Digitale televisie zonder Digi-@#$

S

Steve

Uit de Humo:

Weinig mensen schijnen te beseffen dat je geen Digibox of Digicorder van Telenet nodig hebt om di- gitaal tv te kijken; een (recente) televisie met digitale tuner volstaat. Deze misvatting is grotendeels het gevolg van Telenets misleidende communicatie: ‘Het enige wat je nog nodig hebt om digitaal te kijken is een HD Digicorder.’ Een dergelijk duur apparaat is alleen nodig voor bijkomende diensten (pro- gramma’s huren, bijkomende be- taalkanalen, opnemen...) en niet voor de eigenlijke ontvangst.

Om het tv-kijken zonder Digi- @#$ te ontmoedigen (in onze buurlanden is het de normaalste zaak van de wereld) bood Telenet tot voor kort alle digitale kanalen die ook analoog beschikbaar waren geëncodeerd aan (lees: onleesbaar voor mensen zonder Digi-@#$), ook de vrij beschikbare kanalen (zonder auteursrechten). Onlangs sloot Telenet de netten nog nauwer, door de overgang van analoog naar digitaal van enkele zenders (BBC, Nederland 3) te misbruiken om ze digitaal onleesbaar te maken. Hierdoor zijn we in de absurde situatie beland waarbij u en ik kanalen die ons gratis worden aangeboden (ook per satelliet of antenne) als betalende klant bij Telenet (via ons kabel- abonnement) niet langer kunnen bekijken. Indien we dit manoeuvre van Telenet ongemoeid laten, vrees ik dat we de digitale klok in Vlaanderen voor jaren terugdraaien.

Tot slot nog een goed bewaard geheim: als uw tv de digitale zenders niet automatisch opspoort, kan dit ook manueel: frequentie 322MHz / netwerk 22.

Weet iemand in hoeverre dit zou juist zijn?

 
Weet iemand in hoeverre dit zou juist zijn?
Je maakt nog al een aantal statements. Op welke van de statements is deze vraag van toepassing?

In Nederland hebben we analoge en digitale tv op de kabel (ook op satelliet uiteraard maar daar is alles digitaal).

Sommige zenders zitten niet meer op het analoge signaal maar wel nog op het digitale signaal. Wij hebben daar ook een smartcard voor.

Moderne televisies hebben inderdaad vaak een kabeltuner ingebouwd. Wij kunnen bij ons kabelbedrijf hiervoor een CI Module aanschaffen. Deze kunnen we in de aansluiting daarvoor in de TV duwen en daar gaat de smartcard weer in.

Een Digitale kabelontvanger is aldus niet nodig, maar uiteraard wel de CI module. Deze is echter een stuk goedkoper dan de ontvanger.

Het is me niet bekend of men in Belgie ook van deze CI modules kan krijgen, ik meen ooit gehoord te hebben van wel, maar weet het niet zeker.

Misschien dat een van onze Belgische gebruikers hier meer over kan vertellen.

Ik kan me echter moeilijk voorstellen dat Telenet de analoge kanalen ook gaat coderen.

Belgische zenders die op de Satelliet zitten zijn sowiezo digitaal en met de TVV smartcard ook te bekijken, daar wordt bij mijn weten niets aan gewijzigd.

 
Heel simpel, zonder module, kaart of iets anders...

Je zou dus gewoon digitale zenders gratis kunnen ontvangen zonder telenet digibox of digicorder....

 
Heel simpel, zonder module, kaart of iets anders...
Ja hoe wou je dat dan doen iedereen het duurste pakket betalen je hebt toch verschillende pakketten zoals Film en Prime.

Daar is best over nagedacht dat gebeurt in de hele wereld zo met smartkaart.

 
Maar nee, in een recente tv zit meestal een digitale tuner, daarmee kan je de digitale zenders ontvangen...

 
Dan is het heel simpel dus met module en smartkaart anders gaat het niet alle TV's met een digitale tuner hebben dan ook een gleuf om een module in te schuiven.

 
Dit heb ik gevonden op een forum:

net een Philips DVB-C TV gekocht (xxPFL9xxxx), beetje surfen op het internet en ja hoor: land op Nederland gezet, installatie: 299MHZ ingegeven, dan regiocode 11, et voila, EEN, EEN+, EENHD, canvas, canvas, HD maw alle openbare kanalen perfecte ontvangst in digital of zelfs HD kwaliteit! ik vraag me af of VTM VT4 etc (en vooral hun sponsors) weten dat zij gecodeerd zitten. Hoelang houdt Telenet dit spelletje nog vol?

....

 
Ja zegt niets zoiets doen alle providers als er problemen met de codering zijn zetten ze codering tijdelijk uit tot de problemen opgelost zijn.

Maar ik sluit niet uit dat er providers zijn die een aantal zenders ongecodeerd doorgeeft.

Maar dat zullen geen film of sportkanalen of andere prime kanalen zijn anders kijkt iedereen alles voor een basis abonnement.

 
via de fabrikant van de bewuste tv:

* De TV biedt ondersteuning voor gratis DVB-uitzendingen. Mogelijk worden bepaalde DVB-aanbieders niet ondersteund. Ga voor een recente lijst met aanbieders naar het gedeelte met veelgestelde vragen van de ondersteuningswebsite van Philips. Voor bepaalde aanbieders zijn voorwaarden en een abonnement vereist. Neem voor meer informatie contact op met uw aanbieder.

oftewel alleen de ongecodeerde zenders zijn zo te bekijken.

welke dit zijn en of er digi kanalen vrij zijn ligt aan de aanbieder.

reactie hier op van Telenet is te vinden op hun veel gestelde vragen pagina en wel deze:

Geen versleuteling van VRT-zenders, Actua-TV en TV5Monde

VRT, Actua-TV en TV5Monde hebben Telenet formeel gevraagd om hun digitale televisiesignaal niet meer te encrypteren.

Alle andere zenders uit het basisaanbod hebben Telenet laten weten dat hun uitzending versleuteld moet worden.

dus ik denk dat we daar het antwoord hebben.

 
Je zou dus gewoon digitale zenders gratis kunnen ontvangen zonder telenet digibox of digicorder....
Er zijn TV's die dat kunnen, dat lees je ook aan de andere antwoorden hier terug en wat je zelf op een forum gevonden hebt.

Doch dat zijn uitsluitend de FTA zenders, dus zenders die de providers zelf gratis zichtbaar maken.

Vergelijk het met een schotel. Nederland 1 kun je vergeten, daar heb je een kaart voor nodig, maar BVN en bijv. het Duitse Pro 7 is Free to Air en kun je dus gewoon bekijken zonder smartcard.

Zo werkt dat ook met televisies. Ik heb hier een klein los ontvangertje voor DVB-T (Digitale TV via antenne). Daar speelt hetzelfde, maar er zijn slechts weinig zenders die gratis worden doorgegeven.

Dat zul je met een DVB-C TV ook gaan meemaken, zelfs eerder, omdat je daar niet gebonden bent aan signalen die door de lucht gaan, maar aan kabelsignalen en die worden niet vrijgegeven maar door de kabelleverancier geleverd.

Het is dan ook maar de vraag hoe lang en hoe veel er vrij te bekijken blijven zonder smartcard.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan