Dolby digital op Duitse publieke radio

J

JoostA

Ik neem aan dat degenen die naar de Duitse radio zenders hebben gekeken, ook al gezien hebben dat op een aantal ervan AC 3 ofwel Dolby Digital wordt uifgezonden.

Nu is, in ieder geval op mijn Humax 5400 (het originele, maar wel gepatche model), het vervelende dat je die Dolby Digital helemaal niet kunt beluisteren. Op mijn versterkre staat het Dolby Didital lampje te knipperen en zo klinkt het geluid trouwens ook (onderbroken dus). *Als * uberhaupt al geluid te horen is.... Gewone stereo weergave is wel mogelijk maar vanzelfsprekend niet zo aardig.

Om het maar simpel te zeggen: ik heb met deze Dolby Digital nu precies hetzelfde probleem dat ik vroeger ook had met b.v. de Dolby Digital van Pro 7 (en daarna andere TV zenders). Dat probleem wastrouwens algemeen bekend, het is destijds verholpen door een of andere verse ToH patch.

Hoe dan ook bij de TV zenders bestaat het probleem nu niet meer. Alle TV zenders (waaronder trouwens tegenwoordig ook de ORF) die Dolby Digital uitzenden komen eigenlijk goed door.

Vraag: kan iemand het probleem bij de radiozenders bevestigen of (nog mooier) weet iemand hoe je de shit verhelpt ....?

ik denk dat dat een foutje is.

prologic of Dolby digital dat klinkt toch niet met radio(muziek)

DD en DPL kunnen leuke geluidseffecten teweeg brengen met films om de sfeer ervan iets meer "pakkend" te maken,

voor muziek is dit een ander verhaal.muv bv Live DVD's.

maar die zal je niet zien op een radiokanaal :biggrin:

als je ruimtelijk geluid wil horen ipv van het normale stereo geluid, dan is dolby surround naar mijn mening een uiterste oplossing.

hiermee maak je dus oa mbv echo's je toiletruimte tot een balzaal, (wel je ogen dicht doen dan he? ook je neus maar als je er toch bent :biggrin: :biggrin: )

maargoed zo is het zo'n beetje bedoeld, maar er zijn altijd meningsverschillen van smaak, als het gaat om geluidsweegave.

Hier nog wat frequeneits (ze zitten allemaal in een "ARD" pakket gevolgd door de betreffende zender (nb.v. ARD WDR)

WDR Mehrkanaltest: 12263 MHz, H, SR 27500 . 3/4

SWR Mehrkanaltest: 12263 MHz H, SR 27500 3/4

BR Mehrkanaltest 12263 MHz H, SR 27500 3/4

Overigens wel degelijk Dolbi Digital oftewel AC3. Als ik het al niet aan mijn apparatuur zou zien, dam kon je het in ieder geval gisteren zelf op het kabnaal van de WDR horen door het gewone stereo kanaal (via taal instellingen) in te schakelen. Er werd op dat kanaal een kleine toelichtng op de techniek van Dolby Digital oftewel AC 3 (beide werden genoemd) gegeven (ik hoor nu overigens alleen mooie klassieke muziek.

Afijn: dat er spoedig in Dolby Digital geluisterd moge worfden -:)

Aanvulling: de AC 3 uitzendingen staan op de satelliet i.bv.m. de IFA. Men wil in de troekomst enkele uitzendingen in Dolby Digital gaan uitzenden (en tevens in stereo). Als ik het goed heb genoteerd: reacties naar surroundsound@wdr.de. Die van mij is al onderweg . Via http://www.wdr.de/radio zou je ook moeten kunnen reageren (nog niet nagekeken).

Het klinkt hier zonder vervormingen.

Sony Dolby 5.1 versterker / Dreambox 7000

Ja, dat het met een Dreambox wel gaat wil ik wel geloven. Vandaar dat ik er een *Humax* vraag van heb gemaakt. Het probleem *bestond* destijds namelijk ook met TV zenders zoals Pro7. Daarvoor is het via ToH echter opgelost. En nu dus de vraag: hoe zit het met de radio... (maar dan wel via een Humax 5400).

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan