camper perikkelen

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
929
Punten
113
Leeftijd
75
Ik moet aan de slag om een dreambox 500S in een camper werkend te krijgen

ER zit een schotel op de camper die via een kastje icm met de ontvanger en LNB de gewenste satelliet op zoekt. Zoekt net zolang totdat de betreffende satelliet wordt gedetecteerd dit is onafhankelijk van de satellietontvanger.

Nu moet er in de satellietontvanger 3 satellieten gedefinieerd worden
19.2 voor de Nederlandse zenders en radio ontvangst
23.5 voor de regionale zenders
28.2 voor BBC kanalen

Hoe moet ik nu LNB van de DM500 configureren zodat ik die drie satellieten aankan?
De ontvanger hoeft in principe geen schotel te sturen dat doet dat reglkastje wel

Ik hoop dat je het probleem snapt.

Disceq instelling in tuner configuratie (via menu) op A/B/C/D zetten en de juiste 3 satellieten op de juiste plaats zetten. De vierde is niet belangrijk wat je hebt maar 3 lnb's.

Het antwoord van eendenteam klopt wel, maar niet helemaal.
Het zal inderdaad zo werken, maar onder voorwaarden.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat je de ontvanger gerust mag vertellen dat ie een DiSEqC installatie moet bedienen, dat is een goed idee.
De ontvanger weet dan dat er 3 satelliet posities te vinden zijn, en je krijgt geen conflicten met verkeerde transponders op verkeerde satellieten.
Dat bedienen van de DiSEqC probeert ie wel maar lukt niet, want het kastje (welk merk is het ?) regelt dat de juiste satelliet word gevonden.
Maar DiSEqC sturen terwijl datgene wat er achter hangt, dat niet snapt kan geen kwaad.
Je schakelt dan niet per ongeluk iets in dat je niet wil ofzo.

Je moet wel even kijken dat je de zenders per satelliet positie apart zoekt en niet allemaal automatisch achter elkaar.
Want omdat je telkens zelf moet draaien, mis je zenders of krijg je juist zenders van de vorige satelliet op de positie van de nieuwe satelliet in de lijst, wanneer de ontvanger het commando gegeven heeft de DiSEqC te laten switchen.

ik heb de oplossing op een andere manier gevonden:

Bij de instellingen van de satellieten is het ook mogelijk om "non standard user defined configuration" te kiezen daarin kun je indien gewenst de onnodige satellieten verwijderen .

Vervolgens klik je op LNB0 en blauwe toets.

Je komt dan in een menu waarin je kunt aangeven of je de diseqc wel of niet aan moet dus in mijn geval diseqc uit

ook schakelen op toneburst is uit of aan te zetten dus ook in mijn geval uit.

Alles saven

Daarna kun je de gewenste zender op willekeurige satelliet aanroepen en blijft het systeem wachten totdat aan de voorwaarde voldaan wordt.
Werkt goed

Ik heb het thuis nagebootst, heb een vaste schotel op 19.2 voor radio ontvangst en ik heb een draaisysteem voor Tv ontvangst. (dus altijd radio )

Heb de camper ontvanger aangesloten op de vaste schotel en afgestemd op BVN --> beeld

Heb daarna de camper ontvanger afgestemd op BBC op ASTRA 28.2 en er komt een melding in beeld dat hij geen ontvangst heeft.

Daarna de TV schotel ingeregeld op Astra 28.2, vervolgens de kabel van deze ontvanger verwisseld met de "camper" ontvanger et voila BBC .

Dit is een perfecte work around.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan