Digitaal Fotoapp & Camera: WELK?

J

Jan Ambers

Ik wens me een digitaal fotoapp aan te kopen van de betere soort... maar door de jungle zie ik de bomen niet meer!
Ik ben een Yashica Reflex fototoestel met verwisselbare lenzen gewoon...
Het dig toestel mag tussen de 500-1000E kosten.
Ik wil hoge resolutie, macrofotografie, telelens mogelijkheid+ zoom, opslag op cdrw of memstick, allerlei anti -schock -rode ogen enz...
Hoe zit dat met de opname van bewegende beelden, hoelang duurt een "sessie"?
Is er een LCD scherm nodig wenselijk?
Hoe zit het met de opmars van de reflex technologie in dit soort toestellen?
Wie kan uit ervaring spreken en me raad geven?
Welke sides handelen hierover?

Hallo jan
zelf maak ik weinig foto's met mijn camera van sony!

ik heb zelf een camera met alleen een lcd scherm en geen
zoeker, een zoeker iswel zo makkelijk,
En over de sluitertijd weet ik niet veel.
omdat mijn camera al wat ouder is .

Bij mij camera is de sluitertijd EErrrgg langzaam
dus bij b.v wil je b.v een voorbijgaande fietser op de foto zetten, dan heb je alleen het achterwiel

een goede fotozaak kan je wel verder helpen

mvg
Kweetniet

Dat heb je snel gedaan, maar is gelukkig geen actie van mij, maar van een maatje die even langs kwam, was een beetje nat en glad bochtje en dat weet hij nu ook.
Met de auto is het helaas nooit meer echt goed gekomen.

Volgens mij ben je toe aan een spiegelreflex camera

De beste en min of meer betaalbaar is een Canon D10 digitale spiegelreflex.

de Canon D300 zou ik je niet adviseren plastic troep.

Ik heb laatst gespeeld met de D10 en werkelijk het kwijl liep langs mijn kin.

kijk maar eens op de site van canon en

De EOS 300D is zeker geen troep, maar een van de meest verkocht spiegelreflex camera's hij is goedkoper als de 10D en wat meer geknepen functies vergeleken bij de 10D en ja plastic behuizing maar is volgens mij voor een hobby fotograaf geen bezwaar, die zijn over het algemeen stuk zuiniger op hun spullen dan een pro.

Maar zou gewoon is ff goed lezen op de forum's die ik hier boven aangaf, camera die in jouw budget en mogelijkheden zou vallen is de Sony dsc-f828 maar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Al het bovenstaande en wat ik ga zeggen komt een beetje op hetzelfde neer: Bepaal eerst wat je wil.
Maak een lijst van eisen: resolutie, opslagmedium, verwisselbare lenzen, spiegelreflex of niet, grootte/gewicht, budget etc., etc.
Dan ga je strepen tot er ??n of twee over zijn en dan ga je op je gevoel af.

Bij bijv. Kieskeurig kan je dat verlangslijstje invullen en komt er een lijst met mogelijkheden uit, dan ga je strepen.

Succes met je speurtocht,
Ben

Bij een dig fotoapp/camera zie je in een LCD scherm wat je opneemt, is het zinvol te kijken naar een spiegelreflex?
Bij een fotoapp kon dit niet en moest je zien wat je opnam... ook kwa focus en belichting...
Is dit niet overbodig bij een dig?
Ik zoek iets met:
- verwisselbare lenzen
- min 5Mpixel
- opname op cdRW
- antibeweeg (canon) voor bewegende voorwerpen te 'kieken'
- grote zoon waarde
- mogelijkheid een kort filmpje te maken

Ik vermoed als je een filmpje gaat maken, de resolutie omlaag gaat?

Jan, ik maak zelf veel foto,s en ben een Leica fan geef je als advies:
Vergelijk nooit chemische foto,s met digitaal, zou je veel normale foto,s nemen dan valt digitaal in het niet hoe duur ook de camera is en kost, ongeacht het aantal pikkels.
Het aantal ( goede ) digitale foto,s in het flasch geheugen is beperkt, een goede foto is al snel 5 a 8 MB, dus op vakantie zal je het flaschgeheugen ook wel eens leeg moeten maken.
Het batterijgebruik is erg hoog bij die camera,s, dus zal je met een accu moeten werken, ook zwaar.

Daarom Jan, denk eerst na met wat je zal kiezen en waarvoor je de camera zal gebruiken.

Flip

Vakantie kiekjes kan je in jpg schieten, zijn ze 2 a 2,5 Mb groot, in raw zijn ze inderdaad rond de 6 Mb.
Ik gebruik een 512 Mb flashcard maar je kan natuurlijk ook voor een microdrive van 1 Gig kiezen, al zijn deze wel gevoelig voor schokken etc. en trager, vooral belangrijk als je b.v. 3 opnames per sec. wil maken.
Jpg op een Canon, vind ik perfecte kwaliteit en op een 512 flash kan je toch minimaal zo'n 200 foto's kwijt.

Ik ben een dialiefhebber en heb sinds 1970 veel dia's genomen...
Veel jeugdherinneringen zijn nu letterlijk aan het vervagen, de dia's verliezen hun beeld???
Juist omwille van die scherpte op een dia met een Yashica reflex camera, kon ik niet overstappen op bewegende beelden van een electronische camera... Ik dacht nu met de opmars van het digitale gebeuren meer kans te maken om goede dig fotoapp/camera's te kunnen kopen, maar de beeldscherpte blijft prioriteit-1

Kijk ook es hier:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony828.shtml

Mooie en goede en schrepe beelden?

Dat bedoel ik inderdaad met, dat de meningen nogal verdeeld zijn over de 828, deze heeft meer pixels met een kleinere sensor wat resulteerd in veel ruis, zijn voorganger de 717 is met minder pixels een beter toestel wat betreft de ruis.
Als je mijn voorbeeld foto eens goed bekijkt en vergroot, zie je het verschil, ook bij hogere iso waarde weinig ruis met minder pixels (6,1)

Hallo Jan,

De grote zoom waarde is te halen bij de verwisselbare lensen.
Een camera met verwisselbare lensen kost rond de 1100 euro tegenwoordig, en dan uiteraard zonder de lensen.
Een collega heeft onlangs een Canon gekocht, een mooi ding, maar ik geloof dat daar de meningen gelijk in waren. (ik weet het type ff niet).

Ikzelf heb de minolta Dimage 7Hi met extra opzet lensen. Ik ben daar zeer tevreden over.

http://www.dpreview.com/

Zeer boeiende site. ALLE camera's komen aan bod.

Kan ik op een digicamera met verwisselbare lenzen nog de "oude" lenzen gebruiken van mijn Yashica reflex fotoapp?
Is o.a. de schroefkoppeling dezelfde "universele" schroefdraad?
( Zou toch logisch zijn)!

Ik weet niet of dat bij de Canon kan.
Ik weet dat als je een Minolta Spiegelreflex-analoog hebt, en je koop een spiegelreflex-digitaal, dan zijn de lensen comaptibel.

Vindt dit wel een leuk onderwerp, maar denk dat je toch meer antwoorden krijkt op forum.fok, daar zitten heel veel hobby fotografen.
In het bijzonder zou je, je vragen kunnen richten aan Ouwesok aldaar, echt een oude rot die heel veel weet van analoog en digitaal.

Canon heeft in ieder geval een EF vatting, jij hebt het over een schroef vatting, canon is een bajonet vatting.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan