Blikseminslag

Multispeed †

Addicted Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat heb ik weer!

Gisteravond een blikseminslag vlakbij, of misschien op mijn woning, op dat

moment stonden 2 PC’s en m’n satellietontvanger aan.

Vanochtend geen inslagplek kunnen ontdekken.

De enige schade is 1 TFT-monitorvoeding, mogelijk ook de monitor zelf wat

ik niet kan beoordelen omdat de LED van de voeding niet meer aangaat als

ik er spanning opzet.

Output van de voeding 19V 3,16A De TFT-monitor is bijna 2 jaar oud.

Merk Fujitsu/Siemens.

Ik vind het overigens wel vreemd dat een indirecte inslag dit heeft

veroorzaakt, ik kan me voorstellen door een directe inslag of zou het

de spanning van een statische lading zijn?

Ik zal nu(te laat) wat voorzichtiger worden als onweer dreigt schakel ik

alles maar uit.

Deze klap kwam trouwens zonder aankondiging bijna als bij heldere hemel.

De overige onderdelen van de 2 PC’s en satellietontvanger werken nog.

(Gelukkig maar).

Vandaag opzoek gegaan naar een nieuwe voeding, naast moeilijk ook vrij prijzig.

Op voorhand geschatte prijs ± 80 tot 90 Euro. Ik wil liever (nog) niet zo

een bedrag uitgeven voornamelijk omdat ik niet zeker weet of de monitor

zelf nog OK is

Terug naar de leverancier zie ik (nog) niet zitten vanwege de

onderzoekskosten omdat ik eerst zekerheid zou willen hebben dat de

monitor geen schade heeft opgelopen.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad en wat waren daarvan de

consequenties.

Ik vraag me af of op het Fun-board deskundigen zijn die weten of zo een

voeding met indirecte bliksem in staat is om zo snel defect te gaan dat de

monitor zelf buiten schot(!) blijft en sta ik open voor tips.

M.vr.gr.

Multispeed

Meestal heb je met dit soort inslagen dat alleen het voedings gedeelde kapot is. Maar ook andere schade kan ontstaan zijn dat is nooit met zekerheid te zeggen. Uit ervaring weet ik dat ongeveer 80 a 90 % alleen voeding schade heeft. Soms alleen maar een zekering en een brug of wat dioden die de brug vormen.

Maar als ik het juist begrijp heb je een losse voeding aan de TFT monitor hangen van 19 Volt.

Misschien weet je of dit gelijkspanning is of wissel en zou je (indien aanwezig) een regelbaar labvoeding kunnen proberen. (Maar weet dan wel wat je doet)

Heb misschien nogwel een repratie manual voor het scherm maar dan moet ik even het type enz. weten.

Hoop dat je hiermee uit de voeten kunt..

De voeding is m.i. 19V gelijkstroom er staat n.l. geen teken achter zoals

bij b.v. 230V ~

Ik ben op elektronica-gebied een complete leek dus ga ik op zoek naar

een familielid of kennis die mogelijk zo een regelbare labvoeding heeft.

Prima aanbod voor een schema maar daar snap ik helemaal niets van.

Ik wil je de Type-aanduiding niet onthouden:

Voeding UP060B1190

TFT SCALEOVIEW C17-3

Zeker het eerst deel van je reactie geeft me wat hoop.

Bedankt voor je reactie.

Multispeed

Is je vriend !

Dan vind je over deze voeding het volgende:

UP060B1190, P/N 2719060199, AC Adapter for Acer AL1714 TFT, 19V DC 3.16A,

Monitor is dus waarschijnlijk (maar niet zeker) van BenQ/acer afkomstig.

Voeding is 19 volt gelijkspanning en 3,16 A, das redelijk wat vermogen.

Het is zeer waarschijnlijk dat deze vervangen kan worden door een laptop voeding zoals je die voor meestal € 59,-- kunt kopen bij veel elektronica zaken.

Moet je natuurlijk op die 19 volt letten en dat ie ook 3,16 A of ietsje meer kan leveren, en niet te vergeten het stekkertje goed bekijken.

Indirecte blikseminslag kan ook de nodige schade veroorzaken. Dus inderdaad hopen dat het bij de voeding gebleven is, meestal wel.

Bij kennissen heb ik eens meegemaakt dat een indirecte blikseminslag de telefoonlijn in de straat lam gelegd had, daarnaast was ook zijn telefoon stuk gegaan en bij de overburen de pc, maar niet alleen de voeding, ook het moederbord had door de klap die de voeding kreeg een klap meegekregen, waarschijnlijk bij hun niet op tijd de voeding stuk.

Bij de laptop was ook de voeding stuk, maar daar hadden ze meer geluk mee, dat bleef alleen de voeding, en bij de buren was de router incl. adapter einde oefening.

Mijn UPS hangt er hier niet meer tussen, ik heb zelf geluk gehad dat bij een indirecte blikseminslag kortstondig alleen de stroom uitviel en de servers uit stonden maar geen verdere schade hebben opgelopen. Na het opnieuw starten van die dingen (handmatig want na plotseling uitschakelen brandde alleen nog het standby lampje van de voeding voorop), liepen ze weer als vanouds.

Het kan dus nogal verschillen. Vermoedelijk zal het ook wellicht wel met de afstand tot de inslag te maken hebben in hoeverre er al dan niet grotere schade kan ontstaan.

Hmm, het klinkt mij bekend in de oren.

Ik maak zelf bliksemontladingsrapporten voor verzekeringsmaatschappijen en kom de vreemdste zaken tegen.

Bij mij was vorige maand de bliksem ingeslagen, wat resulteerde in een compleet computernetwerk wat plat lag.

Bij elke computer die met het netwerk was verbonden, lag de LAN poort er uit, behalve bij de dreambox.

Het gekke was, dat er 2 grote schotels op dak staan, die in de omgeving het hoogste punt markeerd, maar de ontlading toch via een metaal rooster plaatsvond aan de zijkant van de woning.

Dit rooster was verbonden met de aardleiding en liep dus ook naar de meterkast.

Daar stond het ISDN kastje en uiteraard ook de ADSL splitter en het modem, die allen defect waren.

De splitter vas trouwens compleet ontploft en de onderdelen kon ik er uit rammelen! :biggrin: :biggrin:

Bij de buren was er voornamelijk een indirecte inslagschade en zo ook bij een NEC monitor waarvan de voeding defect was.

Dit zijn overigens gewone laptop voedingen, die je tegenwoordig veel bij Toshiba ,Asus en HP vind.

Wellicht kun je daar even gaan kijken.

Ik adviseer om de hele monitor op te geven bij de verzekering, omdat je monitor een zogenoemde 'tijdbom' is geworden.

Elk moment kan de monitor uitvallen als gevolg van de inslag.

Bliksemschade zit gewoon bij je brandverzekering, dus met een goed gesprek en in overleg met je verzekeringsmaatschappij, kun je de monitor claimen.

Hehehe...

BRANDVERZEKERING is hier het magische woord !

Heb je een blikseminslag gehad dan is het nu het moment om van al je oude troep af te geraken.. zorg gewoon dat alles wat defect kan geraken ook defect geraakt..(wie is er niet eens zo verstrooid dat hij de 24v voeding in het 12v apparaat gestoken heeft ?)

Als je niet overdrijft is die monitor er zo weer uit...

Ik haat verzekeringen voor alles en nog wat, maar de brand&stormschade vezekering is werkelijk een pracht polis, alles wat maar kapot kan gaan, kan je op dat ding afwimpelen.

Monitor doet het weer.

Het bleek inderdaad alleen de voeding te zijn die defect was zoals NvBgM al voorspelde.

Het familielid dat kijk heeft op electronica is ook zo vriendelijk geweest na geconstateerd

te hebben dat het alleen de voeding is een complete 2-handsvoeding te regelen voor “NOP”,

een voeding met exact dezelfde specificaties. Dat heb ik weer!

Of die monitor een tijdbom is geworden wat drz schrijft is een risico dat ik maar neem.

De monitor staat inmiddels sinds vanacht 02.00 uur (9 sep.) aan zonder rare kuren.

Hopen dat het zo blijft.

Multispeed

Kijk dat is mooi nieuws. Fijn dat het weer gerepareerd is op die manier.

En van de andere kant... je kunt ook boffen, als de spanningspiek net te zwak is geweest om echt door te slaan naar je monitor, of het stuk gaan van je voeding heeft dat net weten te voorkomen, heb je evenzogoed kans dat je monitor niets heeft meegekregen van de klap en dat ie nog jaren blijft werken.

Hoop doet leven zullen we maar zeggen. Fijn in elk geval dat je er weer mee werken kunt!

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan