetbankieren zelf de betaling, op basis van een door hem ingevoerd rekeningnummer, aan de oplichter overmaakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om WhatsAppfraude. Daarnaast moeten slachtoffers ook aangifte van de fraude hebben gedaan.

Volgens Grapperhaus zijn oplichters in dergelijke fraudegevallen ongrijpbaar omdat het slachtoffer hun gegevens niet heeft. "Ik heb daar met de banken over gesproken", aldus de minister. Daarop hebben de Nederlandse banken een procedure ontwikkeld om de gegevens te verstrekken. De banken zijn van plan om deze procedure in januari 2021 in te voeren. Vorig jaar liet Grapperhaus nog weten dat banken naam en adresgegevens van vermeende internetoplichters niet met hun slachtoffers zouden delen, tenzij dit door een civiele rechter werd opgedragen.
@bron: security.nl

 
Hmm, interessant.. Ik zal mijn juridisch materiaal alvast afstoffen..



 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan