Condensator testen

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.701
Waarderingsscore
323
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Ik heb een heel oud versterkertje gekregen.
Volgens de eigenaar moest 1 kanaal het nog doen.
Maar hij doet niks meer. Ik had na wat zoeken het schema gevonden en zag een schakelaar in het uitgangs circuit en dacht dat die in de connector van de luidsprekers zat maar dat bleek achteraf niet het geval. Die zat op de net schakelaar.
Maar om het verhaal niet langer temaken wil ik graag weten hoe test ik een condensator.
Ik kan ze gewoon allemaal vervangen maar dan is het originele weg.

Je kan zin of hij een sluiting of oneindig is en of de waardes nog kloppen.
Maar hoe kan ik zien dat hij toch niet een beetje lekt.

Waarom hij het niet meer doet weet ik nog niet maar daar kom ik wel uit.
Origineel is hij al niet meer ik heb de ingangen en uitgang al aangepast.
 
Om ze te testen moet je ze volgens mij er af solderen en dan doormeten. Maar ik weet niet hoe want ik ben niet bekend met elektronica.
Wel kun je vaak zien dat ze bol staan, met name aan de bovenkant. Daar moeten ze vlak en strak zijn. Als daar al een bobbeltje zit, dan is hij over het algemeen niet meer goed of duurt het niet meer lang voordat ie het begeeft.
 
Ik heb een heel oud versterkertje gekregen.
ligt er aan hoe oud
die oude doorzichtige zijn altijd stuk als ze een poosje niet gebruikt zijn
de teer dingen ook maar die vind je meestal alleen in een lampen bak
waar @Black Tiger het over heeft zijn voornamelijk elco's
bol / kruis open of rommel er uit = zeker weten stuk
meten kan alleen met een goede meter en idd minimaal 1kant los

is het een met 2 torren in de eindtrap? want die zijn wel makkelijk te meten
 
Het is een philips uit 1968 of 69.
Volgens mij waren dat de eerste transistor hifi versterkers van philips 2x10 watt.
Beste leuk voor die tijd.

Het zijn nog elco's met gele plastic voetjes.
 
die met de bu type eind torren die dikke metalen met 2 schroeven en mica plaatje er tussen

heb nu de aluminium met plastic geel kapje en dan de draad van boven door dat kapje in mijn hoofd
die elco's zijn alleen te meten
bol gaan die niet echt staan volgens mij
die klappen gelijk als dat er een feestje is CONFETTI!! en rook natuurlijk.
als je spul zoveel origineel wilt houden is idd uit halen en meten
beetje uitgebreide multi meter heeft condensator stand
 
Eruit halen , opladen en na een pasr uur meten of de spanning gedaald is.

Omdat hij er toch uit is kun je net zo goed er een nieuwe inzetten dingen zijn niet zo duur.
 
Dat laatste geldt alleen voor elco's (opladen en na een uur testen) maar zegt niets over de werking van de elco.
Weet je of het een push-pull versterker is?
Ik denk dat de eindtrap dan voorzien is van minimaal 4 transistoren, dan is het een push pull(ik ga uit van een stereo versterker).
De oude doorzichtige zitten vaak in spannings circuits en zijn vaak van het merk Wima, bij de Revoxen knallen die er standaard uit, gepaard met een hoop rook :)
Bij oude electronica gaan de gelijkkrichters snel defect, die kan je makkelijk meten, bij een push-pull heb je een negatieve, een positieve voeding met een gemeenschappelijke '0'
Gemeten ten opzichte van de '0' heb je dan dus bijvoorbeeld -74V en +74V
Heb je die twee spanningen?
 
Gewoon vervangen die condensatoren. Niet moeilijk over doen.
 
Gemeten ten opzichte van de '0' heb je dan dus bijvoorbeeld -74V en +74V
Das wel heel hoog... Ik ken ze met 2 x 35/36 v
Vervangen haalt het originele uit de versterker en das nu juist het gene wat @janblues liefst niet wil.
Die man is al lang blij dat ie een andere klus heeft dan de tuin lol
Of krijg ik nu de vrouw op de nek...
 
De versterker is al lang niet meer origineel en de condensatoren hebben niet meer dezelfde capacitaire eigenschappen van toen.
De versterker zal dus nooit meer als vroeger klinken, dus gewoon vervangen wil je de originele klank zo dicht mogelijk benaderen.
 
Das wel heel hoog... Ik ken ze met 2 x 35/36 v
Vervangen haalt het originele uit de versterker en das nu juist het gene wat @janblues liefst niet wil.
Ik heb bij de spanningen niet voor niets het woord 'bijvoorbeeld' erbij vermeld :) overigens heb ik die spanningen wel degelijk gemeten bij oa Sansui en B&O versterkers.

Wat betreft het originele..... wat wil je nou, dat ding weer laten werken?

Dat gaat niet gebeuren zonder er iets in te gaan vervangen, als je al originele condensatoren kunt verkrijgen, verkeren die in dezelfde staat als degene die er nu in zitten dus dat gaat het echt niet worden.
Ik heb destijds een buizen radio gereviseerd en heb de elco's (die aluminium versie) opengemaakt en de inhoud eruit gehaald, ik kan je zeggen dat dat geen mooi klusje is maar uiteindelijk heb ik die bussen weer gebruikt om er nieuwe elco's in te zetten en de boel weer terug te plaatsen, je ziet de oude elco's maar het zijn nieuwe, dan ga je wel heel ver voor iets wat achter een houten plaatje gemonteerd zit en niemand gaat bekijken als het ding in de kamer staat te spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Een aantal moet ik echt vervangen dat kan niet anders.
Maar die op de print zitten met die gele voetjes wilde ik graag laten zitten.
Als alles er nog leuk uitzag dan had ik alles ook wel vervangen.
Het is voor mij idd tijdverdrijf sat-ed.
 
De condensatoren met 'de gele voetjes' zijn dat ook aluminium versies? Mijn ervaring met de aluminium versies is dat ze zomaar intern sluiting kunnen hebben, ik heb het in elk geval met de oudere B&O systemen te vaak gezien.
Ik zou er toch eens één uithalen en even meten, stel dat die zover van zijn specs is verlopen zou ik toch echt het esthetische deel even vergeten.....
 
Ik denk dat het mijn leeftijd is @Tech.
Ik heb de hobby na 45 jaar weer op gepakt.
Toen was ik vaak bezig met bouw pakketjes van philips en die waren zo uitgevoerd.

Ik ben nu eerst bezig om te kijken of de transistoren nog goed zijn. Want die hier in dit versterkertje zitten heb ik nog niet allemaal kunnen vinden.

Ik heb nu een getest en die ben ik nog nooit eerder tegen gekomen.
Het is een AC 127 een germanium.
Een pnp maar als ik hem meet dan lijkt het dat er een diode zit over de collector en de emitter die doorlaat van collector naar emitter. @the matrix
wij zijn bijna even oud misschien weet jij of dit klopt wat ik zie op mijn tester.

Versterker type 22 RH 590.
 
Een transistor pnp (pijltje naar plaatje )
Heeft denkbeeldig 2 diodes van emitter naar basis en collector naar basis.

Met een voltmeter in diode stand meet je van emmitter nasr basis ca 0.9Volt (ge transistor si transitor =0.6V
Zo ook van collector naar basis .

Met de probes andersom meet je oneindig.

Tussen collector en emiiter zitten in principe 2 diodes tegengesteld dus altijd 1 in sper. Meten zal dus in beide richtingen oneindig moeten zijn
 
20240613-142705.jpg

@ the matrix dit zag ik op mijn transistor tester.
Die extra diode zie je niet in het schema .
 
IMG-20240613-WA0007.jpg


Dit is het schema TS 414a AC 127
 
Wat die tester laat zien?????

Een toevoegde diode over emitter en collector is wel nodig als je met de transistor een inductie schakelt bv een relais of spoel.
De opgewekte energie in de spoel moet bij uitschakelen ergens heen en zit daar dan geen blusdiode over de transistor dan blaas je die per direct op.

Maar in jouw circuit zie ik geen spoel, relais of iets dergelijks en is dan ook geen diode van toepassing.

Trouwens die ac127 in schema is een NPN (NIET PIJLTJE NAAR PLAATJE)


https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=12224.

Gaat dit topic toevallig over zelfde apparaat??
 
Ja dat is het zelfde versterkertje.
Ik ga eerst kijken wat er allemaal stuk is dan kijken of het onderdeel nog te krijgen is en dan alles weer in elkaar zetten.
Heb de voeding nog niet kunnen meten.
 
Grappig, geen push pull versterker met een elco (C510) in de uitgang en een normale voeding (geen gebalanceerde dus) , die kan ook defect raken en is het testen zeker waard, ik heb die vaker stuk zien gaan.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan