Diseqc motor

alexfrl

New Member
Lid sinds
20 mei 2024
Berichten
7
Waarderingsscore
1
Punten
3
Locatie
heerenveen
wie kan mij helpen met mijn Diseqc motor afregelen

ik heb een nieuwe ontvanger met openpli en met een Diseqc motor

de schotel staat nu op 23.5E Astra nu wil ik hem weer laten draaien

wie weet hoe ik de moter kleine stapje voor stapje kan laten draaien ?

dus niet dat de ontvanger zelf naar een sat gaat draaien maar dat ik zelf kan kiezen welke kant hij op draait

dus b.v 1 stap naar 28.2E

met mijn oude ontvanger kon ik dat ook doen

is het ook mogelijk ook met openpli

wei kan mij helpen en zeggen wat ik waar moet instellen !!

m.v.g Alex
 
Hallo Alexfri, welkom op Satellite Fun.

Volgens mij kan wat jij wilt gewoon in het motor menu. Ik weet niet zeker of je daarvoor eerst de instellingen op expert modus moet zetten of niet.
Maar wel dat je bij de tuner instellingen een instelling voor motor moet gebruiken anders krijg je dat menu niet te zien.
 
oke dat weet ik maar hoe kan ik de moter 1 stap draaien ???
dus niet van 23 naar 28 maar 1 stap !!!
 
Het is een tijd geleden dat ik nog de motor gebruikt heb. Voor zover ik het me herinner was het afstellen als Usals motor.
En dan in het motor menu kon je gewoon met het knopje handmatig links of rechts draaien. Ik heb nu even hier niets om te testen en ik kan me vergissen. Maar we hebben wel een Openpli deskundige aan boord.

@Tech kun jij a.u.b. even uitleggen hoe dat moet?
 
Menu---Instellingen---tuners & zenders zoeken--rotorinstellingen---exact positioneren..

Groen--stap west
Geel ---stap oost.
 
screenshot_20240611141154.jpg
screenshot_20240611141219.jpg

Menu---Instellingen---tuners & zenders zoeken--rotorinstellingen---exact positioneren..

Groen--stap west
Geel ---stap oost.

ik zie dat niet staan !!!
 
Schijnbaar heb je in de tunersetting de satelieten niet op geavanceerd gezet met de offset oost instelling correctie vb almelo 6.675 ° oost
 
Stap voor stap

Menu
Tuners en zenders zoeken
Lijst die je dan ziet
Tunerconfiguratie
Automatisch zoeken
Handmatig zoeken
Instellen van de fallback tuner
Fastscan
Kabel scan
Rotorinstellingen <--------
Signaalzoeker.

Kies rotor instellingen
Afstemmen en focus
Beweging
Exact positioneren. <-------- kies deze

Zet limieten
Geheugenindex (USALS)

Het kan zijN dat dit menu GUI SKIN afhankelijk is .

Ik gebruik Pd1Loi-HD-NIGHT.

OPEN PLI RELEASE 9.0
 
dit zie ik staan

1 Tunerconfiguratie
2 Automatisch zoeken
3 Handmatig zoeken
4 nstellen van de fallback tuner
5 Fastscan
6 Signaalzoeker.

dus zie niet Rotorinstellingen <-------- er tussen staan

dit is info van mijn ontvanger

1_0_19_1B73_C88_3_EB0000_0_0_0_20240611201523.jpg
 
Het rotor menu is pas beschikbaar als je die ook in het tuner menu hebt ingesteld
tuner1.jpeg

tuner2.jpeg

Stap 1
rotor0.jpeg

Stap 2
rotor1.jpeg

stap 3
rotor2.jpeg
 
Dat heeft hij gedaan zie zijn screenshot 1
daar heeft hij extra rotor optiesc actief gezet deze moet uitgezet worden .
 
nou matrix ieder geval ben ik weer een stap verder !!!! Super bedankt voor je hulp !!!!!

als ik nog vragen heb over instelling van het draaien van de schotel hoop dat ik nog een beroep voor op je kan
doen !!! kan ik weer tv kijken via sat en iptv ( link gevonden op internet) is ook niet alles

ik kan nu de schotel draaien en nu nog uit zoeken hoe ik
de instelling zo moet zetten als ik naar 19.2 wil draaien van uit 23.5E
 
Dat heeft hij gedaan zie zijn screenshot 1
daar heeft hij extra rotor optiesc actief gezet deze moet uitgezet worden .
Die extra motor opties doen niet veel anders dan de tijdsvoorspelling weer te geven welke benodigd is om van de ene positie naar de andere te gaan.
Je beïnvloed dus de berekening die Enigma denkt nodig te hebben.
 
ik kan nu de schotel draaien en nu nog uit zoeken hoe ik
de instelling zo moet zetten als ik naar 19.2 wil draaien van uit 23.5E
Daar hoef je niets aan te doen, dat gebeurt vanzelf als je van een kanaal op ene satelliet naar een kanaal op de andere satelliet zapt.
Je hebt satellieten geselecteerd welke je met de rotor wilt/kunt bekijken, die keuze bepaalt welke kanalen in de kanalenlijst uitgegrijsd worden en dus niet te ontvangen zijn.

Om die reden gebruik ik op tuner A - C - D - E - F - G en H een Jultec unicable systeem met 3 posities (19.2 - 23,5 en 28,2) en op tuner B een rotor voor alle andere posities, ik heb bij de rotor dus niet die satellieten ingesteld die ik via de vaste schotel kan ontvangen, Enigma kiest dan zelf wat die moet doen als ik naar iets op 9W wil gaan kijken en gaat dan de motor op tuner B aansturen en draait dan naar 9W.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nog een vraag

is het mogelijk om zelf een satelliet te kiezen en dan ook zelf de rotor te draaien naar de satelliet die je wil
ontvangen ? dus dat niet de rotor naar de satelliet draait maar dat ik dat zelf moet instellen ?
 
Daar zijn die diseqc motoren niet voor bedoeld eigenlijk. Wat is het voordeel van zelf draaien?
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan