Oke, dat klinkt al een heel stuk aannemelijker of maakt in elk geval een heel andere indruk.
De mensen die in de WAO zitten mogen van mij best meer geld krijgen, no problem. Het probleem is alleen, velen van hen zitten er onterecht in, helaas ken ik teveel voorbeelden.
Nou dat is niet eens perse nodig, meer geld, maar de keuringen moeten anders.
Zeker, er zitten nog teveel mensen gewoon onterecht in, maar dat wordt al jaren geroepen, er wordt al jaren iets aan gedaan, maar toch zie ik ondanks de keuringen dit steeds weer terugkomen.
Als ik dan zie wat je tegenwoordig moet doen om nog een afkeuring boven de 60% te krijgen zit je al compleet in een rolstoel en dat gaat gewoon te ver.
Er worden fictieve beroepen uit een computer gehaald, beroepen waar je nauwelijks kans op maakt om die te krijgen en aan de hand daarvan wordt je afkeuring bepaald?
Dat is toch idioot? De WAO is een verzekering, bij een verzekering betaal je premie, en als je iets hebt moet je uitgekeerd krijgen.
Niet van "oh je zou theoretisch nog dit kunnen verdienen dus je hebt maar zoveel inkomens verlies dus je bent maar zoveel procent afgekeurd".
Dat kun je niet maken. Mensen in een rolstoel kunnen nog fricandellen rollen in de Mora.
Heb je misschien altijd gewerkt voor 2000 gulden, bij de Mora kan zo iemand nog 1900 gulden verdienen, dus hups... 0-10% afgekeurd (en dan krijg je niets uitgekeerd)! Dat is geen verzekering meer, dat is afzetterij want je betaald voor iets waar je toch bijna nooit recht op zult krijgen.
En echt zoveel mensen zitten niet meer onterecht in de WAO. Niet in de nieuwe lichting in elk geval. Wat nu aan het gebeuren is, is gewoon afbraak van dat beetje wat er nog van over is, en dat is ook slecht voor de toekomst want je gaat ongeschikte mensen op een arbeidsplaats zetten, die je ook nog eens beter kunt besteden aan een werkloos die graag wilt en gezond is.
Het is mij niet meer duidelijk inmiddels.
Tevens ben ik het met je eens dat er niet alleen gekeken moet worden naar het heden en het nu, maar ook naar het later.
Maar er zijn voldoende alternatieven voorhanden.
Natuurlijk moeten er bezuinigingen doorgevoerd worden wil er later ook nog wat over blijven, maar spreid dit over een aantal jaren. Wat nu aan het gebeuren is, is dat er zoveel in zo korte tijd door de strot geduwd wordt, dat de mensen het gewoon niet meer opbrengen kunnen.
Neem het pre-pensioen. Blijf daar toch vanaf? Als mensen zich daar zelf voor verzekeren om vroeger te kunnen stoppen moet dat kunnen.
Er moet absoluut -geen- verplichting komen om langer te werken dan 65 jaar. Immers. de coalities zijn het er over eens dat er een tekort is voor werk voor de jeugd en de werkloosheid bij die groep stijgt. Dit word alleen maar erger als ouderen langer blijven zitten, dus het natuurlijk verloop aan de bovenkant van de arbeidsmarkt, zorgt voor nieuwe binnentreders aan de jeugdkant, daarom begrijp ik totaal niet waar ze zich druk over maken.
Neem het grijs kenteken. Ook al zo'n onzin. Daarmee rem je de economie af als je dat gaat wegnemen.
Komt er zoveel geld binnen als je het voor particulieren gaat verbieden? Nee natuurlijk niet, want de meeste particulieren die er in rijden (afgezien van een paar mensen met geld teveel) rijden hoofdzakelijk busjes vanwege besparingen.
Hoofdzakelijk dus buitenlanders die ermee naar Marokko of Turkije rijden en mensen met lage inkomens.
Die gaan echt niet de "gele" prijs betalen kunnen.
Dan krijg je dus dat die al die bussen gaan verkopen met als gevolg een overvloed van die dingen op de markt, marktwaarde fors omlaag, om dan nog maar eens niet te spreken van leningen waar die mensen mee blijven zitten omdat opeens dat grijs kenteken wegvalt.
Dan het remmen van de economie, waarom?
Oudere bussen zijn niets meer waard omdat een particulier ze niet meer koopt.
Bedrijven raken hun oudere bussen aan de straatstenen niet meer kwijt, want inleveren bij een dealer... phoe, die kan ze niet meer verkopen, want er is geen particulier die ze meer hebben wil omdat het te duur wordt, dus hups.. de sloop in. Hogere kosten voor bedrijven, afschrijving gaat anders werken.
En dat voor een paar ton? Want miljoenen zijn het echt niet.
Als er nu niet zoveel aandacht aan besteed was, had er geen haan naar gekraait, want heel erg veel mensen weten dit truukje nog niet eens.
Forse huurstijgingen volgend jaar, want we moeten nieuwbouw samen betalen.
Dat kan toch niet? Woningcorporaties verdienen er aan, laat DIE het dan bekostigen, die hebben geld zat.
En als het dan toch moet, dan ondanks regeerakkoord, ga dan toch maar eens duiken in die hypotheekrenteaftrek, zodat ook de hogere salarissen maar eens meebetalen aan al deze bezuinigingen die er plaats moeten vinden.
Dus bezuinigen voor de toekomst, ben ik helemaal met de regering eens (en dus ook met jou), maar de manier waarop en degenen die het weer moeten gaan betalen, dat is waar ze gewoon standvastig hun kop bij in het zand steken.
En omdat elke regering dat doet (ook pvda hoor) denken de mensen dus liever aan het "liever nu goed en later kijken we wel" dan in lange termijninvestering en gaan de bres op.
Die gedachte is dus niet zo vreemd, de politiek heeft het in het verleden (niet paars maar de afgelopen decennia) zelf er naar gemaakt dat mensen zo gaan reageren.