Buitenlamp met sensor aansluiten

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.408
Punten
113
Leeftijd
61
Ik heb een Philips MyGarden Creek lamp van iemand gekregen.

Leuk ding met een sensor er in. Maar ik begrijp dus geen hol van hoe ik dat moet aansluiten.

Vanuit de lamp zelf (lampenkampje) komt een bruine, blauwe en geel/groene draad. Dat laatstgenoemde de massa is dat weet ik, die zit al ergens aan de zijkant van de lamp vast gemaakt dus hoef ik me verder iet druk over te maken.

Vanuit de sender komt een blauwe, bruine en zwarte draad.

Vanaf mijn stopcontact (ongeaarde kabel) komt een kabel met een bruine en blauwe draad.

Ik heb eerst netjes bruin op bruin en blauw op blauw allemaal gedaan en vervolgens gaat de lamp branden (was gisteravond laat) maar gaat niet meer uit, ondanks dat senser op de kortste tijd was ingesteld. Ergens lijkt me dat logisch omdat je toch ook een schakelmoment moet hebben ergens, toch?

De zwarte kabel afkomstig van de senser had ik met de massa kabel doorgekoppeld, dat was misschien fout.
Maar hoe moet het kreng dan aangesloten worden? Ik lees op meer plekken van bruin op bruin en blauw op blauw, maar dat verbindt je feitelijk alles door en doet die zwarte draad nog steeds niets.

Wie heeft hier kennis mee?

Ik dacht nu aan de volgende oplossing
Blauwe draden allemaal met elkaar samenkoppelen.

Dan bruine draad van stopcontact verbinden met bruine draad van sensor.
Zwarte draad van sensor verbinden met bruine draad van de lamp.

Is dat de juiste manier of is dat ook niet goed?

Handleiding gevonden maar daar heb je ook niets aan.
https://www.handleidi.ng/philips/mygarden-creek/handleiding?p=1

lamp.jpg

https://youtu.be/qOdsoNgtVVg

Leuk die laatste, niet dat ik er veel aan zie.
Want zoals gezegd heb ik vanuit de sensor een bruine, blauwe en zwarte draad. Zo'n zwarte draad heb ik nergens anders.

Ik ga anders eens proberen hoe ik het omschreven heb. Zwarte draad lijkt mij een schakeldraad.

Zoals je schrijft is de aansluiting ook in de foto.
Gehele filmpje toegevoegd van joetjoep ook amper te zien?

Ik heb het even getest zoals ik het voor ogen had en zo werkt ie inderdaad met schakeling.
Thanks!

Dank je. :)
Heb inmiddels ook de spaarlamp die er in zat vervangen door een led lamp en de boel buiten gemonteerd en aangesloten.
Geeft best een leuk licht zo.
Wat me bijzonder opvalt is dat er maar een heel klein detectortje aan zit, maar dat die wel goed bijzonder goed detecteert voor zo'n dingetje zo groot als de bovenkant van m'n duim ongeveer. Als een van m'n hondjes of ik durf een voet buiten de deur te zette op 7 meter afstand springt ie al aan.
De detectie gevoeligheid is niet instelbaar, wel de duur dat de lamp brandt en de gevoeligheid van wanneer hij begint te werken. Overdag hoeft ie immers niet te gaan branden.

Heb ook nog zo eentje hangen met 250 watt er in, maar da's een beetje overkill. Dus die steken we niet snel in. :)

Ik hoop dat er een relais switch in de lamp sensor zit. Sommige hebben alleen een triac als schakelaar die dan een minimum vermogen moet hebben om te schakelen.

Maar zoals ik lees werkt het met een ledlamp en spaarlamp dan wordt de lamp middels een relais schakelaar aangezet.
Overigens heeft die Philips lamp een mooi design. ??

Ik heb buitenlampen die aangaan als het donker wordt en uitgaan als het lichter wordt.
Hier heb ik een tijdschakelaar tussen gezet die om 08u00 aangaat en om 01u00 uitgaat.

Wordt het erg donker door een onweersbui overdag dan gaan ze aan. Ledlampen 6Watt van het kruidvat. Gaan die kapot ff naar de winkel en je krijgt een nieuwe ook zonder aankoopbon.

Heb/had een hekel aan dat aan en uitfloepen .

Ik hoop dat er een relais switch in de lamp sensor zit. Sommige hebben alleen een triac als schakelaar die dan een minimum vermogen moet hebben om te schakelen.
Ik denk het wel want ik hoor hem "tik" of "klik" zeggen als ie aan gaat en dat doet een triac bij mijn weten niet. Daarnaast stond er niets van minimum vermogen maar wel van maximum vermogen.
Er mogen namelijk geen lampen in die sterker zijn dan 60 watt.

Inderdaad vond ik het ook best een mooi design, echt een leuk lampje en het was toch zonde dat deze op de sloop terecht kwam, dus heb deze gered van de ondergang.

De licht sensor staat helemaal op maximaal, en hij gaat toch al bij licht schemer aan. Zoals nu is het best nog licht, maar hij reageert wel paas als je op zo'n 2 meter afstand bent, in het donker is dat al op zo'n 7 meter afstand. Vind het wel prima zo. Met zo'n spaar-led-lamp verbruikt dat nauwelijks. Heb hem ingesteld dat ie ongeveer een minuut of 2 a 3 aan blijft, kan langer, kan korter maar dit is voldoende. En zolang er iets (hondje bijv.) of iemand rond blijft lopen in de tuin blijft ie ook gewoon branden.

Het systeem wat jij hebt lijkt me ook best mooi. Alleen willen wij niet continue licht in de tuin hebben. Wij hebben niet zo'n tuin waar je vaak ook wel eens gezellig in gaat zitten, af en toe maar.

Black Tiger zei:
Wat me bijzonder opvalt is dat er maar een heel klein detectortje aan zit, maar dat die wel goed bijzonder goed detecteert voor zo'n dingetje zo groot als de bovenkant van m'n duim ongeveer. Als een van m'n hondjes of ik durf een voet buiten de deur te zette op 7 meter afstand springt ie al aan.
De detectie gevoeligheid is niet instelbaar, wel de duur dat de lamp brandt en de gevoeligheid van wanneer hij begint te werken.

Misschien kan je een stukje (isolatie)tape over de sensor plakken, een beetje aan de buitenkant dan is de reikwijdte wat minder.
Succes.

Dank voor de tip, maar ik vind het juist fijn dat de reikwijdte zo goed is. Het viel me alleen op met zo'n klein sensortje.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan