Carna....

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
798
Punten
113
Leeftijd
60
VAL!!!!

Hopsassa Een lekkere blonde stoot....

Stuiterbal

Hoezo Al Getrouwd

Ach, wil je meefeesten??? Zak ff lekker af naar het zuiden!!!! Brabant en Limburg barsten binnenkort uit hun voegen!!! :potbier:

Als echte Brabander waar carnaval hoogtij viert ben ik hartstikke bij dat ik naar het land der wijzen ben vertrokken, vond het en vind het"festijn" nog steeds een aanfluiting en snap nog steeds niet dat je daar vijf dagen , je lamlendig voelt , er voor over hebt.

Maar zoals altijd voor degene die er van smullen, ga je gang het is immers een verworven traditie.

naar het land der wijzen ben vertrokken

Welk land is dat?

Het lamlendig voelen is overigens niet iets wat bij carnaval hoort, dat is eigen schuld omdat velen onterecht denken dat het een zuipfestijn is en dus aan de zuip gaan, met alle gevolgen van dien. Eigen schuld dikke bult.

Met Carnaval blijf ik dus lekker binnen, heb toch genoeg te doen om me mee te amuseren. ;)

Het oosten daar kwamen de drie wijzen vandaan toch,  iig zijn er twee terug gegaan en hebben gezorgd voor nog eens 10 wijzen ;-)
Dus nu in totaal 15 waarvan 3 inboorlingen

Carnaval, daar hebben zie hier op de Veluwe niet zoveel mee.
Nou is het zo dat mijn moeder uit Tilburg komt, dus ik ben wel opgegroeid met de traditie!
Daarom zit mijn bijdrage een beetje tussen het Zuiden en het Noorden in: https://www.youtube.com/watch?v=R8S-P23ZLf8

Hangslot  ieks  :eek: :eek: :eek: :eek:  je bent een zoon van een  kruikenzeikster. :pfff:

En wat denk je zowel ik als mijn vrouw zijn rasechte Tilburgers (de Reit) vlak bij Tilburg West zijn wij beide opgegroeid en door verhuizen van mijn Philips onderdeel van Eindhoven naar Almelo  mee verhuisd, inmiddels a weer 42 jaar geleden.

Hoe bestaat het !!!!!

Het gaat niet alleen om het zuipen @Matrix! Er zijn ook een hoop erg mooie optochten, en mauwavonden/tonpraoters/kletstoernooien.

Als je gaat kijken en luisteren, dan hoor je en zie je veel dingen die vooral met de huidige politiek te maken hebben, en als je dat snapt, tja, dan kan onze Kilroy daar nog wat van leren, echte flinke steken onder de gordel! :biggrin: 

Het mooie hier is dat zowel de buurtschappen en verenigingen elkaar helpen met het aansturen van de optochten, wij de carnavalsverenigingen, en de carnavalsverenigingen de Bloemencorso's...

Echt een mooie saamhorigheid! En de jeugd is tijdens het bouwen van de straat...

De echte zuippartijen, tja, dat mag allang niet meer, in mijn jonge jaren deden wij nog aan de zgn bierestaffetes, zo snel als dat je kon een glas bier achterover slaan zonder te morsen, en ja daardoor is Freggel1 geboren. :biggrin:

Op zun Kilroy's... ;)

Wikipedia: de oorsprong van het woord is onbekend. Van oudsher is carnaval een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de vastentijd, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke. De herkomst kan met redelijke zekerheid worden herleid van de Latijnse uitdrukking carne vale, dat vertaald naar het Nederlands zoveel betekent als "afscheid van het vlees" dit werd een soort ritueel om de vastentijd in te luiden. Hiermee werden ook vleselijke lusten bedoeld.

Op vette dinsdag (voor de vasten) werd al het vet wat er in huis was opgemaakt omdat het anders zou bederven. De vasten is ter herdenking van de 40 dagen die Jezus volgens het Nieuwe Testament in de woestijn vastte en tevens tot bezinning op de christelijke kernwaarden.

Waarschijnlijk bestond het feest al langer dan de christelijke traditie, en heeft de Kerk het gemakkelijker gevonden het heidense carnaval  in een katholieke traditie om te zetten dan het uit te bannen. Dit is overigens ook met andere voorchristelijke feesten gebeurd zoals Kerstmis dat oorspronkelijk een 'heidens' midwinterfeest was.

In die betekenis wordt de term afgeleid van het Latijn: carne vale (= vaarwel aan het vlees). Maar ook de uitleg dat de term een samentrekking zou zijn van het Latijnse carne (vlees) en valere (regeren) wordt gegeven; letterlijk dus de tijd dat het vlees regeert. Ook zou de oorsprong kunnen liggen bij het Italiaanse "carnueale" of het Franse "carne-avalis". Beide betekenen zoveel als vlees verslinden. Een andere mogelijke verklaring voor de term is het eveneens Latijnse carrus navalis: scheepswagen, hetgeen zou verwijzen naar rondtrekkende groepen in een als een schip ogende wagen of kar, het zogenaamde narrenschip, maar ook kan slaan op het schip waarmee de god van de zee der Kelten/Germanen uit het noorden kwam om deel te nemen aan de winterfeesten.

De Romeinen vierden het feest van de saturnali?n dat veel kenmerken van het hedendaagse carnaval had zoals drink- en eetgelagen, een soort prins carnaval, vermommingen en optochten door de straten.

Het 'heidense' carnaval werd in heel Europa gevierd. In Rusland bijvoorbeeld, is dit feest bekend onder de naam maslenitsa (vrij vertaald: boterfeest). Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen over gewenst gedrag worden opgeschort.

De rest kun je hier lezen.

Woehahahahahahaha

Jammer dat ik " leuk" niet 100 keer kan aanklikken .

Maar eerlijk is eerlijk de optochten buiten mijn reply houdend is het cafe bezoek niet alleen voor een glaasje melk.

En de ziekmeldingen op aswoensdag zal wel een griepgolf zijn. met een haring lucht

Wij hebben hier de gewoonte om wat snipperdagen te sparen speciaal voor deze gelegenheid. :biggrin:

Maar om toch even in de stemming te komen: Carnavalsmix 2015 :jow: :jow: :jow:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan