Bedrijven en Planning? En de zgn Crisis?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Tja, wie zit hier toevallig als planner?

Want ik ben eens benieuwd hoe jij dat doet?

Ik hier werk in een chocoladefabriek, waar vooral "gourmet" gemaakt wordt, zoals fijne dingen voor op gebak, garnering, en chocolade die verwerkt wordt in ijsjes zoals het spul wat tegenwoordig in de steeds breder wordende collectie van de Magnum zit...

Sommige hier hebben van mij al eens van die lekkere dingen gekregen...

Nou zit ik in de ( gelukkige? ) :biggrin: positie dat ik het hier mag maken...

Maaruh, onze planster, die slaat de laatste tijd de plank finaal mis, ze denkt dat er in een produktiedag 26 uur zit ipv van 22... ( rendement ).

Heeft dit nu met die zgn crisis te maken dat men ons op dit moment de poten onder ons lijf uit laat lopen, alle inpaksters de laan uitstuurt en ons nog steeds met beperkte vrouwkracht 24/7 laat werken???

Helaas verteld men ons nog steeds niet wat voor een omzet we hier draaien, maar ik geloof niet dat we hier minder aan het verdienen zijn, want aan Kwatta verwerken op het bedrijfje per week toch een 200 ton ...

Ik heb bij een Multinational mede te maken gehad met Plannen.
?Altijd? wordt er druk op de ketel gehouden maar een productie-
eenheid kan nooit meer produceren dan zijn of haar maximale output.

In de praktijk zal deze maximale output nooit gehaald worden omdat
productveranderingen (dus schoonmaken en ombouwen), onderhoud,
storingen en afgekeurd product dat altijd negatief be?nvloeden.

Wij bepaalden wekelijks de z.g. Uptime van een productie-eenheid.
Uptime is de tijd dat de eenheid draait en goed product produceert.
Meestal lag zat dat tussen de 70 en 90%, is sterk productafhankelijk
omdat sommige producten moeilijker te produceren zijn.
Naast de Uptime van de productie-eenheid hielden we de Uptime
bij van ieder uniek product.

Plannen is echter complexer dan het in eerste instantie lijkt.
Het bestaat uit alle radertjes van een organisatie zodra ??n van die
radertjes geen correcte parameters aanlevert gaat het fout en draait
??n van de andere radertjes er voor op.
Als ieder radertje precies in staat is om aan te geven hoeveel tijd
zij nodig hebben kan het gewoon goed functioneren.

In de praktijk probeert iedere afdeling zichzelf in te dekken voor
als het mis gaat (lees te laat leveren).

Ik kan niet beoordelen hoe dat bij jullie bijgehouden, gecontroleerd
en gecorrigeerd wordt.

Maar meten is weten.

Multispeed

Planning en productie (vloer) is altijd een strijd de meenste planners zijn niet met de procuktie proces op de hoogte.

Ze hebben alleen maar cijfers in hun bol. daarbij komt nog bij dat de klant vaak probeerd om kostprijs produckt naar beneden te krijgen. dat doen ook de fabriekanten. dus is het hele dagen een hexeketel. heb het 28 jaar meegemaakt en vele planners kwamen en gingen.

Ik zat ook in 24/7 maar hadden 24uur productie en geen 22uur. er was geen gezamelijke pauze maar een vliegende pauze. randmensen/bandvullers. moesten productie mensen aflossen om te eten en drinken.

Zelf was ik machine steller en storing loper met twee man. over 48 machines met robot automaten. dus enorm storing gevoelig. maar daar zit een planner niet mee.

Een betere planner zou zijn dat hij of zij een half jaar met de productie meeloopt en met de neus op de feiten drukken. dan hebben ze een indicatie en bespaart je veel uitleg wat ze achthand ook niet snappen.

Een planner en productie loopt bij vele bedrijven nooit feiloos. vooral als er vele producten zijn die wisselend (matrijswissels) een voorbeeld we hadden 48 machines van 40 ton tot 800ton en hadden 400 producten te maken. met lange en korte runs. op de korte runs werd niets verdiend. i.v.m stilstand ombouwen aanlopen en uitval.

Een planner lijkt eenvoudig maar zit tussen allerlij vuren. maar waar ze het van hebben moeten (productie) is de comminucatie meestal slecht. en werkt meenst een chaos op de vloer. en het is altijd de vloer zijn schuld.

Grtz/Sth..

Ja freggel 1 je staat net als ik aan de verkeerde kant van de streep.
Die mensen hebben altijd gelijk en vergeten noooooit wat.
Ik moet ook wel eens een klus voorbereiden maar dan wordt de tijd vaak ingekort.
En dan blijkt het achteraf dat het meer tijd heeft gekost.
Ik werk op een gemie park en daar heb je te maken met een werkvergunning werkplek veilig maken zo nodig afzetten een taak risico analyse maken en erop toezien dat men zich daar aan houd enz.enz. en dat staat niet in de planning.

ehh wat jij maakt lijkt me wel heeeeeel lekker.

Janblues;203992 zei:
ehh wat jij maakt lijkt me wel heeeeeel lekker.

Tja Jan en de anderen die reageren, het is heel lekker wat we maken, het is per slot ook de beste chocolade van de wereld, Callebaut. ;)

En aan de verkeerde kant staan? Dat weet ik zo net nog niet, want dat hun altijd gelijk hebben? Daar laat ik hun nog wel eens vaak over twijfelen, vandaag ook weer, de nieuwe planning voor volgende week, kon met het krijgen al meteen de prullenbak in, want ik gaf hem meteen terug, 3 machines moesten 1 zelfde produkt draaien, maar er is maar voor 2 machines een lijmapparaat die de dozen sluit, en daar had ze even niet bij stilgestaan...

En Stephopper, wat ik bedoel met 22 uur per dag produktie ipv 24, is dat je tijd nodig hebt met opstarten, het produkt is niet meteen goed, je hebt wat terugval in rendement, want je werkt met een produkt wat nooit hetzelfde is, met name de viscositeit ( vloeibaarheid ) en temperatuur, de ene keer 40 graden en de andere keer 65, en de machines moeten dit wel bij kunnen houden/afkoelen... en door vaak veel omschakelingen, heb je ombouwtijd en al die andere dingen nodig, en men vergeet dan wel eens dat we geen 16 meer zijn, en dat we in een omgeving staan waar het 30 graden en warmer is! En zeker buiten het gewone ritme, de nachtdienst, ligt het tempo lager, want je lichaam zit wel in het nachtritme...

En @Multispeed, hoe wij hier de boel bijhouden? Ben je bekend met HACCP? Bij binnenkomst/ploegenoverdracht staan we eerst een half uur de administratie bij te werken, en alles te controleren, ieder uur wordt het rendement bekeken, temperaturen, afmetingen, tellingen, controle van de machines, onderhoud en kleine storingen, ieder half uur tot 1 uur...

En dan niet te vergeten de iedere 6 weken overleg met het co-team...

Echt het is inderdaad waar, een planner en al wat er buiten het gedeelte werkt waar het eigenlijk gebeurd zou eens een half jaar tot een jaar mee moeten lopen, niet alleen op de rustige momenten, maar vooral op de momenten dat er omgeschakeld moet worden, dan zien en weten ze pas wat er echt aan de hand is.

Ombouw tijden zaten in de planning gecal. draaide de machine had hij 24 uur productie waar ook X% uitval en storing mee gerekend werd meenstal wel voldoende voor volgende opdracht run. grote producten cyclus (vleeskratten kinder auto stoelen) cyclus per shot +-60 seconden.

Ombouw benodigde stond altijd compleet klaar. grote matrijzen (6 ton) tijd 4 uur. kleine matrijzen (150 kilo) 1 uur.

Alle machines waren aangesloten op een wille systeem dwz bij elke machine een kastje met toetsen voor storing uitval e.d wat de machine bediende(inpakker) moest bijhouden en verzameld werd in een hoofd computer waar einde dienst een uitdraai gemaakt werd. men kon daar alles op terug vinden. daarnaast moest een inpakker het ook bijhouden op papier mocht het computer systeem uitvallen.

Een inpakker had meenst 3 machines om bij te houden met cyclus tijden van 11 seconden produckt tot 60 sec. en je wil niet weten hou zo,n inpakker rende om het bij te houden.

Ook wij als machine steller 2 man per ploeg hadden vele dagen en nachten dat we aten bij de machine. vooral het bijsturen kon je niet bij weg want anders kon je na de pauze weer opnieuw beginnen. waar je uren mee zoet was en tussens tijd nog andere machines weer aan de praat te brengen. toen we weekends niet werkten en hadden maandags vroege dienst hadden we en de middagdienst nodig om alles aan de draai te maken. dus begon men snel met een 4 ploegen systeem.

Grtz/Sth.

@freggel1

HACCP ken ik persoonlijk niet maar dat is toch alleen maar gericht op
gezondheidsrisico van producten voor, tijdens en na het productieproces.

Dat jullie het eerste half uur bezig zijn om de administratie bij te werken
is een gekend fenomeen van ploegendiensten, vaak verslapt de aandacht
naarmate de ploegwisseling nadert.
Bij ons was de kreet: ?Afkeur komt met de bus mee?.

Wordt er met de door jullie verzamelde gegevens nog iets zinnigs gedaan?

Ik ben de afgelopen 15 jaar ook deelnemer geweest van de vergadermanie.
Vergaderen is/kan nuttig zijn maar te vaak kost het alleen maar tijd terwijl
het nauwelijks iets oplevert.

Heb je voor jezelf een duidelijk beeld wat de oorzaak is waardoor jullie het
zo druk hebben? Ik heb de indruk uitbreiding van je werkzaamheden.
Probeer dat met cijfers in beeld te brengen. Komt ie weer ?Meten is weten?.

Stel eens voor om met alle afdelingen een planningmeeting te houden onder
voorzittersschap van een productieco?rdinator.(Of hoe die bij jullie ook heet.)

Vaak denkt de afdeling Planning dat zij het ?doel? van een bedrijf zijn, echter
zijn zij slechts een middel om dat doel te bereiken.
IT-afdelingen heb ook dat trekje, pisnijdig kan ik me er nu nog om maken.

Ik lijk wel gek in ben al een paar jaar met een prima VVU-regeling aan het
relaxen en weer ben ik met werk bezig, weliswaar jouw werk maar toch.

Multivut

HACCP
Wat is HACCP certificering?
Elk voedingsmiddelenbedrijf moet volgens de warenwet voldoen aan de HACCP-principes. Het Hazard Analysis Critical Control Points systeem (in de volksmond "hessup" genoemd) is opgezet door de Codex Alimentarius om een tool te hebben voor producenten van levensmiddelen om de gevaren binnen het bedrijf op te sporen en maatregelen te nemen zodat daar geen fouten gemaakt kunnen worden.
Vervolgens heeft in Nederland de Stichting Certificatie Voedselveiligheid deze tool gebruikt om een certificeerbare standaard te schrijven, ?Eisen voor een op HACCP gebaseerd Voedselveiligheidssysteem?. Deze standaard gaat inhoudelijk verder dan de HACCP principes van de Codex. De gevarenanalyse en het basisvoorwaardenprogramma staan natuurlijk centraal, maar ook de organisatie erom heen, de samenstelling van het HACCP-team, de validatie en verificatie zijn belangrijke aandachtspunten die verder gaan dan de Codex en ook de warenwettelijke eisen.

Waarom HACCP-certificering?
Voor velen is het voldoen aan regels voor voedselveiligheid en het toepassen van gevarenidentificatie en risicoanalyse wellicht een extra belasting. Echter, een gestructureerde aanpak om voedselveiligheid te waarborgen middels een managementsysteem, zoals HACCP, helpt bedrijven en organisaties om hun betrokkenheid aantoonbaar te maken aan alle belanghebbenden en om aan de steeds toenemende eisen te voldoen.

Voordelen HACCP-certificering
Het opzetten van een HACCP-systeem is een investering in de toekomst, om de voedselveiligheid te borgen, fouten te voorkomen en daardoor faalkosten te vermijden.
Belangrijk is een systeem te maken dat flexibel is en snel in kan spelen op de markt, eventuele calamiteiten en problemen bij leveranciers en/of klanten.
Het HACCP-certificaat heeft grote faam verworven binnen de Benelux.

Advies en begeleiding bij HACCP-certificering
Van Voorst Consult heeft jarenlange ervaring met het adviseren en begeleiden van kwaliteits*managementsystemen en de certificering hiervan. Wilt u meer weten over de HACCP certificering en wat Van Voorst Consult op het gebied van voedselveiligheid en HACCP

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan