Diseqc motor stuk? Kan dat op deze manier?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.823
Waarderingsscore
1.023
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik had recent een ET9000, daarvan werkten opeens de beide tuners niet meer.
Na wat berichten bij Openpli bleek de voeding stuk. Deze is gemaakt, maar tuners zien nog steeds geen lnb's. Er is nog iets anders wat ik moet controleren, maar mijn technische man moet ik opnieuw eens achter na lopen zodat hij dat kan meten en dat vervangen kan worden.

Anyway, daar aan was een T-55 gekoppeld en een Triax 1m draaibare schotel met diseqc 1.2 motor.

Nu heb ik een VU+Zero gekregen en nog werkte niets. Maar die was werkend afgekoppeld.
Dus gaan controleren en het bleek dat de 4-diseqc van de T-55 naar de moer was. Tevens bleek daarvan dat LNB 4 ook stuk was (was uitgericht op Astra 28 oost), die geeft op geen enkele satelliet meer signaal.

Deze ontvanger ook maar eens op de draaibare schotel uitgeprobeerd. De schotel gaf geen sjoege. Ook als ik op knopje druk buiten op de motor, zit er geen beweging in.
We gaan binnenkort nog even meten of de lnb het nog wel doet, maar het lijkt er op dat de motor dus ook naar de moer is.

Aangezien beide tuners er uit lagen (door voeding neem ik aan?) van de ET9000 vraag ik me af of de ET9000 er voor gezorgd kan hebben dat zowel die 4-diseqc en 4de lnb van de T55 alsook de Diseqc motor naar de filistijnen is geholpen.

Want het is wel raar dat opeens zoveel tegelijk stuk is, toch? Of kan ik nog iets anders proberen met die draaibare schotel om te zien of hij het doet? Op mijn eigen meter wil ie ook niet werken overigens. Maar die moet ik nog eens opladen.
 
als de voeding een te hoge spanning door je systeem jaagt is niet alleen je lnb en switch kapot maar je hele ET
spanning op je lnb regelt je tuner die achter je voeding zit.
heb je geen bliksem piek op je systeem gehad?
kan ook een brakke kabel / stekker zijn
 
Of een sluiting in de motor of een van de kabels.
Bij de atcion liggen universele meters voor iets meer dan 3 euro. Kan het zo mee meten.
 
Het zou best kunnen dat ik een bliksempiek heb gehad, maar heb daar verder binnenshuis niets van gemerkt. Pas toen ik weer eens satelliet wilde kijken na een langere tijd, bleek er opeens nergens beeld meer te zijn. Dus het kan goed zijn.
Misschien wel een voor de hand liggende oorzaak omdat opeens echt gewoon dus nu blijkt dat 1 lnb, en de 4-diseqc daarvan en de diseqc-motor vermoedelijk stuk is.

Brakke kabel lijkt me sterk want op 2 kabels tegelijk? Met al die schade?

@janblues universele meter. Dat is een multimeter he? Die liggen voor 4 euro bij de action want 3,99 is eerder iets minder dan 4 euro dan iets minder dan 3 euro. :biggrin: Flauw grapje. ;)

Maar ik heb al een multimeter eentje die toch wel wat mooier is. Maar wat of waar moet ik dan meten? Moet ik ohm meten en waarop moet ik de zwarte en rode pen dan zetten bij de motor?
 
Idd ohms meten. Spoel van een motor meestal ongeveer 30 ohm. Als de bliksem is in geslagen op sat.ontvanger hoef je verder geen schade te hebben.
 
Ja oke, maar ik ben geen electronicaman, ik weet totaal niet waar ik zijn moet. :)
Als ik daarvoor de motor moet openschroeven gaat dat een verhaal worden, als die dingen al open kunnen.

De bliksem kan volgens mij niet rechtstreeks op de satelliet ontvanger inslaan want die staat niet buiten. Dus dat zou dan toch via een van de lnb's of schotels moeten gaan lijkt me.
 
Jouw ontvanger hangt wel aan een kabel die die van buiten komt. Ook kan het nog zijn dat hij is vastgelopen door veroudering en daardoor de motor is stuk gegaan.
 
Maar wat of waar moet ik dan meten?
een in de neus en de ander...

als die dingen al open kunnen.
alles kan open probleem is meestal weer normaal dicht krijgen
zover ik weet zitten er 4 schroeven onder in de kap

bliksem gaat meestal van een schotel naar binnen en als dat echt gebeurt er vol op, dan heb je alles stuk.

maar die motor heeft die geen groene led?
kan ook nog dat je lnb kortsluiting veroorzaakt en dan heeft je motor geen spanning meer
ontvanger uit
kabel van de motor naar de lnb er af halen en spul opstarten kijken of de motor loopt
 
Ja set-ed dat heb je met hoog opgeleide mensen kijken altijd neer. :LOL:
Maar wij wat lager kijken wat meer om hoog.
Door die sluiting kan natuurlijk ook alles stuk zijn gegaan.
 
Zit er geen reset knop op de motor?

Ik heb dit ook eens gehad dat mijn motor nergens meer op reageerde en na een reset was het opgelost. Dit heb ik in 2 stappen gedaan want ik kon niet eerst naar nul draaien. Dus eerst een reset gedaan waarna de motor weer werkte en daarna handmatig via de knoppen op de motor naar nul gedraaid en toen weer een reset gedaan.
 
Parabolica zei:
Zit er geen reset knop op de motor?

Die ik ooit heb gehad zat een rood en groene led in.
Je kon hem resetten met een peperclip door een gaatje heen.
 
Er zou een groene led in moeten zitten, dit groen is echter in mijn motor zo zwak dat het van buiten totaal niet zichtbaar is.

Normaliter kan ik hem met mijn eigen meter aansturen, daar heb ik de ontvanger niet voor nodig, mijn meter levert daar ook de spanning voor, alleen moet ik eerst die meter gaan opladen want dat is nog niet gedaan.

Resetten.... volgens mij zit er wel een reset knop op, maar dat moet dacht ik met de ontvanger er op aangesloten, toch?

V.w.b. waar/wat ik moet meten, of liever gezegd waar ik de pennen moet zetten heb ik nog geen antwoord gehad dus dat laat ik wel over aan een vriend als die weer lang komt.

Eerst maar eens de meter opladen en dan kijken of ik hem met reset nog aan de praat krijg.
 
Het resetten moet op de rotor zelf.
Als het donker is dat is het goed zichtbaar.
Ik had een stabb HH en dan nog iets er bij.
Maar ik zie nu alleen maar nieuwere types.
 
Laatst bewerkt:
je zou de kabel van de lnb los kunnen halen en daar spanning op meten (stukkie coax met fconnector en andere kant een kroonsteen heb je minste kans op kortsluiting bij meten)
13 of 18 volt zo ff uit mijn hoofd afhankelijk van de polariteit.
ohms van de motor moet echt op de draden van de daadwerkelijke motor intern
hier mee meet je door de spoel heen
Er zou een groene led in moeten zitten, dit groen is echter in mijn motor zo zwak dat het van buiten totaal niet zichtbaar is.
of hij brand niet omdat de spanning naar beneden wordt getrokken door teveel vermogens vraag of kortsluiting
 
kabel van de lnb los kunnen halen en daar spanning op meten
Ja oke, dat zou ik inderdaad kunnen doen, moet ik alleen even de ontvanger er opnieuw terug op aansluiten en de instellingen op motor zetten. Dat is op zich niet zo'n probleem.
Wel even wachten op goed weer. :)

V.w.b. de led, dat heeft ie altijd al gehad, heeft altijd goed gefunctioneerd maar zie je bijna niet. Hmmz... ik begin nu zelfs te twijfelen of er wel een led op die van mij zit. Vroegah wel, maar dat ding is ooit eens gewisseld en nu weet ik niet meer zeker of daar ook een led op zit... memory leak.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan