ChampCar nieuws

jack

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
7.224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
64
Hier wil ik julie elke keer het laatste nieuws geven over de prestaties van Robert Doornbos :)

Grand Prix of Toronto
08 Juli, 19:00 CET

Sebastien Bourdais pakt nipt de voorlopige pole
Sebastien Bourdais, Toronto Sebastien Bourdais heeft met een nipt verschil met Oriol Servia de voorlopige pole voor de Grand Prix of Toronto gepakt. De Fransman was slechts twee honderdste sneller dan de Forsythe Racing coureur. Justin Wilson en Robert Doornbos vormen de voorlopige tweede startrij. Jan Heylen kwam gedurende de kwalificatie niet verder dan een dertiende positie.

Waar normaal gesproken de mindere goden de baan als eerste betreden, waren het dit keer verrassend Robert Doornbos en Paul Tracy die als eersten probeerden en snelle rondetijd neer te zetten. Dit bleek goed uit te pakken voor beide coureurs, want toen ze net terug in de pit waren viel Will Power stil en werd de rode vlag voor de eerste keer gezwaaid. Op dat moment waren enkele coureurs net de baan op gereden, waaronder Sebastien Bourdais, Justin Wilson, Simon Pagenaud en Jan Heylen.

Toen de groene vlag weer gezwaaid werd, kwamen alle coureurs de baan op die hun eerste stint nog niet af hadden gemaakt. Echter zouden ze niet lang op de baan kunnen blijven, want na maximaal vier ronden te hebben gereden spinde Tristan Gommendy en zorgde hiermee voor de tweede rode vlag. Intussen had Bourdais zijn Newman / Haas / Lanigan Racing bolide wel naar de eerste positie gereden.

Tijdens de slotminuten van de training kwam het volledige veld de baan op en wisselde de leider erg rap. Maarliefst zes coureurs leken kans te maken op de pole; Bourdais, Servia, Pagenaud, Wilson, Doornbos en Dan Clarke. Uiteindelijk was het Bourdais vlak na het vallen van de vlag de snelste tijd op de klokken zette.


Kwalificatie 1
1. S. Bourdais 0:58.783
2. O. Servia 0:58.801
3. J. Wilson 0:59.099
4. R. Doornbos 0:59.132
5. D. Clarke 0:59.288

Zaterdag - 7 Juli
15:30 Vrije training 3
19:15 Vrije training 4
19:40 Kwalificatie 2


Zondag - 8 Juli
15:00 Warm-up
19:00 Race
 
Ja jack, prima idee hoor!
En fantastisch hoe die Doornbos het doet!
Werkelijk geweldig!

Grtz.
 
Sebastien Bourdais met minimaal verschil naar pole


Sebastien Bourdais, Toronto In een drukke tweede kwalificatie voor de Gand Prix of Toronto is het Sebastien Bourdais opnieuw gelukt de snelste tijd neer te zetten. Na het machtsvertoon uit de warm-up sessie voorafgaand aan de kwalificatie, was het dit maal echter zeer close. Met een verschil van slechts elf duizendste eindigde de Fransman voor Justin Wilson. Oriol Servia sloot de top drie af. Robert Doornbos stelde enigszins teleur met de twaalfde tijd.

Na een rustige start van de sessie moest er voor het eerst dit weekend tijdens een Champ Car sessie de sessie worden stilgelegd vanwege een crash. Met zeven minuten op de klok was het Katherine Legge die met haar wagen in de muur belande en daarbij de neus en ophanging beschadigde. Dit zorgde voor een oponthoud van ongeveer vijf minuten.

Nadat de groene vlag opnieuw werd gezwaaid bleef het druk op de baan tot het vallen van de vlag waarbij vrijwel direct het gehele veld de baan weer opreed. Waar de tijden van de tweede kwalificatie normaal al direct sneller zijn dan tijdens de vrijdagkwalificatie, was dit nu pas halverwege de sessie het geval. Uiteindelijk bleek de poletijd slechts een halve seconde sneller.

Daar waar de algemene verwachting was dat Sebastien Bourdais vrij eenvoudig de pole zou pakken, gezien de voorsprong van zes tiende in de voorafgaande sessie, was het echter Justin Wilson die hem het vuur aan de schenen legde. Vijf minuten voor het eind wisselde de eerste positie meermaals tussen de Brit en de Fransman, waarbij Bourdais uiteindelijk aan het langste eind trok. Zij het nipt.

Met een verschil van slechts één seconde tussen de nummer een en de nummer vijftien zat het veld bovendien dicht op elkaar. Na de goede kwalificatie van Minardi op de vrijdag zaten zij nu echter aan de verkeerde kant van deze groep; beiden eindigden buiten de top tien op de plaatsen twaalf en dertien. Jan Heylen kende een goede sessie, waarbij hij de achtste tijd liet noteren op een halve seconde van de kop.


Start opstelling
1. S. Bourdais 0:58.288
2. J. Wilson 0:58.299
3. O. Servia 0:58.661
4. S. Pagenaud 0:58.664
5. B. Junqueira 0:58.675

12. R. Doornbos 0:59.024

Helaas viel Robert du een beetje tegen,, maar we weten dat hij in staat is naar voren te rijden :)
Dus we zien in de race morgen wel waar hij eindigt.
 
jack;179646 zei:
Hier wil ik julie elke keer het laatste nieuws geven over de prestaties van Robert Doornbos :)

Goed bezig @Jack, zo trek je meteen weer kijkers, want ook dit wordt uitgezonden op tv!
 
Power komt bovendrijven in nat Toronto

Will Power in Toronto Will Power heeft zijn tweede overwinning in Champ Car behaald. In het eerste deel leek het daar nog niet op. In Toronto begon de race droog en was het Servia die bij de start zich naar de eerste plaats lanceerde, terwijl achter hem een startcrash vijf coureurs elimineerde. Halverwege de race begon het te regenen. Will Power kwam daarin als sterkste naar bovendrijven, terwijl Doornbos en Bourdais elkaar elimineerden.

Doornbos kon na zijn crash met Bourdais nog verder en eindigde als zesde, waarmee hij de leiding in het kampioenschap pakt. Power zit met zijn overwinning ook weer in de strijd. Het verschil tussen Doornbos, Power en Bourdais bedraagt maar drie punten.

Bij de start van de race ging het halverwege de eerste ronde fout toen Pagenaud zijn voorvleugel verloor. Tracy pikte deze met zijn wagen op en ging een paar bochten later stuurloos in de muur. In het incident raakte meerdere coureurs achter hem betrokken. Legge, Figge, Heylen en Gommendy vielen allen uit in de eerste ronde.

Robert Doornbos, TorontoDoornbos was op dat moment al op achterstand doordat hij bij de start niet wegkwam. Nadat hij op weg geholpen was kon hij het grootste deel van de race in het tweede deel van de top tien rijden, maar kwam hij ook niet echt verder naar voren.

Vooraan kon Servia lang de leiding behouden. Bourdais zette, nadat Wilson bij een mislukte inhaalpoging op de Fransman spinde, wel de druk op Servia, maar kon niet voorbij komen. Servia kon daarna zijn voorsprong vergroten tot zo'n 3 seconden. Bij zijn in-lap verliest de Spanjaard om onduidelijke redenen veel tijd, waardoor Bourdais voorbij kan komen.

Als de eerste pitstopronde net voorbij is begint het te regenen. Dit verrast Tagliani in bocht drie. Terwijl de Canadees in de banden staat gaat ook Bourdais erg wijd en spint Servia, allen in dezelfde bocht. Een gele vlag is het gevolg en alle coureurs kunnen opnieuw in de pits voor regenbanden. Doornbos had in de eerste ronden wat extra brandstof getankt en haalt hier nu voordeel uit. Hij ligt even aan de leiding.

Ryan Dalziel, TorontoOp het moment dat bijna het hele veld in de pits komt voor regenbanden valt de Rotterdammer bij de pitstop toch ver terug. Dalziel en Jani hadden al voor de neutralisatie besloten voor regenbanden te gaan, terwijl Clarke de gok nam dat het toch weer droog zou worden. In de pits verloor Doornbos ook nog enkele plaatsen doordat hij iets langer stilstond. Hij moest namelijk nog brandstof tanken, terwijl de meeste andere coureurs alleen maar hun banden hoefden te wisselen.

Enkele ronden nadat de race weer vrijgegeven werd bleek de gok van Clarke helemaal verkeerd uit te pakken. Het circuit wordt alleen maar natter en de teamgenoot van Doornbos verliest alle grip en crasht.

Ryan Dalziel leidt dan nog steeds de race. Het is voor de eerste keer dat de Schot een Champ Car-race leidt en hij weet deze lang te behouden. Pas na de volgende neutralisatie - Rahal rijdt zijn teamgenoot haast uit de race en crasht uiteindelijk zelf - weet Power voorbij te komen aan de Pacific Coast-coureur.

Naast Will Power weet ook Justin Wilson zich naar voren te rijden. In de regen haalt hij onder andere Bourdais in, waarmee hij op P4 rijdt. Voor hem komt ook Jani voorbij aan Dalziel, maar de Schot lijkt nog steeds op weg naar een podiumplaats.

Robert Doornbos, Houston, Virginia TechMet nog zo'n 10 minuten te gaan in de race gebeurt een incident waar nog wel even over nagepraat zal worden. Doornbos lag inmiddels achter Bourdais. Als hij de Fransman weet in te halen betekent dat de leiding in het kampioenschap. Bourdais krijgt meer en meer problemen met zijn achterbanden. Op de plaats waar het hardst geremd wordt op het circuit misrekent Doornbos zich echter hierop en raakt de Minardi-coureur zijn rivaal vol achterop. Bourdais spint en raakt hevig gebarend naar Doornbos de bandenmuur. Doornbos kan met hulp van het safety team weer op weg geholpen worden, waarmee hij zo wel de leiding naar het kampioenschap naar zich toe kan trekken.

Toen de race weer vrijgegeven werd, was er nog tijd voor twee ronden onder groen. Justin Wilson haalt Dalziel in. Dalziel probeert aan de buitenkant te blijven, maar Wilson laat geen ruimte en duwt Dalziel daarmee in de bandenmuur. Will Power merkt niets van dit alles en rijdt op een nat Toronto onbedreigd naar zijn tweede overwinning dit seizoen.


Uitslag Race Toronto

1. W. Power 1:45:58
2. N. Jani 1:46:01
3. J. Wilson 1:46:02
4. S. Pagenaud 1:46:04
5. B. Junqueira 1:46:19

6. R. Doornbos 1:46:37.514 1 ronde




Coureurs standen

1. R. Doornbos 164
2. W. Power 162
3. S. Bourdais 161
4. J. Wilson 138
5. A. Tagliani 127
 
Will Power pakt pole met baanrecord in hectische kwalificatie

Tijdens een hectische eindfase van de tweede kwalificatie voor de Grand Prix of Edmonton was het Will Power die de pole positie voor zich wist op te eisen. Hij deed dit met een nieuw baanrecord en was daarmee zeven duizendste sneller dan de als tweede gekwalificeerde Justin Wilson. Graham Rahal sloot de top drie af. Robert Doornbos stelde enigszins teleur met de elfde positie nipt voor Jan Heylen op plaats twaalf.

De tweede kwalificatie vond plaats onder zonnige omstandigheden, zoals dat al het hele weekend het geval is. Net als tijdens voorgaande sessies ontkwam ook deze sessie niet aan de neutralisaties.

Nadat Paul Tracy in de openingsfase al eenmaal loskwam in bocht drie verloor hij de wagen een ronde later helemaal op hetzelfde punt, waarbij het de muur toucheerde en zijn voorvleugel verloor. Tracy kon zijn weg vervolgen maar ontving de gebruikelijke straf voor het veroorzaken van een rode vlag. Nadat het Safety Team de voorvleugel van het circuit verwijderd had kon de sessie weer worden voortgezet.

Een kleine tien minuten later was het echter opnieuw raak nadat Alex Figge de motor liet afslaan bij een spin in bocht vier. Omdat Figge zich niet helemaal lekker voelde op dat moment werd hij met het Safety Team naar het plaatselijke medisch centrum vervoerd, waarna de sessie weer verder kon.

Door het langdurige oponthoud in de sessie kon de gegarandeerde kwalificatietijd van twintig minuten niet gehaald worden, waardoor de tijd van de sessie iets verlengt werd. Dit zorgde voor een hectische eindfase, waarbij iedereen tegelijkertijd de baan op ging.

Hierin was het Will Power die als eerste de snelste tijd liet noteren, die hij tevens ook niet meer zou afstaan. Justin Wilson zou hier nog wel dichtbij komen, maar uiteindelijk kwam de Brit net te kort voor de pole.

Katherine Legge, die in de warm-up voor de kwalificatie niet op de baan verscheen na een zware crash, kwam met nog vijf minuten op de klok toch nog de baan op om een tijd neer te zetten. Tristan Gommendy was minder fortuinlijk. Nadat hij op de vrijdag nog frontaal in aanraking kwam met de muur liet hij de tweede kwalificatie schieten wegens aanhoudende pijn in de rug. Of hij zal deelnemen aan de race is nog niet bekend.

Robert Doornbos kende aan het einde van de sessie problemen met een leeglopende batterij en moest vroegtijdig de sessie verlaten. Mede hierdoor zakte hij terug tot buiten de top tien, op iets meer dan een seconde van de kop. Jan Heylen reed zich meermaals de top vijf in, maar kon niet voorkomen terug te vallen tot achter Doornbos op de twaalfde tijd.


1. W. Power 0:58.403
2. J. Wilson 0:58.410
3. G. Rahal 0:58.485
4. S. Bourdais 0:58.596
5. N. Jani 0:58.762

11. R. Doornbos 0:59.553


Zondag - 22 Juli
17:00 Warm-up
21:00 Race
 
Bourdais schiet met overwinning naar voren in kampioenschap.


Sebastien Bourdais heeft hele goede zaken gedaan in het kampioenschap. Hij won de race in Edmonton, terwijl zijn voornaamste concurrenten problemen hadden. Robert Doornbos verloor een ronde nadat Tagliani van te ver hem in probeerde te halen. Will Power viel uit met suspensie-problemen, waardoor hij niet meer kon sturen. Bourdais pakte de leiding bij de tweede serie pitstop, waarbij hij Wilson voorbij stak. Wilson werd nog wel tweede, voor Rahal. Heylen eindigde als tiende.

De race ging onder uitstekende omstandigheden voor volle tribunes van start. Bij pole-sitter Will Power gebeurde waar hij al bang voor was. Op de geschilderde "2" kwam hij slecht weg waardoor de Australiër direct de leiding aan Bourdais verloor. Achter de top twee schoot Jani van de vijfde naar de derde plaats, al verloor hij één ronde later weer een positie.

Tot en met de 18e ronde hield iedereen zijn positie vast, behalve Dalziel. De Schot spinde vanaf de zesde plaats en zag zijn goede positie in rook opgaan. In ronde 18 kwam de eerste gele vlag uit omdat er een onderdeel op de baan zou liggen. In de eerste ronde pitstops verloor Bourdais de leiding aan Power en Wilson. Doornbos, die tot dan toe één positie wist goed te maken, staat lang stil en verloor weer enkele posities. Jani laat de motor afslaan en valt tot achteraan terug.

Het middenstuk van de race kwam niet iedereen ongeschonden door; Dominguez en Legge vallen uit met technische problemen, maar belangrijker zijn de gebeurtenissen rond de leiders in het kampioenschap. Terwijl Power problemen kent met zijn stuuruitslag en daarmee uitvalt, probeert Tagliani -die inmiddels op één ronde achterstand ligt- voorbij te komen aan Doornbos. Hij zit er echter nog niet helemaal naast bij het insturen van bocht één en tikt de leider in het kampioenschap aan.

Het gevolg van de crash is dat Tagliani uitvalt en Doornbos een ronde verliest. De Rotterdammer kon weinig meer doen in de race en eindigde daardoor als elfde.

Vooraan had Bourdais inmiddels bij de pitstops de leiding weer gepakt en hij zou deze niet meer afstaan. Aan de finish houdt hij vier seconde over op Wilson, die Rahal achter zich houdt. Pagenaud pakt de vierde plaats en doet daarmee genoeg voor Team Australia om de 'Triple Canadian Crown' te pakken, het teamkampioenschap bij de drie Canadese races.

Jan Heylen reed een vrij onopvallende race. Hij vermeed alle incidenten, maar eindigde wel als laatste van de coureurs in dezelfde ronde als de leider op de tiende positie.

Voor Bourdais was het een droomresultaat. Hij pakt het maximale aantal punten in de race, terwijl zijn twee voornaamste concurrenten slecht scoorden.


Race Edmonton

1. S. Bourdais 1:45:41
2. J. Wilson 1:45:45
3. G. Rahal 1:45:48
4. S. Pagenaud 1:46:06
5. P. Tracy 1:46:10

11. R. Doornbos 1:46:20.494 1 ronde


Coureurs standen per 22-07

1. S. Bourdais 195
2. R. Doornbos 174
3. W. Power 168
4. J. Wilson 165
5. S. Pagenaud 143
 
Justin Wilson pakt pole position in thriller-kwalificatie

Justin Wilson heeft tijdens een zeer spannende kwalificatie de pole gepakt voor de San José Grand Prix. De Engelsman was vijf honderdste van een seconde sneller dan een zeer verrassende Dan Clarke op de tweede positie. Het hele veld stond erg dicht op elkaar; de eerste acht stonden binnen 1,5 tiende. De coureurs uit de Benelux stelden teleur, Jan Heylen kwalificeerde zich als dertiende, Robert Doornbos moest genoegen nemen met de vijftiende positie op de grid.

Tijdens deze kwalificatie leek vrijwel het volledige veld kans te maken op de eerste positie. Dat was in de beginfase al te merken toen coureurs als Paul Tracy en Neel Jani sneller waren dan Graham Rahal, Sebastien Bourdais, Will Power en Robert Doornbos. Simon Pagenaud leek in één ronde op weg te zijn naar een top drie kwalificatie, maar deze ronde vergooide hij door zich te verremmen en in de voorlaatste bocht te spinnen. Hij eindigde deze spin deels op de ideale lijn, waardoor de sessie kortstondig werd stilgelegd.

Toen de kwalificatie weer werd hervat ontstond een prachtig gevecht voor de pole position, waarbij elke duizendste van een seconde telde. Meerdere coureurs stonden voor korte tijd op de eerste positie, maar uiteindelijk trok Justin Wilson aan het langste eind. Dan Clarke zorgde vlak voor het vallen van de vlag voor een grote verrassing door de tweede tijd te rijden.

De top drie in het kampioenschap zakte compleet door het ijs, ondanks dat ze alle drie wel het maximale aantal ronden (15) hadden gereden. Sebastien Bourdais stond vrijwel de volledige training achteraan en verbeterde zich in de slotminuten van de training nog naar de zesde positie. Doordat de Fransman tijdens de vrijdagkwalificatie de snelste was, zal hij de race wel starten van de tweede positie. Will Power kwam niet verder dan de twaalfde positie, terwijl Robert Doorbos met een vijftiende tijd van de op één na laatste startrij moet starten.

Morgen zal vlak na middennacht (Nederlandse tijd) het licht voor de San José Grand Prix op groen springen. Met dit verrassende kwalificatieresultaat zal deze race garant staan voor veel spektakel. De San José Grand Prix wordt live uitgezonden op Eurosport 2 vanaf 23:30 uur.



Start opstelling
1. J. Wilson 0:49.039
2. S. Bourdais 0:49.180
3. D. Clarke 0:49.092
4. O. Servia 0:49.106
5. N. Jani 0:49.151

15. R. Doornbos Minardi 0:49.654
 
Robert Doornbos pakt tweede Champ Car overwinning in San José.

Bobby D', zoals de Amerikanen Robert Doornbos noemen, heeft zijn tweede race in de Champ Car World Series op zijn naam geschreven. Na een dramatische start kwam de Nederlander via een alternatieve pitstopstrategie in de kop terecht. Neel Jani zag als tweede het zwart/wit geblokt, vlak voor Oriol Servia. Kampioenschapleider Sebastien Bourdais kwam niet verder dan de vijfde positie, Jan Heylen eindigde als tiende.

Tijdens de start verloor Justin Wilson de eerste positie aan Sebastien Bourdais, maar halverwege de eerste ronde lukte het de Engelsman om zijn Franse De start van de San José Grand Prixtegenstander terug te pakken. In tegenstelling tot de Champ Car Atlantic race van eerder op de dag kwamen niet alle Champ Cars probleemloos door de eerste bocht. Vooraan verliep alles zonder problemen, maar achterin het veld ging het fout tussen beide coureurs uit de Benelux.

Halverwege de hairpin moest Jan Heylen extra bijremmen om Mario Dominguez niet te taken, waarna Doornbos tegen de Conquest Racing bolide botste en zijn voorvleugel verloor. De Nederlander liet Robert Doornbos klimt achterop de bolide van Jan Heylenvervolgens zijn motor afslaan en veroorzaakte daarmee de eerste neutralisatie. Het Champ Car safety team slaagde er in om de motor van Doornbos vlak voordat hij op een ronde zou worden gezet te starten, waardoor hij geen ronde achterstand opliep.

Achter de safetycar verloor Bourdais meerdere posities toen hij bij het uitkomen van de hairpin plots stilviel doordat hij in een te hoge versnelling reed. Toen hij weer een lagere versnelling had geselecteerd kon hij zijn weg weer vervolgen, maar intussen was hij wel naar een achtste positie teruggevallen.

Justin Wilson, San JoséVoor de leiders zou er zich tijdens de neutralisatie nog meer drama ontvouwen. Vlak voordat de groene vlag weer gezwaaid kon worden schatte Dan Clarke de snelheid van leider Justin Wilson verkeerd in en knalde tegen de achterzijde van de Engelsman. Dit beschadigde de bolide van Wilson dusdanig dat hij stilviel en nog maar net de pitstraat wist te bereiken. Na een reparatie van bijna twintig minuten kon hij pas zijn weg vervolgen. Dan Clarke hoefde alleen voor een nieuwe voorvleugel een pitstop maken. Door de problemen van Clarke en Wilson schoof Oriol Servia door naar de eerste positie, vlak voor Neel Jani.

Bij de herstart die uiteindelijk twee ronden later volgde reed Clarke zijn nieuwe neus al direct in de eerste bocht weer kapot, door na een inhaalactie op Robert Doornbos tegen de bolide van Katherine Legge te rijden. Dit betekende het eind van de race voor de Engelsman.

In de veertiende ronde maakte Katherine Legge een fout bij het aanremmen van de tweede bocht, waardoor ze hard in aanraking kwam met de betonnen muur. De landgenote van de eveneens onfortuinlijke Justin Wilson en Dan Clarke kon ongedeerd uitstappen, maar haar race was voorbij. Om de gestrande wagen van de baan te verwijderen moest de race voor de tweede keer worden geneutraliseerd.

Robert Doornbos maakt zijn pitstopVan deze neutralisatie maakten twee coureurs handig gebruik: Mario Dominguez en Robert Doornbos. Beide coureurs reden vrijwel achteraan het veld en kwamen door deze pitstop een andere pitstopstrategie terecht.

Nadat Jani in de 32ste ronde Servia was gepasseerd voor de eerste positie, maakte het volledige veld enkele ronden later zijn eerste pitstop pitstop, op één coureur na: Robert Doornbos. Doordat de Minardi Team USA coureur door kon rijden, klom hij op tot de eerste positie. Doordat hij over een lichtere wagen beschikte dan de concurrentie kon hij vrij eenvoudig van de op de tweede positie rijden de Jani wegrijden. Vlak voor zijn pitstop bedroeg het verschil tussen Doornbos en Jani zelfs twintig seconden. Dit bleek na zijn pitstop onvoldoende om de leidende positie te kunnen behouden, maar Doornbos viel niet verder terug dan een derde positie.

Doordat Servia enkele ronden later vol de aanval op Jani opende, kon Doornbos snel het gat met de leiders dichten. Het gevecht tussen Servia en Jani kende in de 64ste ronde zijn hoogtepunt toen de Catalaan zijn wagen naast die van zijn Zwitserse tegenstander plaatste voor de eerste bocht, maar te ver doorschoot en de gewonnen positie enkele meters verder al terug moest geven. Een ronde later probeerde Servia het op dezelfde positie opnieuw en met succes.

Oriol Servia maakt zijn pitstopHet verschil in strategie tussen Doornbos en de rest van het veld werd in de 76ste ronde ongedaan gemaakt door een spin van Alex Figge, waardoor voor de derde keer in deze race de gele vlag gezwaaid moest worden. Tijdens deze neutralisatie kwamen alle coureurs uit de kop van het veld tegelijk de pit binnen voor hun laatste pitstop, waardoor iedereen op dezelfde pitstopstrategie kwam te staan. Doordat Doornbos meer brandstof nog aan boord had, konden de Minardi coureurs zijn pitstop sneller uitvoeren dan dat bij Jani en Servia het geval was, waardoor de 25-jarige coureur als eerste de pit uit kwam rijden.

Deze positie zou Doornbos echter niet lang vol kunnen houden, want Jani maakte een betere herstart en passeerde hem al direct in de eerste bocht. Nadat Alex Figge in de negentigste ronde was gecrasht en daarmee voor de vierde en laatste neutralisatie zorgde, keer Doornbos enkele ronden later dezelfde kans als de kans die Jani volledig benutte. Echter maakte de PKV Racing coureur in de 94ste ronde een perfecte herstart en behield de leiding.

Maar Jani reed op een set rode, alternatieve banden, die onder zijn wagen niet goed leken te werken, waardoor hij beduidend langzamer was dan zijn concurrentie. Het gevolg hiervan was dat Doornbos enkele bochten later al achter Jani aansluiten. Een ronde later maakte hij direct korte metten met de voormalig Toro Rosso Formule 1 testcoureur door hem in de eerste bocht van de 95ste ronde te passeren.

Robert Doornbos pakt als eerste het zwart/wit geblokt in San JoséGedurende de slotronden van de race kwam de eerste positie van Doornbos niet meer in gevaar, waarna hij voor de tweede keer dit seizoen zegevierend onder het zwart/wit geblokt door kon rijden. Jani slaagde er in om de concurrentie achter zich te houden en kwam uiteindelijk met een achterstand van zes seconden als tweede over de eindstreep, vlak voor Oriol Servia.
 
Race San José

1. R. Doornbos 1:45:07
2. N. Jani 1:45:13
3. O. Servia 1:45:14
4. W. Power 1:45:15
5. S. Bourdais 1:45:15




Coureurs standen

1. S. Bourdais 216
2. R. Doornbos 206
3. W. Power 192
4. J. Wilson 175
5. N. Jani 156
 
Met een nog grotere dominantie dan op de eerste dag heeft Sebastien Bourdais de pole voor de race op Road America behaald. De Fransman was maar lieft 1,5 seconde sneller dan rest van het veld. Het gat van de tweede positie van Will Power tot de 14e van Servia is maar zeven tienden. Robert Doornbos reed in de sessie de tweede tijd, maar Power kon op basis van zijn tijd van vrijdag de tweede plaats behouden. Doornbos start nu derde. Heylen mag van de negende plaats vertrekken.

De sessie vond plaats onder droge omstandigheden. In vergelijking met gisteren was de wind wat toegenomen. Daardoor konden de meeste coureurs pas in de laatste minuten van de sessie onder hun tijd van gisteren duiken.

Paul Tracy, Road AmericaDe sessie moest al vrij snel worden geneutraliseerd toen Paul Tracy spinde en bij de impact met de muur zijn voorvleugel verloor. Na zijn straf van 8 minuten kon Tracy nog wel enkele ronden rijden, maar hij bleef ruim langzamer dan gisteren. Hetzelfde gold voor Katherine Legge, die niet onder de 1:47 kwam en dus als laatste moet starten. Oriol Servia kende ook problemen; drie bochten nadat hij de pits verliet voor zijn eerste ronden viel hij stil met een mechanisch defect.

Vooraan was het Bourdais die de toon zette. Al vrij snel nam de toekomstig Formule 1-coureur de eerste plaats in handen die hij niet meer uit handen gaf. Achter hem was de strijd om de tweede plaats spannend. Power kon niet aan zijn eigen tijd van vrijdag komen, maar die was genoeg om Doornbos, Rahal en Junqueira nipt voor te blijven. Deze vier coureurs kwalificeerden binnen ??n tiende van elkaar.

Vooraan had Sebastien Bourdais al ??n seconde voorsprong op de rest van het veld, maar in zijn laatste ronde besloot hij er nog een schepje bovenop te doen. Met een tijd van 1:41.535 declasseerde hij de rest van het veld en nam hij een voorsprong van m??r dan anderhalve seconde.


Start opstelling:

1. S. Bourdais 1:41.535
2. W. Power 1:43.116
3. R. Doornbos 1:43.134
4. G. Rahal 1:43.162
5. B. Junqueira 1:43.201
 
Sebastien Bourdais heeft de Generac Grand Prix of Road America gewonnen. Bourdais had nooit een grote voorsprong maar controleerde de race wel van start tot finish. Dan Clarke reed een sterke race en werd tweede, voor Graham Rahal. Zijn voornaamste concurrenten in het kampioenschap kenden problemen. Doornbos reed zijn teamgenoot aan en verloor bij reparaties drie ronden. Will Power viel uit met problemen met zijn versnellingsbak en Justin Wilson kwam niet verder dan de achtste plaats.

Jan Heylen eindigde de race als zesde, nadat hij de hele race in gevecht was met Gommendy. Aan het eind wist Heylen dit gevecht naar zich toe te trekken.

Race Road America
1. S. Bourdais 1:40:58
2. D. Clarke 1:41:08
3. G. Rahal 1:41:10
4. O. Servia 1:41:19
5. A. Tagliani 1:41:49
14. R. Doornbos 1:41:15 4 ronden




Coureurs standen

1. S. Bourdais 248
2. R. Doornbos 213
3. W. Power 197
4. J. Wilson 190
5. G. Rahal 170
 
Sebastien Bourdais, Zolder Sebastien Bourdais heeft in de tweede kwalificatie in Zolder de pole behaald. De Fransman reed als enige onder de 1:13.0, waarmee hij de rest van het veld het nakijken gaf. Robert Doornbos zat qua tijd het dichtste in de buurt van Bourdais, maar Power zal als tweede starten op basis van zijn voorlopige pole van vrijdag. Doornbos deelt nu de tweede rij met Junqueira. Jan Heylen wist mee te komen met de snelste coureurs maar bleef net buiten de top tien.

De sessie ging van start onder zwaar bewolkte, maar droge omstandigheden. Twee van de coureurs die gisteren nog geen tijd konden rijden kwamen als eerste naar buiten; Doornbos en Heylen. Niet veel later werden zij gevolgd door de overige coureurs. Vrijwel allemaal waren ze in hun eerste run sneller dan de tijden van gisteren. Dit leverde vele wisselingen voor de pole op. Doornbos, Junqueira, Jani en Tagliani hadden deze even in handen, voordat Bourdais de snelste tijd noteerde.

Robert Doornbos, ZolderPrecies halverwege de kwalificatie werd de sessie geneutraliseerd. Figge spinde in de eerste bocht en kwam vast te staan in het zand. Tijdens de rode vlag werd hij door de takelwagen weer op het circuit gezet terwijl Figge in de wagen bleef. Na te zijn aangeduwd kon Figge weer terug rijden na de pits. Het zou hem echter niet helpen, hij eindigde de sessie als laatste.

Het beeld in de tweede deel van de kwalificatie was totaal anders dan in het eerste. Bourdais hield de snelste tijd vast, Power behield de tweede en de rest kon strijden om de derde plaats. Robert Doornbos wist twee minuten voor het einde deze positie te pakken, zodat de top drie in het kampioenschap ook de eerste drie plaatsen op de grid hebben.

Jan Heylen, ZolderJan Heylen kon zijn achterstand van gisteren niet helemaal wegwerken. Zijn tijden zaten in de buurt van de coureurs voor hem. Hij kwam echter niet verder dan de elfde positie, wat het lastig voor hem zal maken een topklassering te behalen op zijn thuiscircuit.


Start opstelling
1. S. Bourdais 1:12.821
2. W. Power 1:13.194
3. R. Doornbos 1:13.067
4. B. Junqueira 1:13.313
5. J. Wilson 1:13.327
 
Sebastien Bourdais heeft de race in Zolder gewonnen. Hij gaf de leiding alleen bij pitstops uit handen, maar zijn overwinning kwam nooit echt in gevaar. Aan het eind kon hij zelfs in korte tijd meer dan tien seconden voorsprong behalen. Tweede werd Junqueira, die bij de eerste pitstop nog ver terugviel. Rahal was derde. Doornbos startte goed maar verloor tijdens races enkele posities en eindigde zevende. Heylen finishte 13e.

Scheen 's ochtends nog de zon, 's middags moesten de meer dan 20.000 bezoekers de race onder een bewolkte hemel volgen. De start verliep probleemloos. Bourdais behield de leiding. Doornbos kwam beter weg dan Power en hij lag na de start tweede, terwijl Wilson de vierde plaats overnam van Junqueira.

Verder waren er weinig wisselingen in posities in de eerste 15 minuten van de race. Jani wist Tracy lang te schaduwen en kwam net voor de eerste gele vlag voorbij aan de Canadees. De gele vlag kwam uit doordat de curbstones in ??n van de chicanes beschadigd waren.

Bruno Junqueira, ZolderBij de eerste ronde pitstops bleef de top vier hetzelfde. Dale Coyne Racing kende een desastreuze pitstop van Junqueira. Hij verloor maar liefst tien posities. Reden voor het team om bij de volgende gele vlag (vanwege een spin van Figge) op een alternatieve strategie te gaan. Ook Tagliani, Servia, Rahal, Heylen en Dominguez deden dit.

De tweede serie pitstops vond plaats onder groen. Robert Doornbos moest ??n ronde eerder binnenkomen dan de meeste andere coureurs, waardoor hij op koude banden tijd en uiteindelijk drie posities verloor. Rahal en Junqueira konden met hun strategie en snelheid weer naar voren komen, zodat Doornbos de finish maar als zevende haalde.

De derde gele vlag werd gezwaaid toen Mario Dominguez zijn rechterachterwiel verloor. De Mexicaan verving de geschorste Clarke dit weekend bij Minardi, maar zou de finishvlag niet halen. Hij kon zijn wagen langs de kant van het circuit parkeren.

Jan Heylen, ZolderBij de laatste serie pitstops besloten Pagenaud, Heylen en Gommendy niet te stoppen. Hun strategie zou echter niet werken. Pagenaud verloor de leiding en Heylen de tweede plaats, toen ze kort voor het einde nog ??nmaal de pits in moesten. Daarbij liet Heylen ook nog eens zijn motor afslaan. Gommendy viel uit met mechanische problemen.

Vooraan had Bourdais de leiding weer overgenomen en hij reed weg van de rest. Junqueira had de tweede positie in handen, en hoewel hij onder grote druk stond van Rahal en Wilson wist hij het zijn eerste podium van het jaar te behalen.

Achter hem probeerde Wilson Rahal in te halen voor de derde plaats. Hij zat er even voor, maar Rahal sloeg terug en Power kon ook profiteren, zodat Wilson uiteindelijk ??n plaats terugviel.



Race Zolder
1. S. Bourdais 1:45:21
2. B. Junqueira 1:45:35
3. G. Rahal 1:45:36
4. W. Power 1:45:37
5. J. Wilson 1:45:37

7. R. Doornbos 1:45:40




Coureurs standen
1. S. Bourdais 283
2. R. Doornbos 230
3. W. Power 221
4. J. Wilson 211
5. G. Rahal 196
 
Sebastien Bourdais heeft de pole positie gepakt in de tweede kwalificatie in Assen. De Fransman reed met nog zo'n tien minuten te gaan een tijd waar niemand meer aankwam. Justin Wilson start tweede in de race omdat hij gisteren de voorlopige pole pakte. Daardoor zal Gommendy, die vandaag verassend de tweede tijd neerzette, samen met Jani van de tweede rij vertrekken. Doornbos kon ondanks een aantal vrije ronden niet tot een overtuigende klassering komen. Hij start negende.

Na de tweede regenbui van de dag was de baan opnieuw vrijwel helemaal opgedroogd zodat de kwalificatie ook echt om de pole zou gaan. De sessie ging dan ook rustig van start, omdat de baan aan het eind het snelst zou zijn.

Toch gebeurde er wel wat in de eerste tien minuten. Eerst spinde Rahal om een pion in het midden van de baan te ontwijken, terwijl Tracy zijn voorvleugel beschadigde. De sessie kon echter zonder onderbreking doorgaan. Dat was anders toen Alex Figge spinde. Katherine Legge volgde het voorbeeld van de Amerikaan, maar Figge werd bestraft voor het veroorzaken van de rode vlag, zodat hij 8 minuten in de pits moest blijven.

In het tweede deel van de kwalificatie reed Sebastien Bourdais al snel een tijd onder de 1:19, waarmee hij toen een gat sloeg van een halve seconde. Tegen het einde van de sessie kwam Gommendy nog wel tot 26 honderste, maar opnieuw bewees Bourdais zijn dominantie in de Champ Car.

Jan Heylen zat er goed bij en kwalificeerde zich als zevende. Daarmee versloeg hij de coureur die dit weekend zijn thuiswedstrijd rijdt, Robert Doornbos. De Rotterdammer had in zijn eerste run nog de pech dat hij terug de pits in moest vanwege de rode vlag, in zijn tweede run had hij niet de snelheid om vooraan te kwalificeren. Doornbos zal de race als negende starten.



Start opstelling
1. S. Bourdais 1:18.765
2. J. Wilson 1:19.710
3. T. Gommendy 1:19.025
4. N. Jani 1:19.302
5. S. Pagenaud 1:19.353

9. R. Doornbos 1:19.612
 
Voor wie het interesseerd SBS6 zend deze race vandaag voor het eerst echt LIVE uit om 13.00 uur :)
 
Justin Wilson heeft de race in Assen gewonnen. De Brit pakte bij de start van de race de leiding toen Bourdais per ongeluk zijn speed limiter indrukte. Junqueira nam halverwege de race de leiding even over, maar viel bij de laatste pitstop terug naar de derde plaats. Daarmee finishte hij achter Jan Heylen, die een zeer sterke race beloond zag worden met een podium. Een toch al slechte race van Doornbos werd helemaal rampzalig toen hij in de laatste ronde nog moest bijtanken.

Ondanks het wisselvallige weer dit weekend in Assen scheen de zon op het circuit toen Bennie Jolink het Nederlandse volkslied zong en circuit commentator Rick Bolt een poging deed het Amerikaanse volkslied te zingen. Na de fly-over konden de coureurs hun auto starten en reden ze weg voor de formatieronde. Op de volle tribunes rond het circuit zat de sfeer er goed in.

Start Dutch ChampCar Grand PrixDe start van de race verliep niet geheel probleemloos. Sebastien Bourdais kwam wel goed weg, maar drukte op de pit lane speed limiter van zijn wagen waardoor hij terugviel naar de vijfde plaats. Achteraan belandde Tracy in de grindbak, waardoor meteen de safety car op de baan kwam. Achter Wilson reden de PKV-Racing coureurs Jani en Gommendy op de tweede en derde plaats.

Na de herstart hielden de coureurs hun positie vast tot tijdens de volgende neutralisatie, die nodig was omdat er een pion op de baan lag. Alle coureurs behalve Junqueira, die net daarvoor een lekke band moest laten vervangen, kwamen in de pits. Bij het uitkomen raakte Gommendy en Rahal elkaar even, maar dit zonder verdere gevolgen.

Junqueira lag door zijn pech opeens vooraan en kon genoeg brandstof sparen om met evenveel pitstops als de rest van het veld de race ten einde te rijden. Precies toen de tweede serie pitstops nodig waren, halverwege de race, kwam er opnieuw een neutralisatie. Dit zou de laatste van de race zijn. Omdat bij sommige teams een probleem was ontdekt met de P2P had race control ondertussen besloten P2P helemaal te verbieden, wat inhalen op de baan vrijwel onmogelijk maakte.

Bourdais, AssenBij de tweede pitstop liet Bourdais zijn auto afslaan. De Fransman viel tot achteraan het veld terug en kwam uiteindelijk als zevende over de finish. Vooraan had Jan Heylen ondertussen zowel op de baan als via pitstops veel plaatsen goedgemaakt, zodat hij met Wilson en Junqueira om de eerste positie kon vechten.

Bij de laatste serie pitstops verloor Junqueira wat tijd, zodat hij als derde eindigde. Wilson en Heylen kwamen tegelijk binnen. RuSPORT gaf Wilson de beste pitstop en dat gaf de Brit de overwinning. Heylen heeft echter met de tweede plaats ook genoegdoening voor zijn moeilijke vorige race.

Robert Doornbos kwam in het hele verhaal niet voor. Al bij de eerste neutralisatie kwam hij naar binnen, een strategie die niet werkte doordat hij bij de volgende gele vlag situatie tegelijk met alle anderen de pits in moest komen. In de laatste ronde moest Doornbos dan ook nog eens nogmaals in de pits komen omdat hij te weinig brandstof overhield. Doornbos finishde als 13e en verliest nu de tweede plaats in het kampioenschap aan Wilson.



Race Assen

1. J. Wilson 1:46:02
2. J. Heylen 1:46:09
3. B. Junqueira 1:46:10
4. T. Gommendy 1:46:11
5. N. Jani 1:46:24

13. R. Doornbos 1:47:02.874


Coureurs standen

1. S. Bourdais 300
2. J. Wilson 243
3. R. Doornbos 238
4. W. Power 228
5. G. Rahal 209
 
Will Power pakt de pole in Surfers Paradise Net als vorig jaar mag Will Power zijn thuisrace vanaf pole position aanvangen. De Australiër reed tijdens de afsluitende kwalificatie zijn Team Australia DP01 met een ronderecord naar de snelste tijd. Paul Tracy lijkt de snelheid weer helemaal terug te hebben en reed de tweede tijd op de klokken, 12/1000ste voor Sebastien Bourdais. Beide Champ Car kampioenen zullen de tweede startrij vormen doordat Oriol Servia zich gisteren al van een positie op de eerste startrij verzekerde.

Nadat de coureurs tijdens de vrijdagkwalificatie veel gehinderd werden door de vele rode vlaggen, kozen de meeste coureurs er vandaag voor om zo vroeg mogelijk in de kwalificatie de baan op te rijden. Dat de angst voor rode vlaggen terecht was bleek al na zeven minuten, toen Katherine Legge haar bolide in de derde bocht spinde en hierbij haar motor af liet slaan.

De rode vlag van Legge bleek de enige neutralisatie van de training te zijn; de laatste twintig minuten van de kwalificatie verliepen, op het afsnijden van chicanes na, voor iedereen volledig probleemloos.

Paul Tracy, Surfers ParadiseAl snel na het zwaaien van de groene vlag meldde Will Power zich bovenaan het tijdenlijstje, waarna de Team Australia coureur zich bijna elke ronde zou verbeteren en deze positie tot het eind van de training niet meer uit handen zou geven. Het gevecht om de tweede positie verliep veel spannender. Dit gevecht leek lange tijd alleen tussen Paul Tracy, Justin Wilson en Oriol Servia te gaan, maar in zijn slotronde reed Sebastien Bourdais een tijd die hem zeer dicht bij die positie bracht. De Fransman kwam 12/1000ste tekort op de tweede tijd van Tracy.

Na een goede vierde vrije training, kwam Robert Doornbos wederom niet meer in het stuk voor tijdens de kwalificatie. De Minardi Team USA coureur reed de maximale toegestane vijftien ronden, maar kwam niet verder dan een teleurstellende veertiende positie, terwijl teamgenoot Dan Clarke zijn wagen net binnen de top tien kwalificeerde.


Start opstelling

1. W. Power 1:30.054
2. O. Servia 1:30.693
3. P. Tracy 1:30.426
4. S. Bourdais 1:30.438
5. J. Wilson 1:30.586

14. R. Doornbos 1:31.969
 
Verslag van deze race is op SBS6 te zien om 14.00 uur.

Sebastien Bourdais heeft historie geschreven door als eerste coureur de Champ Car race in Surfers Paradise voor een tweede keer achter zijn naam te schrijven. De Fransman wist grote concurrent Justin Wilson achter zich te houden. Bruno Junqueira schreef ook historie door met een derde positie de derde podiumfinish van Dale Coyne Racing op rij te scoren. Robert Doornbos reed een strategisch sterke race en eindigde als vierde.

Net als tijdens de rest van het raceweekend het geval was, startte de race onder een strakblauwe hemel, terwijl de temperatuur vrijwel ideaal was met 25C graden.

Will Power kwam bij de start goed van zijn startpositie en wist de leidende positie voor Oriol Servia te behouden. Achter Servia ging het fout bij Paul Tracy, die na licht contact met de PKV Racing coureur in de eerste bocht spinde. Bruno Junqueira kende een nog slechtere start, hij kwam niet van zijn startpositie en nadat zijn auto wel gestart was begon hij zijn race met een halve ronde achterstand.

Na negen ronden ging Dan Clarke in de fout nadat hij bij een mislukte inhaalactie op Neel Jani de banden aan de binnenzijde van de chicane raakte, waarbij de stuurarm van zijn Minardi Team USA bolide beschadigd raakte. Doordat de bandenmat door dit contact te dicht bij de ideale lijn kwam te liggen moest de race voor de eerste maal geneutraliseerd worden.

Gedurende die neutralisatie maakte vrijwel het volledige veld zijn pitstop en ontvouwde zich een drama in de pitbox van Will Power. De Australi?r werd door zijn pitcrew te vroeg weggestuurd en kwam in aanraking met David Martinez, die op dat moment net bij zijn crew arriveerde. Door het contact tussen beide wagens raakte de stuurarm van Power?s wagen beschadigd en viel hij terug naar de staart van het veld. De enige coureurs die niet hun pitstop maakten waren Robert Doornbos, Paul Tracy en Bruno Junqueira, waardoor deze drie coureurs de top drie vormden.

Korte tijd nadat de groene vlag weer werd gezwaaid, kon de wedstrijdleiding alweer de gele vlag ter hand nemen doordat Alex Figge zich verremde en vlak voor de bandenstapels tot stilstond kwam. Toen de baan weer werd vrijgegeven begon Power zijn inhaalrace, maar bij een poging Katherine Legge voorbij te gaan maakte hij een grote fout. De Team Australia coureur ging te laat in de remmen, waardoor hij de controle over zijn wagen verloor en tegen Legge crashte. Voor Power bracht dit een direct einde aan zijn thuisrace, terwijl Legge nog enkele ronden door kon rijden voordat ze ook haar wagen in de pit moest parkeren.

Gedurende de gele vlag waarin Power?s bolide werd opgeruimd maakten Doornbos, Tracy en Junqueira hun eerste stop, waardoor ze op een strategie kwamen te staan die ze in staat stelden om de race met nog ??n stop uit te rijden. Tijdens deze pitstops verloor Doornbos een positie aan Tracy.

In de 38ste ronde ontstond er een vreemd moment toen Oriol Servia plots achterste voren op start/finish stond. Onder druk van Justin Wilson had de Catalaan de muur geraakt, waardoor zijn rechter achterwielophanging beschadigd raakte. Servia kon nog wel terugkeren naar de pit, waar hij na een reparatie zijn race kon vervolgen op drie ronden achterstand. Na het wegvallen van Servia kon Wilson snel het gat met Bourdais dichtrijden. Enkele ronden later had Wilson de aansluiting gevonden en zette zijn wagen snel succesvol naast die van zijn Franse concurrent. Hierdoor schoof de RuSport coureur door naar de tweede positie achter Tracy, die enkele ronden later zijn tweede pitstop moest maken.

Wilson kon de leidende positie echter niet vasthouden. Uit angst voor een neutralisatie maakte hij zijn laatste pitstop relatief vroeg. Doordat Bourdais met weinig brandstof aan boord snellere tijden kon rijden, kon hij op deze manier tijdens zijn laatste pitstop Wilson voor blijven en zelfs een gat van vijf seconden slaan.

Dit gat leek Wilson snel te kunnen verkleinen, maar door verkeer en problemen met zijn remmen kon hij de aanval nooit openen en verloor uiteindelijk zelfs tijd op de regerend Champ Car kampioen. Hierdoor kon Bourdais onbedreigd naar de finish rijden om zijn vierde titel op rij te scoren.

Voor de op de derde positie rijdende Paul Tracy eindigde de race zeer frustrerend. In de voorlaatse ronde meldde zijn team dat hij waarschijnlijk onvoldoende brandstof aan boord had om de race uit te rijden en dat hij voor de laatste ronde nog een pitstop moest maken. Gedurende deze pitstop liet de Canadees zijn motor afslaan, waardoor hij van de derde plaats helemaal terug viel naar plaats negen.

De pech bij Tracy was het geluk voor Bruno Junqueira, die voor de derde race op rij het podium mocht beklimmen. Robert Doornbos schoof door naar de vierde positie, waarmee hij de Rookie of the Year titel veilig stelde.


Race Surfers Paradise

1. S. Bourdais 1:45:49
2. J. Wilson 1:45:56
3. B. Junqueira 1:46:40
4. R. Doornbos 1:46:51
5. S. Pagenaud 1:46:52



Coureurs standen

1. S. Bourdais 301
2. J. Wilson 243
3. R. Doornbos 238
4. W. Power 228
5. G. Rahal 209
 
Will Power viert zijn pole in Mexico City Will Power zal de laatste race van het seizoen vanaf pole position starten. De Australiër reed in de kwalificatie een tijd waarmee hij maarliefst zes tiende los van het veld stond. Robert Doornbos verbeterde zich sterk door de tweede tijd op de klokken te laten noteren, waardoor hij de race vanaf de derde positie zal starten. Sebastien Bourdais kwam niet verder dan de tiende tijd, maar zal de race als tweede starten doordat hij gisteren de snelste was.

Voordat de kwalificatie goed en wel gestart was, moest deze alweer geneutraliseerd worden. In haar eerste snelle ronde schoot Katherine Legge van de baan, maar liet hierbij niet haar motor afslaan. Toen ze uit het gras weg wilde rijden maakte ze echter een foutje, waardoor haar motor toch afsloeg en de rode vlag gezwaaid moest worden om haar weer aan te trekken.

Nadat de groene vlaggen weer gezwaaid werd duidelijk dat de Team Australia bolides over een uitstekende kwalificatieafstelling beschikten. Na de eerste run stond het team uit Indianapolis met Will Power en Simon Pagenaud op de eerste twee posities, terwijl Bourdais na zijn eerste run op de zwarte, standaard banden niet verder was gekomen dan de zesde positie.

Will Power, Mexico CityPower wist zich in zijn tweede run nog verder verbeteren, totdat hij maar liefst zes tienden los van de rest van het veld stond. Pagenaud slaagde hier in zijn tweede run niet meer in, waardoor hij langzaam terugzakte in de stand.

In de slotminuten van de training konden de meeste coureurs zich niet meer verbeteren, doordat Alex Figge bij het uitkomen van de chicane was gespind en daarbij zijn motor af had laten slaan. Doordat de Pacific Coast Motorsports bolide niet op de racelijn stond, koos de wedstrijdleiding ervoor om de wagen te laten staan en de coureurs te waarschuwen met een lokale gele vlag. Vanwege het tijdsverlies in deze bocht was het niet meer mogelijk om rondetijden te verbeteren. Zo kon Power de pole position achter zijn naam laten noteren.


Start opstelling
1. W. Power 1:23.558
2. S. Bourdais 1:24.698
3. R. Doornbos 1:24.152
4. O. Servia 1:24.324
5. J. Wilson 1:24.365
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan