disecq

L

Luke

Hi,

Eindelijk terug mijn ontvanger humax 5400 aangesloten (na veranderen woning) en nu worstel ik een beetje met mijn disecq.
Ik heb 1 coax van ongeveer 45 meter die naar mijn Triax schotel gaat met 2 lnb's.
De disecq hangt dus aan de schotelzijde. Diseqc type 2.0, merk onbekend.
Nu krijg ik mooi astra door, maar niet hotbird.
De schotel staat mooi uitgericht (test met rechtstreeks coax aan lnb geeft dus ook hotbird)
In de 5400 staat ook alles netjes ingesteld, disecq a op astra en disecq b op hotbird.
Nu weet ik dat je met een pinnetje de settings kan veranderen van die disecq, maar ik weet niet meer wat en hoe?
Kan iemand mij hierbij helpen.
Bedankt alvast.

Weet niet of het bij de Humax ook zo is, maar bij de Philips is disecq A Hotbird en disecq B de Astra.

De Philips is een afwijkend apparaat wat dat betreft.
Je instelling is goed. Astra op A en Hotbird op B.
Maar het kan zijn dat je de kabeltjes verkeerd om hebt op de diseqc. Draai ze eens om en zie dan eens of het wel werkt.

Als je achter de schotel staat welke lnb heb je op astra en je hebt een switch met een lampje he ?????? als je daarin hebt zitten rommelen heb je kans dat hij kapot is gebeurt heel vaak bij deze switch types....

Originally posted by pikkie
Als je achter de schotel staat welke lnb heb je op astra en je hebt een switch met een lampje he ?????? als je daarin hebt zitten rommelen heb je kans dat hij kapot is gebeurt heel vaak bij deze switch types....

Ik denk dat het zoiets is, maar ff te slecht weer nu en kompleet donker om te gaan checken.
Zal van de week even een andere gaan halen, kost nu toch niet zoveel meer.
Bedankt alvast

Ik heb hier jaren lang een diseqc switch gebruikt van de merk jaeger diseqc 2/1 . heeft me nooit in de steek gelaten .

Dan zal je er ook wel niet mee gerommeld hebben.Mij is het ook een keer overkomen dat zo een ding stuk ging omdat ik met de connectoren bezig was terwijl de receiver nog aanstond en tja daar houden ze niet zo van.

Luke is het soms een EMITOR AB ?
Dan helpt het volgende (misschien)

Hier voor me ligt een handleiding voor de Emitor AB 2.0 4/1 serie "C"
Daar zit een knopje en een ledje in .
Als er 22 khz aanwezig is , brand het ledje .
Je kunt kiezen uit 5 mode's
bij mij staat ie in mode "1" (d-box Nokia / Dr Jamal)

Druk minimaal 5 sek lang op het knopje , 1 sek na het loslaten ervan , begint de led te knipperen .
Het aantal keren geeft aan in welke mode ie staat .
Een nieuwe mode krijg je door nogmaals op het knopje te drukken , zovaak totdat je de juiste hebt , "1" dus .
Vastleggen doe je , door daarna nogmaals kontinue te drukken totdat de led brand .

TIP OM JE DISEQC-SWITCH TE TESTEN VOOR DAT IE HET DAK OP GAAT (en of je instellingen goed staan)

Om een switch te testen , diseqc of 12 volt, heb ik 4 ledjes en 4 weerstanden van 2k2 genomen.
Ik had van die kunststof afschermdopjes welke op F-coaxsplitters zitten .
Daar heb ik 2 gaatjes in gemaakt. 1 centraal , de andere langs de binnenwand , het korte pootje van de led tot 5mm ingekort evenals ??n kant van een weerstand. Dit aan elkaar solderen , dan het lange pootje van de led in 't middelste gat (van buiten naar binnen) en die van de weerstand in het andere gat . Deze ombuigen langs buiten , tape erom . Zo heb ik er dus 4. Switch op tafel , de ledjes in de uitgangen , coaxkabel van dbox naar ingang switch .
De lnb's hoeven / kunnen niet aangesloten te zijn .

Als je een Nokia 9x00 hebt geld het volgende :

In menu-9-9 kun je bij optie 6 verschillende diseqc adressen instellen ( staat bij mij op 10 ).
Als je nu menu-6 kiest , kan je met optie A de 4 diseqc uitgangen schakelen , de desbetreffende led moet dan branden.
Ook kun je dan kontroleren als je een bepaalde zender kiest , of er de juiste satelliet bij gekozen word .
Als dit allemaal werkt hoef je alleen nog maar met je lnb's te stoeien. Natuurlijk kun je ook maar ??n zo'n test-led maken en steeds omsteken.

Succes .

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan