Informatie Bespaartips op kosten met dingen die stuk zijn aan witgoed.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.164
Waarderingsscore
574
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik zal als eerste beginnen, want soms krijg je een foutmelding aan een vaatwasser/wasmachine of droger.

Wij gaan dan meestal eerst zoeken hoe we het zelf op kunnen lossen, ik iig wel.

Maar soms kun je door de tips die te vinden zijn via Google meer stuk maken dan dat je in de gaten hebt!
Ik heb dit zelf meegemaakt met onze wasmachine, de trommel draaide niet meer, en er stond een foutmelding, dus de foutcode gezocht via Google,
en ik vond een uitleg om de machine te resetten, dit gedaan, maar geen reactie, en na een keer of 3 toch maar de reparateur gebeld, en deze was niet vrolijk,
want door het resetten heb ik de motor doorgebrand, want de koolborstels zijn versleten!!! Het is door hem gelukkig goed opgelost, ik had nog garantie.

Hetzelfde met onze vaatwasser, net niet leeggepompt, en een foutmelding. Deze ook weer opgezocht, maar dit gaf niet het gewenste resultaat.
Daarna de zijkant er af gehaald om te kijken of het labyrint niet verstopt was, en of de vlotter op zijn plek zat, en ook even de waterzuiger gebruikt om de vaatwasser helemaal leeg te maken.
Dit werkte even, maar na een paar dagen weer, dus onze reparateur er weer bij, en hij zei, Corné let even op wat ik nu doe, ik kantel de machine even een beetje schuin naar voren, en dan komt er een beetje water uit... ----> Opgelost!

Dan komt de droger: hier eentje een Bosch met een waterreservoir, en de machine was gestopt terwijl hij nog niet klaar was, met een melding "waterreservoir vol" ,
ik dat ding er uit gehaald, geen druppel water te zien???

Weer gezocht op internet, en een mooi Youtube filmpje gezien van iemand die liet zien hoe dit op te lossen.

Hij had de zij en achterkant van de machine gehaald, en liet zien waar het zat, en als dit gerepareerd moet worden dan kost dit ongeveer €300,- tot €400,- als er een monteur bij moet komen!
Maarrrr, dit kan ook anders zei hij, en dit liet hij toen zien:

Begin met het verwijderen van het waterreservoir, en haal uit de gereedschapskist een dikbuikje, want dit heb je nodig.
Achter het reservoir zit er een beetje ruimte, in die ruimte daar zit in de bodem een klein plaatje met 2 lipjes.
Het lipje wat het verst weg zit trek je met je duim naar je toe, en het andere lipje met het dikbuikje naar voren duwen, het plaatje komt dan los.

Nadat dit plaatje verwijderd is, ga dan met je hand in die ruimte die ontstaan is, en haal daar de dikke zwarte drap weg, en als dat weg is, even verder poetsen met een doekje.

Daarna even voelen aan de linkse kant in die ruimte, daar zit het tandwiel van de pomp, draai deze rustig rond en haal het laatste beetje vuil weg.

Probleem opgelost, en veel geld bespaard.

Maar als je dit alles niet weet dan kost dit veel geld!

Iemand nog meer van deze handige tips?
 
Zoveel ellende met al jouw witgoed ongelooflijk.

Maar iknschaf nooit witgoed aan met 100-en mogelijkheden, zoveel mogelijk aan uit en minimale programma keuzes.

Het enige wat ik gerepareerd heb is het labyrinth van vaatwasser gereingigd omdat de waterleiding hinderlijk begon te kloppen bij het vullen , een vlottertje was aangekoekt. Via filmpje op youtube.

Moet er wel bij vertellen dat het een klere klus was. Volgende keer gelijk een nieuwe erin kan je ook zelf. , van dat water onder in de bak is hier ook bekend.

DROGER met afvoer dak.
Om de twee jaar alle in en uitlaten en dak doorvoer ontpluizen scheelt enorm in droogkosten.

Wasmachine, koop geen miele maar een eenvoudige zannusi of wirlpool.
Heb in 40 jaar slechts 3 van deze aangeschaft. Samen goedkoper dan 1 Miele.
Een miele met tig programma's waar je in de praktijk er hooguit 2 gebruikt.
 
Een labyrinth reinigen heb ik ooit ook wel eens gedaan, maar net toen ik bijna klaar was liet ik dit ding uit mijn handen vallen, met als gevolg dat de folie die aan 1 kant zat open scheurde.

Maar ik kwam er toen achter dat je deze dingen ook als refubished kunt kopen, was volgens mij toen nog geen €20,-.

Het is niet alleen met mijn witgoed, dat weet ik zeker @Matrix. Want wat die droger betreft dat is gewoon een gedeelte van het onderhoud aan deze machine, en als je niet weet waar je het moet zoeken en je haalt er een monteur bij dan loopt het al gauw in de papieren, want je betaald als eerste al de voorrijkosten.
 
Idd het is verstandig om eerst zelf in de problematiek te duiken.
Ook ik ga net zolang puzzelen "defecte" apparaten zelf te repareren.
Soms is het een lullig euvel en dan is het goed voor de portemonnee.
 
Wasmachine voert water niet goed af (afvoerpomp verstopt):
  • Zorg dat afwasmachine zo leeg mogelijk is, hou dweil en emmer bij de hand. Bij sommige wasmachines zit er een slangetje waarmee je hem leeg kunt laten. Er zijn ook machines waarbij dat slangetje bij de pompt zit, zie verder naar onder.
  • Haal stekker uit het stopcontact.
  • Maak onderaan de wasmachine schuifje of klepje open, zet er evt, bakje onder en draai de schroef los
  • Evt. aanwezige filter verwijderen en viezigheid verwijderen, controleer ook of er in de buis zelf geen dingen meer zitten zoals draadjes of muntjes.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan