DiSenq

M

MrScuba

Beste lezer

Ik heb een schotel met 2 losse LNB’s gekocht. (VisioSat/Bisat)

* als ik de LNB’s afzonderlijk direct op de decoder (Opentel - ODS3000CI) aansluit heb ik perfecte ontvangst van zowel de Hotbird als de Astra 1, mijn conclusie – de schotel is goed afgesteld. Ontvangstsignaal geeft tussen 95 en 100 aan op de decoder.

* als ik de LNB’s één voor één op de A-poort van de DiSenq-switch aansluit, heb ik ook van beide satellieten goede ontvangst. de satellieten staan in de decoder op Port 1 voor Hotbird en Port 2 voor Astra.

*Als ik Hotbird op LNB A zet en Astra op LNB B van de DiSenq-switch, heb ik wel ontvangst op Hotbird echter niet op Astra; en omgekeerd.

Mijn leken-conclusie, de decoder geeft geen signaal aan de switch om te wisselen (kan dat)??

Derhalve ben ik niet in staat dit op te lossen.

Wat kan er zijn?

Nog een aanvulling.

Ik heb de DiSenq-switch al geruild bij de leverancier, in de veronderstelling dat die kapot was.

Met een monoblok werkt er ook maar één LNB. Alleen Hotbird op de rechterhelft.

Hans

 
Hoi Hans.

Als eerste zou ik gaan kijken (in het boekje) welke versie van DiSEqC de ontvanger en de switch ondersteunen.

Waneer de ontvanger versie 1.0 ondersteunt en de switch versie 1.2 zou zijn, kan het dus zijn dat aansturen niet lukt.

De kans daarop is echter niet groot, omdat de verschillende versies (bijna allemaal) compatible moet zijn met vorige versies, en jouw installatie vrij eenvoudig is.

Heb je in het menu van die ontvanger ook aangegeven dat je DiSEqC wil gebruiken ?

In de FAQ sectie heb ik eens een stukje geschreven over DiSEqC.

Daarin staat dat dit signaal is opgebouwd door het schakelen van een anders signaal dat al beschikbaar is voor het correct aansturen van de LNB.

Omdat je zegt dat je prima ontvangst hebt wanneer je de switch niet gebruikt, ga ik er van uit dat dit andere signaal in ieder geval werkt.

Kan het nog steeds zo zijn dat er een onderdeel niet werkt (defect is), maar daar zou ik niet gelijk van uitgaan.

Kun je de instelling voor DiSEcQ niet vinden, zou ik het volgende doen:

Waneer je ontvanger met de pc uitgelezen kan worden (zenderlijst en andere instellingen), zou ik dat eerst even doen zodat je een backup hebt van de huidige instellingen.

Hierna zou ik hem resetten zodat je weer in de fabriekstoestand terecht komt en je door alle instellingen heen moet.

Dan kom je vanzelf de vraag tegn of je DiSEcQ wil gebruiken en eventueel welke versie.

Suc7.

 
Hoi MAS3,

Bedankt voor je antwoord

Bij het instaleren was ik al van de fabrieksinstellingen uit gegaan.

Maar 2 vragen, moet het LNB type op Universeel of op Standaard staan?

Op universeel kan ik nl niet de 22 Khz-toon aan of uitschakelen en op standaard wel. Verder, wat is het verschil tussen de ports 1 t/m 4 of Toneburst A en B

Blijft een feit dat LNB B via de DiSenq-switch geen signaal doorgeeft. Terwijl ik zeker weet dat beide LNB's goed staan.

Wat zie ik over het hoofd?

 
Normaliter zou hij bij mijn weten op Universeel moeten staan.

Je hebt nu aangegeven dat je geprobeert hebt hotbird op A en astra op B.

Heb je ze al eens andersom geprobeerd? Dus Astra op A en Hotbird op B?

 
In zijn eerste posting meldde ie al dat ie A en B al had omgedraaid, zo meen ik te lezen.

En inderdaad ga ik ook van een universele LNB uit.

Dit betekent dat je ALTIJD die 22 KHz moet gebruiken om de hoge band te kiezen, en de keuze wel of niet heeft dan dus niet veel zin meer.

(staat dan dus vast op WEL gebruiken).

Je kan dit controleren door te kijken of je de NL zenders ziet, ARD - das Erste en ZDF zitten ook op de hoge band horizontaal, en SAT1. en PRO7 zitten op de hoge band vertikaal (op astra).

Die duitse zenders zijn vrij en dus (bijna) altijd zichtbaar, wanneer je die hebt weet je in ieder geval dat je 22 KHz werkt.

Overigens, wanneer je een nieuwe ontvanger installeert, dan heb je dus altijd de fabrieksinstellingen, dus dat zal best kloppen.

Ik bedoelde dus dat je eventueel weer van voor af aan begint en zo precies kan bijhouden wat je allemaal gedaan hebt.

Normaliter houd je dat niet bij en dat breekt je op als je in problemen raakt.

De toneburst optie is er èèn die bedoeld is om DiSEcQ achtige functionaliteit te krijgen op een eenvoudige en relatief goedkope manier.

Eigenlijk doet dit hetzelfde als DiSEcQ maar hier word niet echt gecommuniceerd, eerder gewoon een commando gegeven.

Bij tone burst word er dus geschakeld met het 22 KHz signaal en dat moet dan aangeven dat je switch moet schakelen.

Bij DiSEcQ kan er dus echt data gestuurd worden en dan is er sprake van een heel protocol waaraan voldaan moet worden.

Daarom kun je met tone burst alleen maar A of B kiezen, en met DiSEcQ kun je dus bijvoorbeeld van A naar C schakelen.

Dit zou bij een tone burst nooit mogelijk zijn.

Het gaat hier dus om een ander systeem maar wel met een vergelijkbare aanpak.

Ik ga ervan uit dat je beide mogelijkheden inmiddels al geprobeerd hebt.

Meld eventueel het merk en type van je DiSEcQ switch, dan kan hier wat meer info over gezocht worden.

 
Laatst bewerkt:
In zijn eerste posting meldde ie al dat ie A en B al had omgedraaid, zo meen ik te lezen.
Nee, hij meldde alleen dat hij ze een voor een op de A geprobeerd heeft, maar niet met de combinatie van tegelijk hotbird ook op B. Althans dat lees ik nergens.

Als hij ze een voor een op A aansluit, doen ze het allebei en da's raar. Want je hebt op 1 poort maar signaal van 1 satelliet, dus op een of andere manier laat ie toch signaal door van de andere lnb op dat moment. Strange.

Maar gezien dit feit en de rest van het verhaal zal jouw conclusie dat ie ergens niet goed schakelt wel kloppen.

Doch het kan nooit kwaad die combi astra/a en hotbird/b nog eens te proberen als ie dat nog niet gedaan heeft.

 
Merk van de switch is een 2x1 Maximum van digital technology.

Ik heb nu de Astra rechtstreeks op de decodermet de B LNB.

Morgen zal ik de Hotbird rechtstreeks op de A LNB zetten.

Als ik dan alle kanalen in de Decoder heb zal ik nog eens de switch ertussen zetten.

Kijken of die dan wil werken als ik de LNB's als standaard instel en de 22 Khz inschakel.

 
Net eea opnieuw ingesteld, maar de switch weigert consequent van A naar B te wisselen.

Zet ik Astra op A heb ik die kanalen, zet ik Hotbird op A heb ik die.

Het lijkt wel of de Opentel en de switch niet goed op elkaar reageren.

Allebei ondersteunen Diseqc 1.0

 
Kan het zijn dat de software in de decoder beschadigd is?

De Satellite Finder reageert nl ook niet op een sateliet

 
Lijkt me stug, maar alles kan.

Doch ik zie dat je toch steeds maar blijft hameren op die Astra op diseqc B.

Heb je nu al eens Astra op A geprobeerd en tegelijkertijd ook Hotbird op B aangesloten?

Al was het maar om uit te sluiten dat dit niet het probleem is?

Want het is me nog steeds niet duidelijk geworden of dit ook getest is of niet.:)

 
Ja ik heb ze al in alle combis gehad

Astra op LNB A met port 1 en LNB a met port 2

op LNB B met port 1 en 2

en idem met Hotbird, totaal 8 mogelijkheden.

 
Nee, hij meldde alleen dat hij ze een voor een op de A geprobeerd heeft, maar niet met de combinatie van tegelijk hotbird ook op B. Althans dat lees ik nergens.Als hij ze een voor een op A aansluit, doen ze het allebei en da's raar. Want je hebt op 1 poort maar signaal van 1 satelliet, dus op een of andere manier laat ie toch signaal door van de andere lnb op dat moment. Strange.

Maar gezien dit feit en de rest van het verhaal zal jouw conclusie dat ie ergens niet goed schakelt wel kloppen.

Doch het kan nooit kwaad die combi astra/a en hotbird/b nog eens te proberen als ie dat nog niet gedaan heeft.
Merk van de switch is een 2x1 Maximum van digital technology.

 
Owz... dan zijn er inderdaad nogal wat mogelijkheden.

Ik hoop dat onze technische man Mas3 nog wat tips voor je heeft.

 
Okee, ik zie hem ook met een (blijkbaar) merknaam digitality

Volgens mij ben ik daar ook wel es LNB's van tegen gekomen.

Erg kostbaar is ie niet zo te zien, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik kan niets verkeerds zien aan de zeer bescheiden info die ik over internet kan vinden.

Het ding doet DiSEqC 1.0 staat er inderdaad bij.

Dat is dus niet tone burst.

Resten er nog twee tipjes voor je:

[*]Kijk de kabeltjes van LNB naar swtich eens na op breuk of sluiting

[*]Probeer eens een DiSEqC tester te bemachtigen.

Kun je mee kijken of er inderdaad commando's uit je receiver komen.

Probeer dat in dat geval dan even direkt aan de receiver, maar ook boven aan het eind van de kabel.

Misschien kan de sathandelaar je hier bij helpen.

Verder zou je kunnen kijken of er een hobbyïst met andere apparatuur in je buurt zit waar je de spuilletjes mee kunt uitproberen.

 
Oeps, dat klinkt heftig.
Oeps, dan heb ik me zeker te bijzonder uitgedrukt.

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik 8 mogelijkheden wel bijzonder vond. Een normale 2-diseqc switch heeft maar 2 mogelijkheden Astra op A met Hotbird op B of omgedraaid.

Dat ik sprak over "onze technische man" is omdat ik Mas3 zeer waardeer voor zijn kennis en op gebied van elektronica, switches etc. weet ie gewoon veel meer dan mij.:)

We hebben wel meer users die meer weten hoor (ik wil niemand te kort doen), maar ik placht gewoon op deze manier te antwoorden.

Geen zorg dus, als ik echt iets heftig vind, schrijf ik het er wel bij.:)

 
Mooi.

Fijn ook dat je hier ff meld wat de oplossing uiteindelijk was.

Wie weet is iemand anders er in de toekomst nog eens mee geholpen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan