defragmenteren?

I

Iced Dragon

Hallo allemaal,

(opnieuw moeten registreren wegens oud yahoo-adres)

Ik heb een DM600 met Enigma2. Nu, de DM zelf is al een 3-tal jaar in gebruik ondertussen, en heeft het de laatste tijd nogal moeilijk. Blijven hangen, ... en recent is het zeer moeilijk om terug te spoelen.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om te defragmenteren? Ik heb echter gelezen dat Linux-gebaseerde systemen daar geen nood zouden aanhebben?

De schijf staat behoorlijk vol (90-95%), waarbij eens gewist wordt, dan weer bijkomt, maar dat is al lang zo.

Tips iemand?

Formatteren is geen optie, omdat ik te weinig ken van de instellingen, en heb momenteel geen tijd om me er in te verdiepen, hoewel ik dit dringend eens zou moeten doen :shocked:.

Kan de schijf aan mijn pc gehangen worden en zo gedefragmenteerd?

Of toch eens alle bestanden naar mijn pc overzetten, wissen op de Dreambox en dan terugzetten?

Alvast bedankt!

(opnieuw moeten registreren wegens oud yahoo-adres)
Je kunt ook gewoon je email adres wijzigen hoor.:)

Als je je oude account nog hebt kan dat alsnog of kan ik het voor je regelen, effe een pm of email sturen.

Maar welcome back in elk geval!

V.w.b. je Dreambox vraag kan ik zeggen dat het verhaal dat Linux geen defragmentatie nodig zou hebben correct is.

De hele opzet van het bestandssysteem is anders en daarom geen defragmentatie nodig. Wel doet Linux normaliter eens om de x tijd (maar alleen als ie ooit eens gereboot wordt) een controle op consistentie, althans pc's. Dat zou je kunnen vergelijken met een scandisk of chkdsk /f bij windows. Maar da's geen defragmenteren.

Dat wil niet zeggen dat linux niet langzaam kan worden of raar kan doen als je schijf bijna vol is, dat kan zelfs met de schijf te maken hebben.

De vraag is eigenlijk waarom je al die bestanden op de Dreambox wilt laten staan. Waarom niet gewoon alles overzetten naar pc en van daaruit evt. naar dvd ofzo.

Maar als dat je keuze is, dan is de beste optie toch om de schijf eens te formatteren. Roep niet dat het geen optie is omdat je het niet kunt want het is echt enorm eenvoudig als de schijf al ooit geformatteerd is voor de Dreambox. En dat is hij anders stonden er geen bestanden op.

Dus gewoon je bestanden naar de pc en dan de harddisk eens opnieuw formatteren lijkt mij de beste optie.

Als je even aangeeft welke firmware je in de Dreambox hebt draaien, is het vermoedelijk ook nog wel mogelijk een stap voor stap uitleg te geven hoe je moet formatteren.

Bij de meeste firmware kun je dat eenvoudig via de afstandsbediening doen.

Ga je de schijf daarna weer voor 90 a 95% vol zetten kan ik geen garantie geven dat de kuren niet terugkeren.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan