ben jij een reddende engel?

• Topic starter multigek10.0
  • Startdatum
Leuke quiz, de mijne is dood gegaan, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens:
Claudia ligt in een onoverzichtelijk bocht van de weg. Het is schemerdonker. Verplaats je haar?

Ja, dat doe ik
Nee, dat doe ik niet
Toelichting: Verplaats het slachtoffer als ze op een gevaarlijke plaats ligt. Zorg voor je eigen veiligheid en die van het slachtoffer.
Zoals je ziet heb ik geschreven dat ik dat niet doe.

Ons is altijd geleerd geworden dat als je niet weet wat er aan het handje is, je NOOIT een slachtoffer moet verplaatsen want dat kan het slachtoffer het leven kosten.

Dus deze vraag kun je niet zomaar zonder verdere gegeven zo zwart/wit stellen.

Net zoals deze:

Claudia heeft gebraakt. Kan je haar nu nog beademen?

Ja
Nee
Toelichting: Ja, dat kan. Zorg er voor dat de ademweg vrij is (is de mond leeg?) en begin dan met beademen.
Ik had nee beantwoord omdat ik wist dat je eerst moest zorgen dat de ademweg vrij was en de mond leeg.
Dat is dus een correct antwoord maar werd fout gerekend. De vraagstelling had dus anders moeten zijn.

ja klopt black tiger,ben ik volkomen met je eens.
je mag ze helemaal niet verplaatsen.

Ik had Claudia midden op de rijbaan gelegd. Dat heeft ze overleefd. Alleen ging ze dood toen ik niet snel genoeg de vraag gelezen had. Arme Claudia, overleden door iets te kleine lettertjes op mijn scherm...
... en anders omdat ik nog een paar vragen fout had ;)

Maar helaas Claudia is dood.

Wel een afspraakje met haar zus kunnen regelen! :biggrin:

hmm als ik het zo leest is en blijft ze dood....ook bij mij niet gehaald

Je mag verplaatsen in het kader van je eigen veiligheid de bocht was onoverzichtelijk, wat doe je als iemand in een brandende kamer ligt????

Ik heb der een biertje beloofd en het wonder geschiede..
Leuke test...

Oke, maar als je zegt in het kader van je eigen veiligheid blijft toch mijn tweede argument nog staan alwaar de vraagstelling duidelijk niet goed is.

Volgens mij is de weg gewoon recht en ligt ze voor de helft op de stoep. Je kunt het beste iemand verplaatsen als er DIREKT gevaar
dreigt voor het slachtoffer, anders niet.

Inderdaad staan er wat dingen fout. Jullie hebben ze al een beetje behandeld.

Alleen een hele belangrijk mis ik. Je moet namelijk bevoegd zijn om een AED te bedienen dat betekend dat iedereen die een aed aantekening heeft ieder jaar moet oefenen met een AED. Dit heeft te maken met de wet in Nederland in tegenstelling tot bv. VS. In de VS hangt er op iedere grote straat een aed in Nederland alleen bij Schiphol, grote organisaties e.d. dat komt dus ook door die zelfde wet.

Als er iemand toch overleed dan kunnen de nabestaande je namelijk aanklagen omdat je iemand iets toedient waarvan jij niet weet (als ondeskundige) wat de gevolgen kunnen zijn.
(dat je niets fout kan doen maakt niets uit)

Of het ooit zover komt ik denk het niet, maar voorlopig ben je strafbaar.

Yep. Of als iemand bevoegd er voor is.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan