Diseqc motor fijn afregelen.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.495
Waarderingsscore
633
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Nadat de wind over ons land raasde is mijn schotel een pietsie verschoven.
Zat nog maar op 50% en bij een beetje wind , blokkerig beeld.

Dus bij de fijn afstelling de motor stapjes naar Oost gedaan en zag snel dat ik over moest gaan naar stapjes West. Nu weet ik niet wat de stap groottte is maar ik moest ca 10-12 stapjes west gaan om het maximium op 75% te krijgen.

In mijn veronderstelling dat ik dan de ingestelde offset standaard voor hier op 6.62°
moest verlagen dus ik stelde de offset op 6.3° in en weg beeld.?

Hmmm dan maar eens de ander kant op en de offset op 6.9° gezet en zat toen op het goede signaal. Ca 73%

Wat zie ik hier over het hoofd dat in de step mode ik meer naar west draai en in de tuner configuratie dit naar oost moet corrigeren.

En wat is de stepgrootte in ° ??
 
Ik heb nog nooit met steps gewerkt bij een disqc motor. Wij deden het altijd zo:
- Motor naar 0 draaien met de ontvanger.
- Zorgen dat schotel en motor loodrecht op de paal gemonteerd zijn.
- Motor naar 1 west draaien (Intelsat 707) (dichtst bij het 0 punt).
- dan optimaal uitrichten op 1 west.

Bij regelen voor optimale afstelling als volgt.
Als schotel links/rechts gedraaid moet worden, dan de hele paal incl. motor draaien zodat het loodrecht blijft.
Als de elevatie nog iets aangepast moet worden, dan de elevatie wel met de schotel doen.

Dan moet het voor de rest automatisch allemaal vrijwel goed staan.
Ik neem aan dat je ook al eens naar deze (klik) handleiding gekeken hebt?
 
Jawel BT dat klopt allemaal om de schotel zo in te stellen voor optimaal afstelling.

Hij stond ook goed maar met de forse wind is tie toch een pietsie verschoven en denk je dat ik het leuk vind om voor 0.3° het dak op ga want zoals je weet heb ik en de diseqc rotor vervangen dus zowel de rotor en de schotel eraf gehaald. Daarna de procedure zoals jij beschrijft uitgevoerd. Vermoedelijk heb ik de schroeven niet keivast gedraaid.

Schotel zit bij niet op een paal om die te verdraaien moet ik de achtergevel verdaaien? hij zit op een L stuk en bijbehorende paal is perfect loodrecht. ( door middel van extra ringetjes achter de muurplaat.

Zal eens een foto maken .

Maar waar het mij omgaat is dat wanneer ik met stapjes naar West het signaal verbeter waarom ik de offset in de tuner sectie meer naar het Oosten moet zetten.
 
Laatst bewerkt:
schotel.jpg





Uiteindelijk de lengtegraad van 6.62E naar 7.82E moeten zetten voor optimaal ontvangst.

Nu meet ik op
28.2E 88% signaal
23.5E 85% signaal
19.2E 85% signaal
13.0E 84% signaal.
Ondanks een afwijking van 1.2° meet ik zeer goede signalen voor de door mij gebruikte satellieten , in de overige satellieten ben ik niet geïnteresseerd.
Of ik daar nog het dak voor op moet om of de schotel of motor te verplaatsen??

Dus rest mij alleen nog de vraag dat ik door in rotor fijninstellingen stapjes naar West moet vertalen naar correctie meer naar oost??.
 
- Motor naar 1 west draaien (Intelsat 707) (dichtst bij het 0 punt).

Maak daar nou eens 4.8 oost van dat ligt dichts op 0 ( wij wonen op ongerveer 5 oost )
 
Hoe ik de schotel moet instellen weet ik wel dat is totaal geen probleem hoor dat is een paar weken geleden met het vervangen van de diseqc motor zo ook uitgevoerd.
Na de orkaankracht vorige week heeft mijn schotel of diseqc-schotel een tikje gekregen en staat nu niet optimaal.
Waar het omgaat is dat ik niet snap dat ik in de motor menu fijn afregeling een sterkte had van 50% , door de stapjes richting WEST uit te voeren kwam ik na 16 stapjes op een vlak percentage van 85%

HET GAAT MIJ NIET OM HOE IK HEM.MOET AFREGELEN,

WAAROM MOET IK IN TUNER MENU DE 16 STAPJES WEST CORRIGEREN MET EEN OFFSET MEER NAAR HET OOSTEN.
VAN 6.62° NAAR 7.82.

overigens heb ik bij een offset van 7.82 prima resultaten van 82-87%
4,8E, 7E, 9E, 13E, 19.2E, 23,5E en 28.2E.

om daar weer de ladder op te gaan en de schotel of de schotel-diseqc 1.2° te verdaaien is geen pretje.
 
Bij 0.8W begint het signaal wat verlies te krijgen 75% maar die satelliet boeit me niet evenmin als sirius op 4.8 (82%). Daar is toch niks interessants voor mij.
Dus laat ik het voorlopig zo. Ben de jongste niet meer en op 6 meter hoogte kom ik twee handen te kort. 2 om me vast te houden en twee om te regelen.

Maar heb nog steeds geen flauw idee,
WAAROM MOET IK IN TUNER MENU DE 16 STAPJES WEST CORRIGEREN MET EEN GROTER OFFSET NAAR HET OOSTEN VAN 6.62° NAAR 7.82.
 
Zo jullie je zin, op de ladder gestaan.

Omdat de uitlijning schotel icm de diseqc motor al eerder goed gezet was en ik de bouten van de schotel knetter strak had gedraaid leek het mij dat de de rotor op de paal verdraaid was.
Even gecontroleerd of de bouten echt vast zaten eerst de schotel gecontroleerd en zaten echt muurvast.
De bouten van de diseqc daarentegen konden nog wel een slagje hebben

Heb ook even de oude LNB vervangen door een Inverto ULTRA

Op naar de ontvanger en in tunermenu de offset op 6.62° oost (Almelo) gezet
Vervolgens op zender SBS6 gezet en daarna naar motor instellingen gezet. om signaal sterkte te bekijken 62% ipv 85%

Ladder op en via telefoon op speakerstand met vrouwtje de signaalsterkte doorgekregen .
Motor schroeven iets aangedaaid en door kruislings om beurten een slag te geven lukte het om signaal te verbeteren naar 72%
Schotel daarna wat naar oosten westen , zuiden en noorden gedrukt
Resultaat 72% was het maximaal haalbare. Bouten nu muurvast.


Hmm nog niet tevreden en bedacht dat mss de LNB nog niet goed op positie stond. En jawel hoor een beetje naar voren en een beetje verdraaien zat ik weer op 85% .

Lang genoeg op de ladder gestaan.
Beneden gekomen ff de sattellieten signaalsterkte bekeken
Thor blijft hangen op 72% vanwege 3 bomen dichtbij denk ik.
Van 4.8E tot en met 28.2E alles rond de 85%

Of de schotel nu perfect alle satellieten tussen 60E en 60W ontvangt zal mij een 🌭 zijn. Ben alleen geintetesserd 13E t/m 28.2E en met 85% signaalsterkte gewoon top.

Ben er nu klaar mee.
 
Van 4.8E tot en met 28.2E alles rond de 85%
Nou super toch?

Maak daar nou eens 4.8 oost van dat ligt dichts op 0 ( wij wonen op ongerveer 5 oost )
Aha dus toch. Dat had ik eerst geschreven maar toen veranderd naar 1 west omdat ik begon te twijfelen aan mezelf. Dacht even als je motor op 0 zet en hij moet naar 1 west draait ie naar 3.8 oost. Maar zo werkt dat niet. Mezelf in de war gebracht.:biggrin:
Dan had ik het in eerste instantie toch goed dat het naar 4.8 oost moet omdat wij oostelijk van het zuiden wonen. Die vergeet ik niet meer.(Y)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan